۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۱۹

ایلان ماسک: احتمالاً تا ۶ ماه دیگر تراشه مغزی نورالینک را در انسان مشاهده می‌کنیم

ایتنا - ایلان ماسک مدیرعامل شرکت نورالینک اعلام کرد که احتمالا طی شش ماه آینده، نورالینک قادر به کاشت تراشه مغزی وایرلس (بی‌سیم) در انسان خواهد بود و آزمایش‌های بالینی را روی انسان‌ها آغاز خواهد کرد.
ایلان ماسک: احتمالاً تا ۶ ماه دیگر تراشه مغزی نورالینک را در انسان مشاهده می‌کنیم

شرکت نورالینک که در زمینه توسعه رابط مغز-کامپیوتر فعالیت دارد در نظر دارد با کاشت تراشه درون مغز، افراد معلول را قادر به حرکت و برقراری ارتباط مجدد کند. همچنین این شرکت هدف اصلی خود را بازیابی بینایی نابینایان بیان کرده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، نورالینک که در سانفرانسیسکو و آستین تگزاس مستقر است، در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی را روی حیوانات انجام داده است و به دنبال تائیدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شروع آزمایش‌های بالینی روی افراد است.

قرار بود شرکت نورالینک در سال ۲۰۲۲ به این مرحله از آزمایشات خود برسد اما حالا ایلان ماسک می‌گوید که اولویت حصول اطمینان از کارکرد درست و بی‌خطر این تراشه در مغز انسان است.

ماسک طی سخنرانی در دفتر مرکزی نورالینک ضمن تاکید بر سرعت توسعه این دستگاه توسط این شرکت گفت: «ما می‌خواهیم قبل از اینکه تراشه‌ای را درون انسان قرار دهیم، فوق‌العاده احتیاط کنیم و قبل از قرار دادن دستگاه در بدن انسان اطمینان حاصل کنیم که این تراشه به درستی کار می‌کند. البته فکر می‌کنم بیشتر مدارک را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال کرده‌ایم و فکر می‌کنم احتمالاً بتوانیم در حدود ۶ ماه دیگر، اولین دستگاه نورالینک را در یک انسان داشته باشیم.»

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا واکنشی به این گفته ایلان ماسک نشان نداده است.
 

براساس اعلام ایلان ماسک، این شرکت برای اولین آزمایش‌های انسانی خود دو فرد را در نظر گرفته که از نظر بینایی و همچنین حرکت‌دادن عضلات دچار مشکل هستند. مدیر عامل نورالینک در ادامه افزود:«حتی اگر کسی هرگز بینایی نداشته یا اینکه نابینا به دنیا آمده باشد، ما معتقدیم که می‌توانیم بینایی‌اش را به او برگردانیم.»

این شرکت که آزمایش های متعددی را تاکنون بر روی حیوانات عملی کرده، یکسال پیش هم میمونی مجهز به تراشه مغزی را به جهان معرفی کرد که قادر بود به تنهایی فکر کند و بازی‌های رایانه‌ای انجام دهد.

بازیابی بینایی و فعال کردن مجدد عضلات افراد معلول از اهداف اصلی این تراشه بی‌سیم است. انتظار می رود درمان بیماری‌های مغزی نظیر پارکینسون و آلزایمر هم بواسطه این فناوری تا حدودی تسهیل شود.

گفته می‌شود که شرکت «سینکرون» Synchron، یکی از چند شرکت نوپای فناوری عصبی، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های رابط مغز-رایانه داشته و از نورالینک ایلان ماسک پیشی گرفته و اولین میکروچیپ را در مغز یک بیمار کاشته است.
 
کد مطلب: 70839
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام