۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۶

۳۰ هزار خانوار در روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند

ایتنا - ​​​​​​​با اتصال ۳۳۷ روستای جدید دیگر به شبکه ملی اطلاعات، تاکنون حدود ۳۰ هزار خانوار از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.
۳۰ هزار خانوار در روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند


طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است. این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در سال‌های بعد از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی انجام می شد تا این‌که در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و درنهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است؛ اما این شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ بنابراین طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد.

در همین رابطه به تازگی عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: برنامه توسعه پوشش اینترنت روستایی توسط همکارانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان با سرعت دنبال می شود. از ۱۶ مهر تا ۱۴ آذر تعداد ۳۳۷ روستا در پهنای جغرافیایی ۲۷ استان کشور به شبکه ارتباطی متصل شده اند که در مجموع آنها ۲۹۷۵۸ خانوار با حدود ۱۰۳ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.

از همکارانم در مدیریت توسعه ارتباطات روستایی(uso) و اپراتورهایی که زحمت اتصال این روستاها را به عهده داشتند قدردانی میکنم و این مسیر ادامه دارد.

پیش از این هم ایرج روحی - مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ارتباطات روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری موسوم به USO – از انتصال بیش از ۱۵۰۰ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات خبر داده بود.

وی سهولت دسترسی به اینترنت پرسرعت و افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات و مطالبات مردم در استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت را دلیل افزایش آمار روستاها عنوان کرد. روحی معتقد بود بالا رفتن هزینه‌ها برای تهیه تجهیزات توسط اپراتورها و شرایط موجود در کشور از مشکلات پیش روی توسعه ارتباطات در روستاها است.

گفتنی است هزینه‌های بالا برای برق‌رسانی و ایجاد جاده‌های دسترسی به مکان سایت‌ها، نبود لینک انتقال برای اتصال سایت‌های نصب شده به شبکه و محدودیت ظرفیت اجرایی اپراتورها، برخی از مشکلاتی است که در توسعه ارتباطات در مناطق روستایی وجود دارد.
کد مطلب: 70852
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام