۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۸

خطر تله‌گذاری هوش‌ مصنوعی در کمین آیفون و گوشی‌های اندروید

ایتنا - کارشناسان می‌گویند میلیاردها کاربر آیفون و گوشی‌های اندروید در معرض خطر حملات هوش مصنوعی قرار دارند
خطر تله‌گذاری هوش‌ مصنوعی در کمین آیفون و گوشی‌های اندروید

دارندگان گوشی‌های هوشمند ممکن است در معرض خطر کلاهبرداری و خالی کردن حساب بانکی باشند. این نوع کلاهبرداری‌ها عموما مبتنی بر روش‌های هوش مصنوعی، تقلید صدا، تبلیغات تله‌گذاری (فیشینگ) و همچنین فناوری ساخت تصاویر جعل عمیق (دیپ‌ فیک) اجرا می‌شوند.

تقلید صدای هوش مصنوعی
تقلید صدا به کمک فناوری هوش مصنوعی مشابه حملات تله‌گذاری است که به منظور تلاش برای کسب اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آن‌ها از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و مانند آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در چنین حملاتی، کلاهبرداران ممکن است با تقلید صدای فرزندان، والدین را فریب دهند و به دروغ وانمود کنند که فرزند آن‌ها را گروگان گرفته‌‌اند یا اینکه خود را یکی از اعضای خانواده جا بزنند و درخواست پول کنند.

کلاهبرداران پس از آنکه طعمه خود را پیدا کردند، کلیپی از او در رسانه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند و از هوش مصنوعی برای جعل هویت آن‌ها استفاده می کنند.

تبلیغات تله‌گذاری (فیشینگ)
برخی از کلاهبرداران کاربران چت‌جی‌پی‌تی را فریب می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند برنامه‌های کاربردی یا اصطلاحا اپلیکیشن‌های آلوده و ویروسی را روی دستگاه‌های خود دانلود کنند.

این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به گوشی شما حمله کنند و به داده‌های شماــ از جمله حساب‌های بانکی‌تان‌ــ نفوذ کنند.

شرکت متا ماه گذشته گزارش داد که از ماه مارس به بعد، دست‌کم ۱۰ اپلیکیشن‌ خطرناک شناسایی کرده است.

در برخی موارد، ممکن است یک بدافزار با استفاده از هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی‌، فایل‌های مخرب در اختیار کاربران قرار دهد. گای روزن، مدیر ارشد امنیت اطلاعات متا، می‌گوید از دیدگاه کلاهبرداران، چت‌جی‌پی‌تی‌ رمزنگاری جدید است. از این رو مهم است که همواره مطمئن شوید هر چیزی که دانلود می‌کنید، قانونی باشد. باید از کلیک کردن روی تبلیغات ناشناخته یا لینک‌های موجود در ایمیل‌ها و پیام‌های متنی مشکوک خودداری کنید.

جعل عمیق
جعل عمیق ابزارهایی برای جعل تصاویر مصنوعی به شمار می‌رود که در آن، چهره یک فرد در تصویر یا ویدیو موجود با چهره شخص دیگری جایگزین می‌شود. کلاهبرداران و مجرمان از این فناوری جدید به منظور باجگیری و اخاذی از قربانیان استفاده می‌کنند. برای نمونه، برخی تبهکاران چهره افراد را به جای صورت بازیگران ویدیوهای غیراخلاقی و پورن قرار می‌دهند و سپس از طریق برنامه‌های جعلی، از آن‌ها باج می‌گیرند.

برای محافظت کامل از خود در برابر جعل عمیق هیچ راهی وجود ندارد، اما اقدام‌های هست که می‌توانید برای جلوگیری از قربانی شدن انجام دهید. در جریان گذاشتن پلیس یکی از این راه‌ها است. راه دیگر نیز این است که تعداد پست‌هایی را که از خود در اینترنت به اشتراک می‌گذارید، محدود کنید.

همچنین توصیه می‌شود حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی خود را خصوصی نگه دارید و تنها افرادی را در دایره دوستان‌ مجازی خود بپذیرید که می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید.
کد مطلب: 73069
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام