۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۴

رییس قوه قضاییه: شبکه ملی اطلاعات باید هر چه زودتر به سرانجام برسد

ایتنا - محسنی اژه‌ای با بیان اینکه رها کردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می‌شود، گفت: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد.
رییس قوه قضاییه: شبکه ملی اطلاعات باید هر چه زودتر به سرانجام برسد


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز چهارشنبه (۵ مرداد) از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، بازدید کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در جریان این بازدید، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عدم تحقق کامل مقوله اشتراک اطلاعات و داده‌ها میان دستگاه‌ها را یکی موانع ایجاد دولت الکترونیک و هوشمند منسجم دانست و به تشکیل کارگروه تعامل‌پذیری دستگاه‌ها که مصوب شورای عالی فضای مجازی است، اشاره کرد.

بر اساس آمار مرکز ملی تبادل اطلاعات، قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ با ثبت ۱۷۸ میلیون استعلام و ارائه سرویس به حدود ۷۰ دستگاه دولتی، عنوان دومین دستگاه پرتعامل کشور را از آن خود کرد.
بر همین مبنا، مسئولان وزارت ارتباطات و مرکز ملی تبادل اطلاعات، از سرویس‌دهی هوشمند دستگاه قضایی و اشتراک مطلوب داده‌ها و اطلاعات از ناحیه قوه قضائیه برای سایر دستگاه‌ها، قدردانی کردند.

در خلال این بازدید، رئیس قوه قضائیه در جریان کم و کیف ایجاد نظام پیشگیری هوشمند مبتنی بر اشتراک داده‌های دستگاه‌های حکومتی قرار گرفت.
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، بخش دیگری بود که رئیس دستگاه قضا در مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، از آن بازدید کرد. بنا به گفته مسئول سامانه، تمامی اطلاعات و داده‌ها در خصوص زمین و مالکیت آن در این سامانه تجمیع می‌شوند.

رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید، یکی از دلایل عمده عدم اشتراک کامل داده‌ها و اطلاعات میان دستگاه‌های حکومتی را نواقص و کاستی‌های فنی دانست و بر اهمیت رفع این کمبودها تأکید کرد.
رئیس قوه قضائیه همچنین بر گسترش روحیه تعامل میان مدیران دستگاه‌ها در راستای اشتراک اطلاعات و داده‌ها نیز  تاکید کرد و بر پیگیری و به سرانجام رساندن تصویب «طرح یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی» در مجلس تصریح داشت.
 

تاکید رییس قوه قضاییه بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات


محسنی اژه‌ای، پس از بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، طی سخنانی در جمع وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از روحیه جهادی و پرتلاش وزیر و مدیران این وزارتخانه تقدیر کرد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و توطئه‌ دشمنان با مزدوری منافقین کوردل برای حمله به کشور، گفت: دشمنان از قدرت ایمان و نظام ولایت‌فقیه بی‌اطلاع بودند و نفهمیدند که با یک اشاره امام امت، مردم به میدان خواهند آمد و توطئه‌ معاندان و منافقان را خنثی می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به قول وزیر ارتباطات در خصوص ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و وزیر و مدیران وزارت ارتباطات نیز برای تحقق این مهم، مصمم هستند؛ تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد و اعتقاد داریم تحقق این امر به منزله انجام یک کار ماندگار و بزرگ است.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: هر مقدار هزینه‌کرد در بخش ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها در این عرصه، به منزله یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و چنانچه این مهم تحقق نیابد، در آینده هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود.
وی به اهمیت تبیین ضرورت ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات برای عموم مردم و مسئولان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از وظایف شما مدیران وزارت ارتباطات آن است که اهمیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه آن را برای عموم مردم و مسئولان تبیین و تشریح کنید.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما باید در عرصه ایجاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های این مقوله حرکت پرشتابی داشته باشیم، گفت: امیدوارم در این دوره بتوانیم تحقق شبکه ملی اطلاعات را شاهد باشیم و زیرساخت‌های ناظر بر توسعه شبکه اطلاعاتی و ارتباطی کشور را به منصه ظهور برسانیم تا بدین واسطه دستاوردها و پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی برای کشور نائل آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش در جمع مدیران وزارت ارتباطات اظهار کرد: تاکنون به میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای تحقق دولت هوشمند، بهره‌برداری‌های لازم تحقق نیافته است و دلایل این امر نیز می‌تواند ناشی از فقدان سیاست و مدیریت واحد و عدم اشتراک زیرساخت‌ها و داده‌های دستگاه‌ها میان یکدیگر باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ایجاد شورای عالی فضای مجازی با تدبیر صورت گرفته از ناحیه مقام معظم رهبری، گفت:  متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به طور مطلوب از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی در راستای سیاست‌گذاری واحد، حذف بخشی‌نگری، ایجاد نگاه ملی و مدیریت واحد در عرصه فضای مجازی و شبکه اطلاعات، بهره بگیریم.

محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه توجه مردم و استفاده آنها از پیام‌رسان‌های داخلی ملزوماتی دارد، گفت:  بدخواهان چنین ترویج می‌کنند که اگر مردم از شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند امنیت و حریم خصوصی آنها به مخاطره می‌افتد، لذا باید به مردم اطمینان داده شود که با بهره‌گیری از این شبکه‌های بومی حریم خصوصی‌شان حفظ می‌شود؛ این مقوله نیاز به تبیین دارد و ضروری است دغدغه مردم در این رابطه به صورت واقعی رفع شود تا بیشتر به سمت پیام‌رسان‌های داخلی بیایند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ادعا می‌شود که هزینه‌های ناظر بر شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور ما گران‌تر از سایر کشورهای دنیا است، اگر این ادعا مقرون به واقعیت است باید در راستای ارزان کردن ارائه خدمات اقداماتی صورت گیرد و چنانچه ادعای گران بودن هزینه‌های این عرصه در کشور ما مطابق با واقعیت نیست، باید در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رها کردن مدیریت فضای مجازی قطعاً به ضرر مردم تمام می‌شود گفت: در عین حال ضروری است در جهت تسهیل استفاده کاربران و مردم از شبکه اطلاعات و فضای مجازی بومی گام‌های بیشتری برداریم به گونه‌ای که مردم و کاربران در هنگام بهره‌گیری و استفاده از این فضا و جستجو در آن برای کاربردهای مختلف در زندگی، حوصله‌شان سر نرود و اعصابشان خُرد نشود؛ البته این امر مستلزم توسعه زیرساخت‌ها نیز می‌باشد.

وی اظهار داشت : فضاسازی‌ها نباید ما را در مسیر اجرای قانون و دفاع از ارزش‌ها هراسان کند؛ در عین حال باید بهره‌گیری از بستر شبکه اطلاعات و فضای مجازی برای مردم آسان و ارزان شود و امنیت مردم در این شبکه‌ها را افزایش دهیم.

رئیس قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: باید همه مسئولان ملزم به اجرای قانون باشند؛ باید قانون‌گرایی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و قانون‌گریزی برای یک مدیر علاوه بر ضد ارزش بودن هزینه نیز  در بر داشته باشد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان و مدیران این وزارتخانه به بیان دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه ارتباطات و اطلاعات، از جمله توسعه شبکه ملی پرسرعت و امن برای خدمات‌دهی هوشمند به مردم، شناسایی برخط جرائم با همکاری دادستانی، افزایش ترافیک پلتفرم‌های داخلی، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، گسترش پوشش فیبر نوری و فناوری فضایی و ماهواره‌ای پرداختند.
کد مطلب: 69266
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«رها کردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می‌شود»
رها کردن هر حوزه ای مسلما علاوه بر هرج و مرج به زیان همه تمام میشود ، مانند اوضاع اقتصادی که در نهایت منجر به تورم شدید و گرانی روزافزون شده ، اما در مورد فضای مجازی و اینترنت اگر منظور محدودیت دسترسی عمومی به فضای بین المللی باشد ، بدون شک مشابه اقتصاد ، همه متضرر خواهند شد ، با گرانی ها ، و محدویت ارتباطات ، نارضایتی و بدبینی و عدم اعتماد به مدیران کلان ، بیشتر و گسترده تر خواهد شد.و ممکن است ابراز نارضایتی از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شود. که حالت اول مفید به حال مدیران برای شنیدن نقد و بهبود اوضاع است و حالت دوم به دلیل قطع ارتباط عمومی با مسئولین و ناشنیده شدن صداها ، مدیریت جامعه بسیار مشکل و شاید غیرممکن شود
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام