۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۵

بررسی کامل گوشی گلکسی زد فلیپ 5؛ شکاف کمتر، صفحه نمایش بزرگ‌تر

ایتنا - گلکسی زد ۵ امسال به‌منزله پاسخی به رقبا است. پس از سال‌ها به‌روزرسانی تدریجی، گلکسی زد ۵ تاشو با صفحه نمایش بیرونی بزرگ‌تر و تعاملی‌تر و طراحی بدون شکاف تحول ایجاد کرد.
بررسی کامل گوشی گلکسی زد فلیپ 5؛ شکاف کمتر، صفحه نمایش بزرگ‌تر

گلکسی زد ۵ تاشو (فلیپ) گوشی جیبی است که به اندازه یک بسته یادداشت چسبدار (پست ایت) درمی‌آید. این گوشی که برای سال ۲۰۲۳ با طراحی جدید بدون شکاف وسط و صفحه بیرونی بزرگ‌تر ارتقا یافته، بهترین گوشی تاشویی است که فعلا می‌توان خرید.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، سامسونگ، این شرکت برتر فناوری کره‌ای که عملا راه را برای احیا نامنتظره گوشی تاشو هموار کرد، در سال‌های اخیر رقبایی پیدا کرده است. به‌تازگی مدل‌هایی مانند ریزر ۴۰ اولترا موتورولا و ان ۲ تاشو اپو فایند چیزی نمانده که به سامسونگ برسند.

گلکسی زد ۵ امسال به‌منزله پاسخی به رقبا است. پس از سال‌ها به‌روزرسانی تدریجی، گلکسی زد ۵ تاشو با صفحه نمایش بیرونی بزرگ‌تر و تعاملی‌تر و طراحی بدون شکاف تحول ایجاد کرد.

چنین تغییری اتفاق مهمی به نظر نمی‌رسد، اما همین طراحی جدید، گلکسی زد ۵ تاشو را بی‌نقص جلوه می‌دهد.

گوشی امسال مرتب‌تر، متقارن‌تر و محکم‌تر است. به‌اندازه، فشرده و صاف، جمع و جور و چفت و بست‌دار است، دوره ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) را به پایان رسانده و آماده است که داخل شهر گشتی بزند.

مهم‌ترین تغییر آن مربوط به نمایشگر بیرونی است که در حالت بسته، تقریبا کل روی گوشی را می‌پوشاند. صفحه نمایش ۸.۶ سانتی‌متری آن دیگر آنقدر بزرگ است که هر ابزارک (ویجت) بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را در خود جای بدهد و کاربر می‌تواند آب و هوا را بررسی کرده یا سهام موردنظرش را کنترل کند، آهنگ‌های اسپاتیفای را رد کند یا رویدادهای آتی تقویمش را بدون باز کردن گوشی ببیند.

برجستگی صفحه نمایشگر بیرونی به کاربر امکان می‌دهد به‌راحتی با استفاده از کلید روی صفحه گزینه عرض کامل را فعال کرده و مثل وقتی که گوشی باز است به پیام‌ها پاسخ دهد. ضمن آنکه با ادغام کیف پول سامسونگ (سامسونگ پی (Samsung Pay) سابق) با کیف پول گوگل، امکان نمایش کارت پرواز یا کارت وفاداری روی صفحه نمایشگر بیرونی فراهم شده است.

 
 

چطور امتحانش کردیم


ما گلکسی زد ۵ تاشو را پیش از رونمایی در سامسونگ آنپکد [رویداد اختصاصی سامسونگ] و نیز در هفته‌های پیش از عرضه آن در ۱۱ اوت امتحان کردیم. هنگام آزمایش به کیفیت ساخت حالت تاشو گوشی، تغییرات کارکرد نسبت به مدل پیشین، کارکرد باتری در طول روز و ویژگی‌های افزوده‌ای که به‌دلیل شکل آن امکان‌پذیر شده است بسیار دقت کردیم.

• صفحه نمایش اصلی: ۱۷ سانتی‌متر آمولد، ۱۲۰ هرتز

• صفحه نمایش بیرونی: ۸.۶ سانتی‌متر آمولد، ۶۰ هرتز

• ابعاد (تاشده):‌۷۱.۹ میلی‌متر * ۸۵.۱ میلی‌متر*۱۵.۱ میلی‌متر

• ابعاد (تانشده): ۷۱.۹ میلی‌متر*۱۶۵.۱ میلی‌متر *۶.۹ میلی‌متر

• وزن:‌۱۸۷ گرم

• دوربین (پشت): ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (اولترا واید)

• دوربین (جلو):‌۱۰ مگاپیکسلی

• پردازشگر: اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی

• رم (RAM): ۸ گیگابایت

• حافظه: ۲۵۶ گیگابایت/ ۵۱۲ گیگابایت

صفحه نمایش بیرونی ۸.۶ سانتی‌متری اکنون بیشتر قسمت بیرونی گوشی را درصورت تاشدن می‌پوشاند و یک شکاف در گوشه برای لنزهای دوگانه دوربین دارد. این نمایشگر به اندازه نمایشگر بیرونی ریزر ۴۰ اولترا موتورولا نیست، اما نسبت به نمایشگر بیرونی کوچک فلیپ ۴ ارتقا مهمی به حساب می‌آید. صفحه نمایش [مدل] سال گذشته برای بررسی رسانه‌ها و اعلان (نوتیفیکیشن) های فوری کارایی داشت، اما صفحه نمایش جادارتر تاشو زد ۵ به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از صفحه کلید عریض به پیام‌ها پاسخ دهد.

تایپ کردن روی دستگاهی تقریبا به اندازه یک یادداشت برچسب‌دار آسان است، بسیار راحت‌تر و ملموس‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید. بیشتر افراد می‌توانند با یک‌ دست از این گوشی استفاده کنند. به‌ویژه زمانی که بیرون منزل‌اند، در خیابان راه می‌روند، در اتوبوس نشسته‌اند، یا هر جایی که نمی‌خواهند گوشی خود را به طور کامل باز کنند، این ویژگی به کار می‌آید.

صفحه نمایش بیرونی مثل ساعت هوشمند کار می‌کند: برای دیدن ابزارک‌های مختلف انگشت را به سمت راست، و برای دیدن اعلان‌ها به چپ بکشید. بررسی رسانه کاشی (تایل) مخصوص خود را دارد و هر موسیقی یا پادکستی که به آن گوش می‌دهید به صورت اعلان شناور به نمایش درمی‌آید که به شکلی آراسته کنار شکاف دوربین قرار گرفته است.

گستره وسیعی از طرح‌ها و کاغذدیواری‌ها برای صفحه اصلی هست که می‌توان از بین آنها انتخاب کرد و ظاهر و حس گوشی‌ را واقعا به سلیقه شخصی تنظیم کرد.

 
بررسی کامل گوشی گلکسی زد فلیپ 5


فعلا فقط تعداد معدودی برنامه را می‌‎توان روی صفحه نمایش بیرونی مشاهده کرد، هرچند سامسونگ می‌گوید که برنامه‌های بیشتری را اضافه می‌کند. نقشه‌های گوگل، پیام‌ها، یوتیوب و واتس‌اپ همگی برای این صفحه نمایش طراحی شده‌اند. نتفلیکس نیز روی این صفحه کار می‌کند، البته به شرطی که دوست داشته باشید برنامه‌های تلویزیونی را با صفحه‌ای کوچک‌تر از کارت اعتباری تماشا کنید.

سایر ویژگی‌های گلکسی زد ۵ تاشو تقریبا مشابه گوشی تاشو ۴ است. زیر پوشش نیز تغییراتی انجام شده تا حس تازگی را القا کند. این گوشی روی همان اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ سفارشی‌سازی‌شده موجود در گلکسی زد ۵ فولد بزرگ‌تر اجرا می‌شود که یک گام کوچک بالاتر از اسنپ‌دراگون ۸+ نسل یک موجود در دستگاه سال گذشته است. مجموعه تراشه‌های این مدل را در جدیدترین و پرقدرت‌ترین گوشی‌های برتر می‌یابید، بنابراین تعجبی ندارد که کارکرد آن از همه نظر سریع باشد. رم همان ۸ گیگابایت باقی مانده است.

سامسونگ امسال باتری‌ را بزرگ‌تر نکرده است. باتری همان باتری ۳ هزار و ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت مدل تاشو ۴ است که منطقی به‌نظر می‌آید. باتری تاشو ۴ نسبت به تاشو ۳ به قدر کافی ارتقا یافته بود و انباشت ظرفیت بیشتر در دستگاهی که پیشتر کاملا فشرده شده به تلاشش نمی‌ارزد. عمر باتری تاشو ۵ به اندازه‌ای است که حتی بعد از استفاده فراوان از صبح تا شب به‌راحتی انرژی لازم را تامین کند.

باوجود احتمال تکراری شدن، هم گلکسی فولد و هم فلیپ از سخت‌افزار دوربین مشابه مدل‌های سال گذشته استفاده کرده‌اند. فیلپ، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال دارد و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ویدیوی ۴ کی (4K) می‌گیرد.

با اینکه لنز این مدل‌ها یکسان است اما نمایشگر بیرونی بزرگ‌تر موجب تفاوت نحوه عکس‌برداری با دوربین اصلی فلیپ ۵ شده است. اکنون، سوژه شما هنگام گرفتن عکس یا ضبط ویدیو با گوشی باز شده، می‌تواند خودش را در منظره‌یاب صفحه روی جلد ببیند. برای خویش‌انداز (سلفی)‌ گروهی، گوشی را روی میز بگذارید و با استفاده از صفحه نمایش بیرونی همه را راحت داخل قاب قرار دهید. ترفندهای نرم‌افزاری مانند بالا بردن دست برای فعال کردن حالت عکس‌برداری، تجربه داشتن یک دوربین بسیار شیک را به‌ ارمغان می‌آورند.

و بعد هم شکاف – یا بهتر است بگوییم جای خالی شکاف. هنگام بسته شدن گلکسی زد تاشو مدل قبلی یک شکاف گوه‌ای شکل درست سمت لولا به وجود می‌آمد که نه تنها کمی ناجور به‌نظر می‌رسید بلکه باعث می‌شد خاک داخل جیب به درون صفحه نمایش شکننده و آسیب‌پذیر داخلی راه یابد.

در گلکسی زد ۵ فلیپ به لطف طراحی مجدد سازوکار لولا، این شکاف از بین رفته است. حالا در حالت بسته، هر دو نیمه گوشی کامل روی هم قرار می‌گیرد. نحوه کارکرد گوشی تفاوتی کرده است؟ خیر، این گوشی با آب مشکلی ندارد، اما هنوز در برابر گرد و غبار آسیب‌پذیر است.

آیا این‌ها باعث می‌شود گلکسی شبیه یک گوشی تاشو عالی و باکیفیت که برایش بیش از هزار پوند پرداخت کرده‌اید به نظر برسد؟‌ قطعا. تغییری که در طراحی لولا پدید آمده، گلگسی زد ۵ تاشو را بی‌نقص نشان می‌دهد. حاشیه آلومینیومی براق آن با زوایای دقیق، و لبه‌های صاف بدنه خطوط موازی و بی‌کم و کاستی را تشکیل می‌دهند.

گوشی تاشو (فلیپ) سامسونگ از همیشه بهتر است. بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش بیرونی آن باعث می‌شود گلکسی زد ۵ تاشو در حالت بسته کارایی بیشتری داشته باشد و طراحی جدید لولا به این گوشی ظاهری زیباتر و کامل‌تر می‌دهد. آیا این ویژگی‌ها برای آنکه آن را ارتقا از مدل تاشو ۴ به حساب بیاوریم کافی است؟‌ احتمالا نه. تغییرات تدریجی سامسونگ در مدل‌های تاشو توجیه این ارتقا را دشوار می‌کند – اما گوشی جدید سامسونگ برای کسی که قصد دارد گوشی تاشو بخرد یا هنوز گوشی تاشو ۳ یا قدیمی‌تر  دارد، عالی است.

بهای آن ۵۰ پوند بالاتر رفته است که به این ترتیب قیمت گلکسی ۵ تاشو سامسونگ برای نخستین بار چهار رقمی می‌شود. قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن هزار و ۴۹ پوند و قیمت مدل ۵۱۲ مگابایتی آن هزار و ۱۴۹ پوند است. امسال از مدل ۱۲۸ گیگابایتی خبری نیست. گلکسی زد ۵ تاشو سامسونگ در رنگ‌های نعنایی، بنفش روشن، نوک مدادی و کرم، و چهار رنگ افزوده که فقط به صورت آنلاین عرضه می‌شود موجود است.
کد مطلب: 74398
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام