۰
plusresetminus
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰

تلسکوپ هابل، برخوردها در سحابی «مرد دونده» را ردیابی می‌کند

ایتنا - آنچه که در اینجا می‌بینیم، تجلی نادری از یک سحابی است که پس از پرتاب گاز داغ توسط ستاره‌ای تازه متولد شده، پدیدار شده است.
تلسکوپ هابل، برخوردها در سحابی «مرد دونده» را ردیابی می‌کند
هر کسی که به‌تازگی صاحب فرزند شده باشد، می‌داند که حتی چیزهای کوچک هم می‌توانند بسیار قدرتمند باشند.
 
همین امر در فضا نیز صادق است؛ همانجا که ستارگان تازه متولد شده در بخشی از یک سحابی یا ابر گازی، موج‌های ضربه‌ای قدرتمندی ایجاد می‌کنند که در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل هم قابل مشاهده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، هابل در جست‌وجوی یافتن چگونگی تأثیر ستارگان جوان بر محیط خود بود و در این راستا، این تصویر از Herbig-Haro (HH) 45 شواهد فراوانی به دست می‌دهد. گفتنی است این شیء در یک سحابی به نام NGC 1977 قرار دارد که خود بخشی از مجموعه بزرگتر «مرد دونده» متشکل از سه سحابی است. بنابراین می‌توانید ببینید که این همسایگی فضایی، نسبتاً پیچیده و در آن ستاره‌ها در حال رشد و نمو هستند.
 
ناسا خاطرنشان می‌کند که در HH45 و آنچه که در اینجا می‌بینیم، تجلی نادری از یک سحابی است که پس از پرتاب گاز داغ توسط ستاره‌ای تازه متولد شده، پدیدار شده است. این نهاد فضایی اعلام کرده است که این فعالیت با سرعت صدها کیلومتر در ثانیه، با گاز و گرد و غبار اطراف خود برخورد می‌کند و امواج ضربه‌ای درخشانی ایجاد می‌شود.
 

تصویر هابل دو مجموعه از گازهای یونیزه شده را نشان می‌دهد که در اثر برخورد، الکترون‌های باردار را از اتم هایشان دور می‌کند. رنگ آبی، نشانگر اکسیژن یونیزه است و رنگ بنفش نیز بیانگر منیزیم یونیزه است. مقامات ناسا می‌گویند: «محققان به طور خاص به این عناصر علاقه داشتند؛ زیرا می‌توان از آنها برای شناسایی شوک‌ها و جبهه‌های یونیزاسیون استفاده کرد».
 
گفتنی است این رصدخانه ۳۱ ساله، آخرین بار در سال ۲۰۰۹ به صورت شخصی مورد استفاده قرار گرفت و از زمان بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، به دلیل عدم دسترسی به فضاپیماهای فعلی، فضانوردان از آن بازدید نکرده بودند.
کد مطلب: 67134
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام