۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶

شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور

ایتنا - رییس‌جمهوری:اگر پلت‌فرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آنها اجازه فعالیت داد؛ بر این اساس شورای عالی امنیت ملی خواسته که آنها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.
شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور

رئیس جمهوری تاکید کرده که مخاطب موضوع اینترنت فقط وزارت ارتباطات نیست، بلکه در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور همه قوا بررسی شده که اگر پلت‌فرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آنها اجازه فعالیت داد؛ بر این اساس شورای عالی امنیت ملی خواسته که آنها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.

به گزارش ایسنا، معرفی نماینده قانونی توسط پیام‌رسان‌های خارجی در کشور مدت‌هاست که مطرح شده و مسئولان طی سال‌های گذشته بر این موضوع تأکید کرده بودند. مسئولان معتقدند رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد و اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند. براین اساس نظرات بر این بود که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند. این موضوع پس از محدود شدن دو پلت‌فرم خارجی بنا به دستور مراجع ذی صلاح طی چند ماه گذشته دوباره مطرح و پررنگ شده است.

در همین رابطه به تازگی سید ابراهیم رییسی -  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم درباره انتقادات به سرعت و دسترسی اینترنت گفت: نظر ما در زمینه اینترنت عوض نشده است. زندگی، کسب و کار و ارتباطات مردم در بستر فضای مجازی انجام می شود. این محیط باید آرامش بخش باشد و دسترسی با راحتی باشد. به وزیر ارتباطات گفتم نباید در اینترنت اختلال باشد و مردم باید راحت از آن استفاده کنند. اخلال در اینترنت موجب گله ما هم هست.

وی ادامه داد: کاری که در ارتباط با فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده است، قابل تقدیر است. وزارت ارتباطات شبانه روز کار می کند تا خطوط ارتباطی را برقرار کند و اینترنت در روستا و شهر مشکلی نداشته باشند. قبل اغتشاشات که محدودیتی برای برخی پلت‌فرم‌های خارجی ایجاد نشده بود. این پلت‌فرم‌ها بستری برای ایجاد ناامنی شد. کجا اجازه می‌دهند یک پلت‌فرم خارجی بستری برای ایجاد ناامنی باشد؟

رئیسی اعلام کرد: مخاطب موضوع اینترنت فقط وزارت ارتباطات نیست، بلکه در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور همه قوا بررسی شده است که اگر پلت‌فرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آنها اجازه فعالیت داد. اروپایی‌ها چرا دو استاندارد دارند؟ برای خودشان می‌پسندند که دفتر خدمات هر پلت‌فرمی که در داخل کشور آنها فعالیت می کند، در داخل آن کشورها وجود داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی هم همین را خواسته که آنها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.
 

پلتفرم ها  نباید در کشور ناامنی ایجاد کنند


رییس جمهور معتقد است تصمیم این است که هر پلت‌فرمی باید پاسخگو باشد، زیرا وقتی پاسخگو نباشد، مشکل ایجاد می شود چون بستر ناامنی می شوند. وزارت ارتباطات هم تلاش کرد تا پلت‌فرم‌های داخلی ایجاد کند تا مردم از این پلت‌فرم‌ها استفاده کنند که این کار شده است تا مردم در کسب و کار دچار مشکل نشوند. من معتقدم اخلالی در اینترنت نباید باشد و ما حتما موافق اخلال در اینترنت نیستیم، اما هر پلت‌فرمی بخواهد در کشور فعالیت کند، نباید در کشور ناامنی ایجاد کند.

همچنین عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیئت دولت بااشاره به سخنان رییس جمهوری درباره این موضوع از فعالیت هر پلت‌فرمی استقبال می‌کنیم، مشروط بر اینکه حداقل به قواعدی که خودشان دارند پایبند باشند؛ اخیرا مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا مکاتبه‌ای کرده و همین جا هم اعلام می کنیم که هر پلت‌فرمی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد یا به قواعد خودشان پایبند باشند حتما از آنها استقبال می ‌کنیم.

پیش از این مرکز ملی فضای مجازی در آذرماه سال جاری نامه اعتراضی رسمی را در رابطه با بسترسازی برای توسعه اغتشاشات اخیر و عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) ارسال کرد. این مرکز با ارسال نامه خطاب به مارک زاکربرگ، مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه کشور ایران و قوانین داخلی پلت‌فرم از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن نسبت به عملکرد سکوهای این شرکت اعتراض کرد.

در این نامه اهم اعتراضات مطرح شده توسط جمهوری اسلامی در خصوص انتشار سازمان یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه و زمینه‌سازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی بر روی سکوهای وابسته به شرکت متا، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژادی و قومی، تجزیه طلبی و زمینه سازی برای جرائم سازمان یافته از جمله نقل و انتقال و معامله سلاح جنگی و موادمخدر مطرح شده است.

همچنین در این نامه، مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت وفق سیاست‌ها و مقررات کشور درخصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.

از سوی دیگر خبری هم به نقل یک رسانه خارجی  و از قول شرکت متا، مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ در فضای مجازی منتشر شد که طبق آن، این شرکت تلویحا نسبت به پذیرش به درخواست ایران برای تعیین نماینده ای در تهران پاسخ منفی داده و گفته شده بود که سرگرم این درخواست نخواهند شد. با این حال در ۲۶ آذر به نقل از ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی - در گفتگو با یک روزنامه اعلام شد که اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور شورای امنیت محدود شدند ولی ادامه این محدودیت نیاز به مجوز دارد؛ تکلیف این مجوز را هم سرنوشت مذاکرات با «متا» مشخص می‌کند.
کد مطلب: 71761
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام