۰
plusresetminus
جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۷

قبولی هوش مصنوعی در آزمون دانشگاه به نگرانی‌ها دامن زد

ایتنا - «جی‌پی‌تی-۳» نسخه قدیمی‌تر بات «چت‌جی‌پی‌تی» است که به شهرت رسیده است
قبولی هوش مصنوعی در آزمون دانشگاه به نگرانی‌ها دامن زد


پروفسور کریستین تروایش، نویسنده این مطالعه، خاطرنشان کرد که استادان باید متوجه باشند که دانشجویانشان ممکن است با استفاده از این چت‌بات‌های هوش مصنوعی، در انجام تکالیف و امتحان‌های نهایی تقلب کنند.

طبق یافته‌های این پژوهش که هنوز داوری علمی نشده است، چت‌بات هوش مصنوعی GPT-3 «در پاسخ دادن به پرسش‌های مربوط به مدیریت عمل‌های اساسی و تحلیل فرایند، از جمله پرسش‌های مبتنی بر مطالعات موردی، عملکرد حیرت‌آوری» دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، «جی‌پی‌تی-۳» نسخه قدیمی‌تر بات «چت‌جی‌پی‌تی» است که به شهرت رسیده است و به گفته دکتر تروایش، در این امتحان نمره‌ای بین -B و ‌‌‌B (معادل ۱۶ و ۱۷ از ۲۰) گرفت.

این مطالعه نشان داد که این هوش مصنوعی «قدرت چشمگیری در خودکارسازی برخی مهارت‌های دانش‌ورزان بسیار پردرآمد به طور کلی، و به ویژه دانش‌ورزانی از جمله تحلیلگران، مدیران و مشاوران دارد که در شغل‌های مناسب فارغ‌التحصیلان ام‌بی‌ای کار می‌کنند.»

به گفته دکتر تروایش، این چت‌بات در عین اینکه در این مطالعه چنین قابلیت‌هایی از خود نشان داد، گاهی نیز «اشتباه‌های عجیبی در محاسبات نسبتا ساده در سطح ریاضیات کلاس ششم می‌کند» و نتوانست به پرسش‌های پیشرفته‌تر مربوط به تحلیل فرایند پاسخ دهد.

به اعتقاد این پژوهشگر دانشکده وارتون و دست‌اندرکار این مطالعه جدید، این یافته‌های تازه حاوی نکات مهمی در زمینه آموزش دانشگاهی کسب‌و‌کار است و باید با تمرکز بر همکاری انسان و هوش مصنوعی، سیاست‌های جدیدتری برای امتحانات و طراحی بهتری برای دروس در ن‍ظر گرفته شود.

به عقیده این محقق، نتایج این پژوهش همچنین بر نیاز به شبیه‌سازی فرایندهای تصمیم‌گیری در دنیای واقعی با استفاده از هوش مصنوعی، و نیاز به آموزش «حل خلاقانه مسائل، تدریس پربازده‌تر و غیره» تاکید دارد.

دسامبر سال گذشته، چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی به دلیل قابلیت پاسخ دادن به طیفی از پرسش‌ها با خروجی متنی مشابه واکنش انسان، به شهرت رسید و برخی از متخصصان پیش‌بینی کردند که این قابلیت ممکن است صنایع را متحول کند و احتمالا حتی جانشین ابزارهایی نظیر جست‌وجوگر گوگل شود.

همچنین، طبق مطالعه‌ دیگری که اخیرا انجام گرفته است، چت‌جی‌بی‌تی می‌تواند در امتحان گواهی پزشکی یو.اس.ام.ال.ای ایالات متحده- امتحانی سه بخشی که معمولا گذراندن آن برای دانشجو حدود چهار سال در دانشکده پزشکی و حدود دو سال در برنامه چرخش بالینی دوره کارورزی طول می‌کشد- نیز قبول شود.
 

طبق یافته‌های محققان و از جمله محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ایالات متحده، این بات مکالمه «بدون هیچ آموزش تخصصی توانست در هر سه امتحان نمره قبولی یا نزدیک به آن به دست آورد.»

در این تحقیق نیز که هنوز داوری علمی نشده است، محققان دریافتند که چت‌جی‌پی‌تی همچنین «دارای انطباق و بینش سطح بالایی در توضیحاتش است.»

به گفته محققان هاروارد، این یافته‌ها نشانگر آن است که بات‌های مکالمه از قابلیتی بالقوه برای کمک به آموزش پزشکی و تصمیم‌گیری‌های بالینی برخوردارند.

این تحقیق جدید به نگرانی‌هایی دامن می‌زند که کارشناسان هوش‌مصنوعی و دانشگاهیان، پس از اینکه اوپن‌ای‌آی معروف، چت‌جی‌پی‌تی را ارائه کرد، مطرح کردند.

چند محقق ابراز نگرانی کردند که مبادا با استفاده دانشجویان از هوش‌مصنوعی، به تحصیلات دانشگاهی لطمه وارد شود.

پیش‌تر، اداره آموزش و پرورش شهر نیویورک با ذکر «دغدغه‌های مربوط به ایمنی و دقت محتوا»، در مورد اثرات منفی این بات‌ مکالمه بر یادگیری دانش‌آموزان ابراز نگرانی کرده بود.

سام آلتمن، رئیس اوپن‌ای‌آی، در رشته پیام‌هایی توییتری نوشت: «در حرکت به سوی سامانه‌های سطح ای‌جی‌آی لحظات هول‌انگیزی پیش می‌آید و اختلالات قابل‌ملاحظه‌ای رخ می‌دهد، اما نکات مثبت چنان جالب است که کاملا ارزش دارد که برای رسیدن به هدف، بر چالش‌های بزرگ غلبه شود.»

منظور آقای آلتمن، هوش عمومی مصنوعی یا قابلیت یادگیری کارهایی فکری بود که انسان می‌تواند انجام دهد.

او گفت: «در گذر زمان، استفاده از فناوری اوپن‌ای‌آی با مشکلات قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد. نهایت تلاش خود را می‌کنیم، اما نمی‌توانیم در پیش‌بینی تمام معضلات موفق باشیم.»
کد مطلب: 71634
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام