۰
plusresetminus
پنجشنبه ۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۹

فرازمینی‌ها احتمالا با انفجارهای ابرنواختری به ما پیام می‌فرستند

ایتنا - تمدن بیگانه‌ای که در پی تماس با زمین باشد، ممکن است سیگنال‌های هماهنگی را در جهت ابرنواختر بفرستد.
فرازمینی‌ها احتمالا با انفجارهای ابرنواختری به ما پیام می‌فرستند

دانشمندان در حال رصد ستاره‌ای نزدیک‌اند که در اواخر عمر خود به سر می‌برد و گمان می‌کنند که انفجار درخشان آن ممکن است به دریافت پیام از موجودات بیگانه پیشرفته منجر شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ابرنواختر نوع دوم «اس‌ان ۲۰۲۳ آی‌اکس‌اف» (SN 2023ixf) که پایان عمر این ستاره عظیم خواهد بود، نزدیک‌ترین انفجاری از این دست به شمار می‌رود که طی بیش از یک دهه گذشته در نزدیکی زمین کشف شده است.

این ستاره در حال انفجار را ماه گذشته، ستاره‌شناس ژاپنی کویچی ایتاگاکی کشف کرد.

این ستاره در امتداد یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان فرفره در فاصله ۲۱ میلیون سال نوری از زمین کشف شد.

رصدخانه‌های سراسر جهان در حال بررسی این ابرنواخترند تا دریابند که طیف آن طی گذر زمان چگونه تکامل می‌یابد، تا به ستاره‌شناسان کمک کند که فیزیک چنین انفجارهایی را بهتر درک کنند.

دانشمندان در یک مقاله جدید، که هنوز بررسی و داوری نشده است، می‌گویند که بیگانگان پیشرفته - اگر وجود داشته باشند- ممکن است با فرصت‌طلبی، از ستاره در حال انفجار برای ارسال پیامی به تمدن‌های دیگر استفاده کنند.

پژوهشگران پیش از این، نظریه‌هایی درباره مبنای استفاده از رخدادهای کیهانی مهم، از جمله ابرنواخترها، در جست‌وجوی سیگنال‌های عوامل فرازمینی طرح کرده بودند.

این نظریه بر اساس این دیدگاه است که رخدادهای مهم، از جمله انفجار یک ستاره غول‌پیکر، می‌تواند توجه انسان‌ها را به خود جلب ‌کند.

و تمدن بیگانه‌ای که در پی تماس با زمین باشد، ممکن است سیگنال‌های هماهنگی را در جهت ابرنواختر بفرستد؛ به این امید که انسان‌ها نیز سیگنال‌های ‌آن‌ها را دریافت کنند.

ستاره‌شناسان، از جمله ستاره‌شناسانی از دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده، گمان می‌کنند که ابرنواختر تازه‌‌کشف‌شده «اس‌ان ۲۰۲۳ آی‌اکس‌اف»- نزدیک‌ترین ابرنواختر نوع دوم در بیش از یک دهه گذشته - می‌تواند رویداد و شاخص مهمی در این زمینه باشد.

 
فرازمینی‌ها احتمالا با انفجارهای ابرنواختری به ما پیام می‌فرستند


آن‌ها اینک یک ناحیه بیضی‌شکل از فضا را به نام بیضی «ستی» (SETI) پیرامون ابرنواختر مشخص کرده‌اند.

این منطقه به بیگانگانی که در سیارات احتمالا سکونت‌پذیر زندگی می‌کنند، میدان دید واضحی، هم از ابرنواختر و هم از زمین، ارائه می‌دهد.

پژوهشگران در حدود ۱۰۰ ستاره را در این منطقه شناسایی کرده‌اند که از زمین مشاهده‌شدنی‌‌اند و بالقوه ممکن است در شرایطی که شاهد خاموش شدن ستاره در انفجاریم، پیام‌هایی را منتقل کنند.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: «دریافتیم که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ستاره در فاصله ۱۰۰ پارسکی، تقریبا با این ناحیه بیضی ستی همپوشانی دارند و اهداف متعددی را برای بررسی همزمان در گستره حدود سه درجه از «اس‌ان ۲۰۲۳ آی‌اکس‌اف» فراهم می‌کند.»

دانشمندان به امید دریافت ارتباط‌های احتمالی با موجودات فضایی، با استفاده از آرایه تلسکوپ آلن در سانفرانسیسکو و تلسکوپ گرین‌بنک در ویرجینیای غربی، عملیاتی را برای مشاهده سیگنال‌های این ستاره‌های هدف آغاز کرده‌اند.

چنین انفجارهای درخشان اختری تنها در ستارگانی رخ می‌دهد که دست‌کم هشت برابر خورشید جرم دارند و می‌توانند ماه‌ها بدرخشند، و این بازه‌ زمانی وسیعی در اختیار تمدن بیگانه‌ای قرار می‌دهد که مشتاق ارتباط با زمین باشد.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: «با ورود ستارگان جدید به نمونه، قصد داریم در چند ماه آتی، یک بار در ماه، مجددا در ناحیه بیضوی بازنگری کنیم و مشکلی برای تطبیق دادن مشاهدات خود با آن نداریم.»
کد مطلب: 73515
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام