۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۸

انصراف اینتل از خرید شرکت اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور"

ایتنا - شرکت اینتل اعلام کرد که به دلیل عدم دریافت به موقع تاییدیه‌های لازم از سوی چین، از خرید شرکت‌اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور" انصراف می‌دهد. اینک شرکت اینتل ملزم به پرداخت ۳۲۳ میلیون یورو غرامت به این شرکت اسراییلی است.
انصراف اینتل از خرید شرکت اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور"

چین طرح اینتل برای خرید چند میلیارد دلاری شرکت اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور" را به بن‌بست کشاند. اینتل با انجام این معامله قصد داشت برنامه تجاری خود در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا را گسترش دهد. این شرکت روز چهارشنبه ۱۶ اوت از پایان مهلت تعیین شده از سوی نهادهای مسئول قوانین ضدانحصار در چین خبر داد و اعلام کرد که با پایان یافتن مهلت مقرر، امکان دریافت تاییدیه‌های لازم در زمان مناسب وجود ندارد.


به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، بر این اساس، اینک شرکت اینتل به دلیل انصراف از خرید شرکت اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور" ملزم است غرامتی به میزان ۳۵۳ میلیون دلار، برابر با ۳۲۳ میلیون یورو به این شرکت اسرائیلی پرداخت کند. خبرگزاری بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود که اینتل به دلیل عدم دریافت تاییدیه‌های لازم از سوی چین، این پروژه را متوقف می کند.

در حال حاضر بین ایالات متحده آمریکا و چین بر سر جزییات این فناوری اختلاف وجود دارد. واشینگتن تلاش می‌کند که تا حد ممکن از دسترسی پکن به فناوری‌های پیشرفته مرتبط با تراشه‌ها و هوش مصنوعی جلوگیری کند، در مقابل چین نیز با ممنوعیت صادرات مواد خام مهم با ایالات متحده مقابله می‌کند.
 

معامله‌ چند میلیارد دلاری که شکست خورد


اینتل در ماه فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که قصد دارد شرکت اسرائیلی "تاور سمی‌کنداکتور" را به قیمت پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کند. اینتل با این کار قصد داشت ظرفیت‌های تولید خود را گسترش دهد و در عین حال با یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در جهان یعنی شرکت تایوانی "تی‌اِس‌اِم‌سی" (TSMC) مقابله کند.

"پت گلسینگر" مدیرعامل اینتل پس از انصراف این شرکت از خرید شرکت اسرائیلی تاور، تاکید کرد که ثبت سفارش ساخت تراشه بخش مهمی از کار اینتل باقی خواهد ماند و این شرکت، همچنان به دنبال یافتن راه‌هایی برای همکاری با  "تاور" خواهد بود.

سرمایه‌گذاران پیش از این انتظار شکست این معامله و سقوط سهام مرتبط با آن را داشتند. سهام شرکت "تاور سمی‌کنداکتور" در ایالات متحده در سال جاری بیش از یک پنجم ارزش خود را از دست داده است. سهام این شرکت، شب گذشته به ۳۳ دلار و ۷۸ سنت رسید که از قیمت پیشنهادی خرید ۵۳ دلار برای هر سهم بسیار پایین‌تر است.
 

رقابت "اینتل" و "تی‌اِس‌اِم‌سی" برای حضور در بازارهای آلمان


هر دو شرکت "اینتل" و "تی‌اِس‌اِم‌سی"  قصد دارند در آلمان سرمایه گذاری کنند. شرکت اینتل در نظر دارد با بودجه حمایتی ۱۰ میلیارد دلاری آلمان یک کارخانه تولید تراشه در نزدیکی ماگدبورگ راه‌اندازی کند. این شرکت در مقابل، وعده ایجاد سه هزار شغل جدید را در این منطقه داده است.

"تی‌اِس‌اِم‌سی" ، شرکت تایوانی تولید تراشه نیز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۷ یک کارخانه تولید تراشه‌ها و قطعات نیمه‌رسانه در درسدن خواهد ساخت و برای دریافت کمک‌هزینه‌های میلیاردی ساخت آن نیز برنامه‌ریزی شده است.

پیش‌زمینه گسترش فعالیت اینتل در اروپا، منطبق با هدف اتحادیه اروپا برای استقلال بیشتر از فناوری چین است. شورای اتحادیه اروپا به همراه پارلمان اروپا در آوریل سال جاری "قانون تراشه" را به تصویب رساندند. بر این اساس، قرار است سهم بازار اروپا از نیمه هادی‌ها تا سال ۲۰۳۰ از ۱۰ درصد به دست‌کم ۲۰ درصد افزایش یابد.
 

نیم‌قرن فعالیت اینتل در اسرائیل


پیش از این نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده بود که اینتل قصد دارد با سرمایه ۲۵ میلیارد دلار در "کریات گات" در جنوب این کشور تراشه تولید کند و آن را  بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور خوانده بود.

اینتل نیز اواخر خرداد ماه اعلام کرده بود که مراکز تولید در اسرائیل، "نقش تعیین‌کننده‌ای" در موفقیت این شرکت ایفا خواهند کرد. در اطلاعیه اینتل آمده بود: «قصد ما برای توسعه ظرفیت تولید در اسرائیل مبتنی بر فعالیت‌های ما برای پوشش دادن به نیازهای تولید در آینده است. ما از حمایت مستمر دولت اسرائیل قدردانی می‌کنیم.»

اینتل از حدود پنج دهه پیش بدین سو در اسرائیل فعال بوده است و خود را بزرگ‌ترین کارفرما و صادرکننده خصوصی اسرائیل می‌داند.
کد مطلب: 74266
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام