۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۷

چرا شماره‌های امدادی ادغام می‌شوند؟

ایتنا - ​​​​​​​تجربه تجمیع و ادغام شماره‌های امدادی در سایر کشورها هم وجود دارد اما این کار به گفته کارشناسان، نیازمند دقت لازم است بوده و باید محاسن چنین اقدامی برای مردم شرح و شفاف سازی لازم درباره‌اش انجام شود.
چرا شماره‌های امدادی ادغام می‌شوند؟

تجمیع شماره‌های تلفن‌های امدادی و تعیین شماره تماس واحد از گذشته چندین بار مطرح شده بود اما طی چند روز گذشته خبری مبنی بر تصمیم برای اجرای ادغام شماره‌های امدادی در تهران در سال‌ جاری اعلام شد، طرحی که ظاهرا حدود دو سال مراحل مطالعاتی اجرای آن زمان‌ برده است. این موضوع را رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران-  اعلام و درباره سرانجام اجرای این طرح که بنا بود به شکل آزمایشی در تهران اجرا شود، گفته است سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و حسب مصوبه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که به ریاست وزیر کشور برگزار شده، موظف است تا طرح ادغام شماره‌های امدادی را اجرا کنیم.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بر این اساس این طرح برای اولین بار در کشور و مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه در جهان، در تهران اجرا خواهد شد. اما از آنجا که این طرح در گذشته اشکالات ساختاری داشته و هماهنگ کردن آن به سادگی ممکن نبوده است به این دلیل که سیستم پاسخ‌دهی سازمان‌های درگیر با یکدیگر متفاوت بوده و سامانه‌های خاص خود را داشتند و سامانه های آن هم مستقل از هم بوده است، تقریبا این پروژه تاکنون مسکوت مانده بود.

تعدد شماره تماس سازمان‌های امدادی، چالش‌های خاص خود را به همراه داشته و برخی کشورها برای پاسخ به این دسته از امور شهروندان یک شماره تماس را اختصاص دادند. بر اساس نظر کارشناسان ایمنی یکی از مزایای این طرح افزایش سرعت امدادرسانی در حوادث و بلایاست، به طوری که پس از برقراری تماس،‌ اقدامات مربوط به اعزام دستگاه‌های امدادی به صورت موازی انجام می‌شود. 

از سوی دیگر، مزیت این طرح درراستای افزایش سرعت پاسخگویی به حادثه، از مواردیست که تقریبا تمام کارشناسان این حوزه، بر آن اتفاق نظر دارند. آنان همچنین معتقدند که حادثه‌دیدگان به دلیل استرس و اضطراب ناشی از حادثه، با کاهش قدرت تصمیم گیری و حافظه روبرو شده و در لحظه مهم حتی ممکن است شماره تماس‌های امدادی را از یاد برده یا جابجا به یاد داشته باشند. از سویی دیگر، کودکان که آن‌ها نیز گروهی از مراجعه کنندگان و تماس گیرندگان با سازمان‌های امدادی هستند، کمتر با مشکل حفظ شماره تماس‌ها روبرو می‌شوند و اگر هم در غیاب یک بزرگسال دچار حادثه‌ای شوند، می‌توانند به راحتی با شماره واحد تماس گیرند.

درباره جزییات و چگونگی این طرح گفته شده که مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ با دیگر شماره‌های امدادی ادغام نخواهد شد اما چهار شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس، ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۲۵ آتش‌نشانی در اجرای این طرح با یکدیگر ادغام خواهند شد.

ظاهر این کار ساده به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که چنین کاری پیچیدگی‌های زیادی دارد و به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، طور مثال برخی شماره‌ها مانند آتش‌نشانی فقط در شهر تهران و برخی مثل اورژانس و هلال احمر گستره استانی دارند که باید این‌ها را مشخص و تعیین تکلیف می‌کردند؛ همچنین لازم بود تا هماهنگی ماموریت‌ها و اعزام‌ها و نحوه ادغام دیسپچ‌ها و ... نیز انجام می‌شد. ضمن اینکه مدل‌های مختلفی هم در این خصوص مطرح بود که همین موضوع سبب شد تا در حدود دو سال مراحل مطالعاتی اجرای این طرح زمان‌ ببرد.

اما یک سوی اجرای این طرح شرکت مخابرات قرار دارد، محمدرضا بیدخام - مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با توجه به اعلام اینکه ادغام شماره‌های امدادی ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۲۳ در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قرار دارد، شرکت مخابرات ایران هم آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

وی افزود: تجربه این کار در سایر کشورها وجود دارد و برخی از آنها، کدهای امدادی را ادغام کردند اما انجام این کار هم نیازمند دقت لازم است. همچنین حتما باید محاسن این اقدام برای مردم شرح داده و شفاف‌سازی  لازم هم در این زمینه انجام شود. از سوی دیگر علاوه بر موارد ذکر شده، حتما باید پیوست فنی، ارتباطی، اطلاع‌رسانی و امنیتی برای این کار مهم پیش بینی و مد نظر قرار گیرد.

بیدخام درباره دلایل اجرای طرح ادغام شماره‌های امدادی توضیح داد: به دلیل اینکه شهرداری تهران متولی انجام این کار است، بنابراین باید علت آن از سوی این سازمان پیگیری و اعلام شود اما به صورت کلی این طرح محاسنی خواهد داشت که باید برای مردم شرح داده شود.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران درباره این که چه شماره‌ای قرار است جایگزین شماره‌های گفته شده شود، تشریح کرد: همانگونه که گفته شد این چهار شماره باید تبدیل به یک شماره شوند اما هنوز شماره مورد نظر اعلام نشده است.
کد مطلب: 73114
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام