جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۵

دو سیارهٔ زمین‌مانند در سامانهٔ ستاره‌ای که به‌تازگی کشف شده است

ایتنا - این دو سیارهٔ فراخورشیدی فرصتی جدید و هیجان‌انگیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان‌های مشابه زمین در خارج از منظومهٔ خورشیدی فراهم می‌کنند.
دو سیارهٔ زمین‌مانند در سامانهٔ ستاره‌ای که به‌تازگی کشف شده است
یک منظومهٔ سیاره‌ای با دو سیارهٔ زمین‌مانند در فاصله ۳۳ سال نوری از ما کشف شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، این منظومهٔ ستاره‌ای هیجان‌انگیز یکی از نزدیک‌ترین منظومه‌ها به زمین است و توسط ماهوارهٔ بررسی سیارات فراخورشیدی گذری ناسا (TESS) در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ مشاهده شد. چندین ماه طول کشید تا دانشمندان تأیید کنند که سوسوهای متناوب ستاره HD 260655 ناشی از گردش سیارات از مقابل آن بوده است.

دانشمندان در بیانیه‌ای اعلام کردند که سامانهٔ ستاره‌ای همسایه دارای «دست‌کم» دو سیارهٔ سنگی به اندازهٔ زمین است، اما هیچ یک از این سیاره‌ها احتمالاً میزبان زندگی نیستند. محاسبات مربوط به مدار سیارات نشان می‌داد که هر دوی این سیاره‌ها دور ستارهٔ خود در فاصله‌ای بسیار نزدیک می‌چرخند که بدین‌ترتیب امکان وجود آب مایع روی سطح آنها وجود ندارد.

در واقع یکی از این دو سیاره به نام HD 260655b که نزدیک به ۱٫۲ برابر زمین است، تنها ۲٫۸ روز طول می‌کشد تا به دور ستارهٔ خود بگردد. سیارهٔ دیگر موسوم به HD 260655c که ۱٫۵ برابر زمین است، برای تکمیل مدار خود به ۵٫۷ روز نیاز دارد.

ستارهٔ والد این سیارات، یک کوتوله از نوع M است؛ ستاره‌ای کوچک تقریباً به‌اندازهٔ یک‌دهم خورشید. با این حال، دمای سطح این سیارات به ترتیب ۴۳۷ درجهٔ سانتیگراد و ۲۸۷ درجهٔ سانتیگراد می‌رسد.

میشل کونیموتو (محقق پسادکتری نجوم در مؤسسهٔ فناوری ماساچوست و یکی از دانشمندان برجسته در این کشف) می‌گوید: «ما آن محدوده را خارج از منطقهٔ زیست‌پذیر در نظر می‌گیریم».

کونیموتو اظهار می‌دارد: «هر دو سیاره در این سامانه به دلیل درخشندگی ستارهٔ خود، از بهترین اهداف برای مطالعات جوّی در نظر گرفته می‌شوند. آیا در اطراف این سیارات جوّ فرّار وجود دارد؟ آیا نشانه‌هایی از آب یا گونه‌های مبتنی بر کربن وجود دارد؟ این سیارات بسترهای آزمایشی فوق‌العاده‌ای برای آن اکتشافات هستند».

پژوهشگران به مطالعهٔ این سامانهٔ ستاره‌ای ادامه می‌دهند به این امید که شاید سیارات بیشتری در آن کشف کنند و شاید برخی از آنها کمی دورتر از ستاره باشند.