۰
plusresetminus
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۸

عکس‌های جدید از سطح ماه؛ واضح‌ترین تصاویری که تاکنون گرفته شده‌اند

ایتنا - محققان با استفاده از یک پرتو راداری کمتر از پرتو اجاق مایکروویو، بالاترین وضوح تصویری را از ماه تهیه کرده‌اند که تاکنون از زمین گرفته شده است.
عکس‌های جدید از سطح ماه؛ واضح‌ترین تصاویری که تاکنون گرفته شده‌اند

تصاویر جدید خیره‌کننده که در ماه ژانویه در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بیست و چهل و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا (AAS) در سیاتل، واشنگتن ارائه شد، محل فرود ماموریت آپولو ۱۵ ناسا و همچنین دهانه تایکو را که یک محل برخورد در ارتفاعات جنوبی قمری است، نشان می‌دهند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، محققان این تصاویر را با استفاده از تلسکوپ گرین‌بنک (GBT) با قطر ۱۰۰ متر در ویرجینیای غربی گرفتند. پاتریک تیلور (رئیس بخش رادار رصدخانه گرین‌بنک و رصدخانه ملی نجوم رادیویی NRAO) در جریان نشست خبری گفت این تلسکوپ در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ رادیویی قابل هدایت در جهان است و طراحی آن به گونه‌ای است که بشقاب آن به سمت بخش‌های مختلف آسمان هدایت شود.

او افزود که GBT امواج رادیویی را طوری هدایت کرد که ماه را روشن کنند و پژواک آنها توسط مجموعه‌ای متشکل از چهار تلسکوپ رادیویی با عرض ۲۵ متر در آرایه خط پایه بسیار طولانی (Very Long Baseline Array) در هیلو واقع در هاوایی ثبت شد.

 
عکس‌های جدید از سطح ماه


تیلور می‌گوید در طول ثبت تصویر، یک ابزار راداری نمونه اولیه روی GBT تنها ۷۰۰ وات توان انتقال می‌داد که «قابل مقایسه با یک لوازم خانگی یا چند لامپ است». او می‌افزاید، این امر می‌تواند ویژگی‌هایی را در اطراف محل فرود آپولو ۱۵ به کوچکی ۱٫۵ متر و مواردی در دهانه تایکو به کوچکی ۵ متر شناسایی کند.
 
تیلور می‌گوید محققان همچنین از این ابزار برای گرفتن داده‌های مربوط به یک سیارک تقریباً یک کیلومتری استفاده کردند که توسط سیاره ما در فاصله بیش از پنج برابر فاصله زمین تا ماه قرار دارد. با اینکه این سیارک به دلیل اندازه و مدارش، به عنوان یک شیء بالقوه خطرناک شناخته می‌شود، اما تیلور می‌گوید که این جرم در حال حاضر هیچ خطری برای زمین ندارد.
 
او اظهار می‌دارد: «این ابزار نه تنها می‌تواند سیارک را ببیند، بلکه اندازه، سرعت، چرخش، ترکیب و نحوه پراکندگی نور از سطح آن را نیز مشخص می‌کند، همه اینها با چیزی انجام می‌شود که قدرتش حتی کمتر از مایکروویو شما است».
 
 
عکس‌های جدید از سطح ماه


تیلور و تیمش می‌خواهند نسخه پیشرفته‌تری از همان ابزار را توسعه دهند که بتواند با حدود ۷۰۰ برابر قدرت بیشتر، حدود ۵۰۰ کیلووات ارسال کند. چنین سیستمی می‌تواند برای انجام مطالعات زمین‌شناسی روی ماه و شکار زباله‌های فضایی در اطراف ماهواره طبیعی ما، و همچنین جستجو و شناسایی سیارک‌هایی که ممکن است سیاره ما را تهدید کنند، مورد استفاده قرار گیرد.
 
این امر GBT را قادر می‌سازد تا رصدخانه معروف Arecibo در پورتوریکو را وارد عمل کند. این رصدخانه قبلاً بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی بود که برای اهداف مشابه استفاده می‌شد اما در سال ۲۰۲۰ فرو ریخت.
کد مطلب: 73977
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام