۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۱

تغییرات اقلیمی؛ پتوی پشمی روی برف‌های سوئیس

ایتنا - از سال ۱۸۵۰، حجم یخچال‌های طبیعی آلپ حدود ۶۰ درصد کاهش‌یافته است.
تغییرات اقلیمی؛ پتوی پشمی روی برف‌های سوئیس

در سوئیس برای حفظ برف‌های پرارزشی که در جریان تغییرات اقلیمی به‌سرعت آب می‌شوند، دست به ابتکار عمل عجیبی زده‌اند.

کارکنان یک تفرجگاه سوئیسی در طول ماه‌های تابستان، برای محدود کردن تأثیر گرم شدن دمای زمین برو روی پیست اسکی، آن را با یک پتوی پشمی می‌پوشانند

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کوه تیتلیس ۳۲۳۸ متری در آلپ، یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی در سوئیس، طی دهه‌های اخیر شاهد از دست دادن قسمت‌های وسیعی از برف و یخچال‌های طبیعی خود بوده است. به‌طوری‌که پیش‌بینی‌شده، در نیم‌قرن آینده همه آن‌ها ذوب شوند.

جیان درمس، مدیر که بررسی امنیت پیس اسکی و تله‌کابین این منطقه را بر عهده دارد به رویترز گفت: «ما یک حفاظ از جنس پشم گوسفند را مانند یک سپر محافظتی بر روی یخچال طبیعی قرار می‌دهیم.»

دولت سوئیس گفته است که اگر هیچ اقدامی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام نشود، ۹۰ درصد از ۱۵۰۰ یخچال باقی‌مانده‌اش تا پایان قرن جاری از بین خواهند رفت.

کاهش پوشش برفی در نتیجه تغییرات آب و هوایی، تهدیدی جدی برای پیست‌های اسکی در سراسر اروپا است. پوشش محافظتی روی یخچال طبیعی به‌عنوان راه‌حلی کوتاه‌مدت شاید بتواند تنها چند سال این روند را کندتر کند.

آن‌ها در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار مترمربع، تقریباً به اندازه چهارده زمین فوتبال را با پتوی پشمی مخصوص پوشانده‌اند. پس از گذشتن فصل گرما هفته‌ها زمان لازم است تا این لایه محافظ را جمع کنند.

پژوهشگران هشدار داده‌اند یخچال‌های طبیعی آلپ ممکن است تا پایان قرن ناپدید شوند و پیامدهای ناشی از آن تمام اروپا را مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از سال ۱۸۵۰، حجم یخچال‌های طبیعی آلپ حدود ۶۰ درصد کاهش‌یافته است. بااین‌حال، آنچه شگفت‌آور است، سرعت آب رفتن «غول‌های آلپ» است. شبکه نظارت بر یخچال‌های طبیعی سوئیس اعلام کرد، تنها در دو هفته در طول تابستان ۲۰۱۹، ۸۰۰ میلیون تن برف و یخ از بین رفت، حتی تابستان نسبتاً خنک ۲۰۲۰ هم سال بدی برای یخچال‌های طبیعی بود.

از دوران قبل از صنعت، دمای سوئیس تقریباً ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش‌یافته است، دو برابر میانگین جهانی. با این سرعت، نیمی از ۱۵۰۰ یخچال طبیعی آلپ، شامل یخچال طبیعی آلیتچ (Aletsch) که در فهرست میراث یونسکو است، در ۳۰ سال آینده ناپدید می‌شوند.
کد مطلب: 70761
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام