۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸

هجوم سیارک‌های کُشنده به‌سوی زمین

ایتنا - آقای «بیل نای» می‌گوید نمی‌دانیم چه موقع چنین برخوردی صورت خواهد گرفت؛ پس بهتر است خودمان را برای آن آماده کنیم.
هجوم سیارک‌های کُشنده به‌سوی زمین
فردی که پیش‌تر در برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی لقب «مرد علم» را از آن خود کرده بود و در حال حاضر هم مدیرعامل «انجمن غیرانتفاعی سیاره‌ای» است، هشدار داده است که اثرات فاجعه‌باری همچون آنچه که ۶۶ میلیون سال پیش دایناسورها را از روی زمین محو کرد، منحصر به گذشته نیستند و می‌توانند در آینده نیز رخ دهند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از space، آقای بیل نای هفته گذشته در آکادمی بین‌المللی اخترشناسی ۲۰۱۹ که در مریلند برگزار شده بود، گفت: «سیارک بزرگ دیگری با زمین برخورد خواهد کرد.» وی افزود: «مشکل این است که ما زمان این برخورد را نمی‌دانیم. احتمال رخ دادن چنین چیزی در طی زندگی یک فرد بسیار اندک است؛ اما در صورت وقوع، مثل آن است که همه چیز shift-delete شود!»
 
با این حال، برخلاف دایناسورها، ما انسانها مجبور نیستیم منتظر بمانیم و تماشاگر فاجعه باشیم؛ ما می‌توانیم در برابر تهدید سیارکی، کاری انجام دهیم. آقای نای تأکید داشت که بهتر است همین الآن برای چنین کاری آماده شویم.
 
اولین گام عبارت است از یافتن سنگ‌های فضایی خطرناک. اما در این زمینه اخبار نویدبخشی وجود دارد: دانشمندان ناسا معتقدند بیش از ۹۰ درصد از خطرات بالقوه که می‌توانند پایان‌بخش تمدن‌ها باشند را کشف کرده‌اند. اینها سیارک‌هایی نزدیک به زمین با پهنای دست‌کم یک کیلومترند و خوشبختانه هیچ‌یک از این سنگ‌های فضایی هرچند به‌اندازه کوه‌اند، اما برای آینده قابل پیش‌بینی تهدیدی به‌شمار نمی‌روند.
 

ولی سیارک‌های ناشناخته بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانند در مقیاس کوچکتر، آسیبی جدی وارد کنند؛ مثل نابودی یک استان یا ایالت. آقای نای می‌گوید بدین‌ترتیب لازم است از ابزارهای بهتری برای تشخیص و شناسایی آنلاین برخوردار باشیم.
 
چنین اقداماتی در حال انجام هستند. برای نمونه، گفته می‌شود «تلسکوپ بزرگ سینوپتیک» که یک ابزار بزرگ برای مشاهده فضاست و سال آینده در شیلی راه‌اندازی خواهد شد، احتمالاً خواهد توانست ۸۰ تا ۹۰ درصد از سیارک‌های خطرناک با پهنای دست‌کم ۱۴۰ متر را کشف کند.
 
آقای نای در طی ارائه مطالب خود، بر مواردی آموزنده از سیارک‌ها نیز اشاره کرد؛ اینکه آنها کپسول‌های زمانی از ابتدای پیدایش منظومه شمسی هستند و مهمتر اینکه شاید همین سنگ‌هایی غنی از کربن بوده‌اند که زمینه‌ساز پیدایش زندگی روی زمین شده باشند. وی گفت تهدید سنگ‌های فضایی مسأله‌ای جدی است و اگر دست روی دست بگذاریم، اثرات مخربی خواهد داشت.
کد مطلب: 56538
برچسب ها: ناسا فضا زمین
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام