۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
به زودی؛

عملیات مریخ‌نورد InSight در مریخ پایان می‌یابد

ایتنا - کاوشگر اینسایت ناسا قرار است در تابستان امسال پس از چهار سال خدمت به کاوش‌های خود در مریخ پایان دهد.
عملیات مریخ‌نورد InSight در مریخ پایان می‌یابد

در جلسه ویژه پرسنل اصلی ماموریت InSight در روز سه‌شنبه، ۱۷ مه، تأیید شد که افزایش مقدار گرد و غبار روی دو پنل خورشیدی ۷ فوتی کاوشگر به این معنی است که احتمالاً تا پایان تابستان امسال، ماموریت علمی کاوشگر InSight متوقف می‌شود.

به گزارش digitaltrends، کاوشگر InSight با مجموعه‌ای از ابزار‌های علمی، بیش از ۱۳۰۰ مریخ لرزه را شناسایی کرده است و همچنین این کاوشگر توانست مناطق زلزله خیز سیاره سرخ را شناسایی کرده است. به طور کلی، این ماموریت موفقیت بزرگی بوده است، زیرا کاوشگر در دو سال اول استقرار خود توانست به اهداف اولیه خود دست یابد.

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا گفت: "این کاوشگر درک ما از فضای داخلی سیارات سنگی را تغییر داده و زمینه را برای مأموریت‌های آینده فراهم کرده است. ما می‌توانیم آنچه را که در مورد ساختار درونی مریخ آموخته‌ایم روی زمین، ماه، زهره و حتی سیارات سنگی در دیگر منظومه‌های شمسی تطبیق دهیم."

مشکل گرد و غبار
کاوشگر InSight به دلیل انباشته شدن غبار روی صفحات خورشیدی خود که به تدریج نور خورشید را مسدود کرده است و به مرور قدرت خود را از دست داده است. هنگامی که در سال ۲۰۱۸ به مریخ رسید، این پانل‌ها در هر روز مریخی حدود ۵ هزار وات انرژی در ساعت دریافت می‌کردند، اما امروز آن‌ها حدود ۵۰۰ وات انرژی در ساعت در هر روز مریخی دریافت می‌کنند. ناسا با ارائه برخی زمینه‌ها می‌گوید این نوع سطوح انرژی به ترتیب ۱۰۰ دقیقه و ۱۰ دقیقه یک اجاق برقی را روشن می‌کند.

بدتر شدن وضعیت به این معنی است که تیم تحقیقاتی اکنون در حال آماده شدن برای قرار دادن بازوی روباتیک کاوشگر در موقعیت استراحت خود معروف به "حالت بازنشستگی" در اواخر این ماه است. شایان ذکر است که این بازو نقش کلیدی در طولانی‌تر کردن مأموریت کاوشگر ایفا کرد، زیرا تیم آن را برای پاک کردن گرد و غبار از روی پانل‌ها در اوایل ماموریت مستقر کردند. این ایده که زمانی مطرح شد که تیم تحقیقاتی برای اولین بار متوجه شد که گرد و غبار باعث از دست دادن قدرت InSight می‌شود.

تنها راهی که می‌توان InSight را در حال حاضر نجات داد، باد‌های قوی‌تر به شکل گردباد مریخی برای پاک کردن گرد و غبار روی صفحه‌های خورشیدی است. ناسا گفت که اگر یک چهارم از پانل‌های InSight از گرد و غبار پاک شود، کاوشگر حدود ۱ هزار وات در ساعت افزایش می‌یابد که برای انجام کار‌های علمی بیشتر کافی است.
کد مطلب: 68578
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام