۰
plusresetminus
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۱

افزایش دامنه‌های فارسی

ایتنا - ​​​​​​​آخرین آمار منتشر شده از ثبت دامنه‌ در مرکز ثبت دامنه کشوری حاکی است که تاکنون یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۸۸۹ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه‌ فعال را دارد.
افزایش دامنه‌های فارسی


دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در ایران را برعهده دارد. شاید گستره‌ی دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی مشکل شود، اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده را به دست می‌دهد.
 

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟


اما طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۸۸۹ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۹۳ دامنه‌ی فعال در صدر قرار دارد. درواقع بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیش‌تر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir  با ۴۲۱۹ مورد، دامنه ایران با ۱۵۴۸ مورد و دامنه ac.ir با ۱۱۸۳ دامنه فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آنها ثبت شده است. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۶۷۶ مورد، دامنه org.ir با ۲۳۰ مورد، دامنه sch.ir  با ۲۲۱ مورد و دامنه gov.ir با ۱۹۲ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۷ دامنه فعال است.
کد مطلب: 71661
برچسب ها: دامنه ir
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام