۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷

چرا آیفون‌ همپای کاهش نرخ دلار ارزان نمی‌شود؟

ایتنا - قیمت تلفن‌های گران‌قیمت مانند آیفون‌ رفرش و ریپک مستقیما به نرخ بازار آزاد وابسته است اما قیمت این دسته از تلفن‌ها که براساس رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می‌شود، کمتر از رقم کاهش نرخ دلار دچار کاهش قیمت می شود.
چرا آیفون‌ همپای کاهش نرخ دلار ارزان نمی‌شود؟

طی روزهای اخیر شاهد بودیم که با افت قیمت دلار قیمت تلفن‌های همراه بالای 600 دلار نیز کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت تلفن‌های همراه کمتر از 600 دلار که ارز بازار مبادله‌ای دریافت می‌کنند تغییر محسوسی نداشت و صرفا به دلیل کاهش سود فروش از جانب فروشندگان شاهد کاهش قیمت تلفن‌های همراه کمتر از 600 دلار بودیم.

این موضوع به خوبی نشان داد که قیمت تلفن‌های گران‌قیمت مانند آیفون‌ رفرش و ریپک مستقیما به نرخ بازار آزاد وابسته است. با این وجود شاهد هستیم که قیمت این دسته از تلفن‌های همراه که براساس رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می‌شود، کمتر از رقم کاهش نرخ دلار دچار کاهش قیمت می‌شود اما از سویی دیگر هنگام افزایش نرخ ارز، با نرخی گران‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شوند.

علت این مسئله این است که در رویه واردات در برابر صادرات خود، صادرکننده به جای آنکه از ارز خود برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید خود استفاده کند، با استفاده از آن کالای آماده به مصرف مانند آیفون‌های رفرش و ریپک وارد کشور می‌کند تا سود بیشتری کسب کند.

ماجرای انحصار افراد خاص در قیمت‌گذاری تلفن‌های همراه بالای 600 دلار
در این شرایط صادرکننده کالای مصرفی و غیرضرور وارد شده را براساس نرخی بالاتر از نرخ ارز در بازار آزاد  قیمت‌گذاری می‌کند چرا که ارز خودش را ارزشمند‌تر می‌داند. علت اصلی این اتفاق این است که بانک مرکزی در این رویه امکان قیمت‌گذاری را ندارد و عملا شاهد انحصار در قیمت‌گذاری توسط صادرکنندگان و یا دارندگان رانت ارز حاصل از صادرات هستیم.

این مسئله سبب ضایع شدن حقوق خریداران و شکل‌گیری فضای منفی در خصوص رویه واردات در برابر صادرات خود شده است. به این ترتیب و به ویژه در شرایط نزولی بودن بازار ارز، مشتریان این دسته از تلفن‌های همراه به شدت کاهش پیدا می‌کند و با توجه به روند موجود در بازار به نظر می‌رسد اقبال به این دسته از تلفن‌های همراه که هم‌اکنون مجوز ورود به کشور را براساس رویه واردات در برابر صادرات خود دارندبا کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

منبع: تسنیم
کد مطلب: 73308
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام