۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱
تا ۱۴۰۴

۲۰ میلیون خانوار به اینترنت ثابت متصل می‌شوند

ایتنا - ​​​​​​​معاون وزیر ارتباطات گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه به پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند.
۲۰ میلیون خانوار به اینترنت ثابت متصل می‌شوند


صادق عباسی شاهکوه، در نشست بررسی چالش‌های حوزه ارتباطات ثابت با دارندگان پروانه FCP با بیان این مطلب گفت: بر این مبنا، دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب و کار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد، البته بخشی از دسترسی نیز از طریق شبکه بی‌سیم قابل پوشش است.

به گزارش ایتنا از مهر، عباسی شاهکوه با اشاره به تعداد بازیگران حوزه ارائه اینترنت پهن‌باند در کشور افزود: برنامه‌ریزی و راهبری توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پر سرعت و با کیفیت پهن باند ثابت با تاکید بر بستر فیبر نوری (FTTX) نیازمند برنامه مدون با پیش‌بینی موانع و الزامات آن است و در حال حاضر رگولاتوری تلاش می‌کند کلیات این برنامه را با مشارکت و جمع‌بندی نظرات بازیگران اصلی این حوزه تدوین کند.

عباسی شاهکوه تصریح کرد: اولویت اصلی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه ارتباطات ثابت بر بستر فیبر نوری و ارتقای کیفیت شبکه سیار کشور است و توسعه هر دو حوزه کاملاً به هم مرتبط است و چنانچه ارتباطات پهن باند ثابت توسعه پیدا نکند، حوزه ارتباطات سیار نیز در آینده‌ای نزدیک دچار بحران می‌شود. در واقع با توسعه بخش ارتباطات ثابت، تمامی حوزه ICT رشد می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش را یکی از موانع توسعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه سرمایه‌گذاری در بخش ICT ارزی است در حالی که درآمد این حوزه به ریال است ضمن آنکه با ثابت ماندن تعرفه در چند سال اخیر، علیرغم افزایش هزینه‌ها در سایر بخش‌ها، روند درآمد، کاهشی بوده است.

عباسی شاهکوه افزود: باید حجم سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه حوزه ثابت را برآورد و با تمهیداتی همچون معافیت‌های مالیاتی، سوبسید در سهم اپراتورها در پروانه CNSP (پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی) و … فضای مطلوب را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

رئیس رگولاتوری تعامل با سایر نهادها همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها را یکی دیگر از اولویت‌های پیش روی این سازمان برای رفع موانع سرمایه‌گذاری بیان کرد و گفت: در این زمینه طی چند سال گذشته اقدامات مختلفی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است. ما به دنبال آن هستیم که با ایجاد پشتوانه قانونی بتوانیم در اختیار گذاشتن منابع موجود را تسهیل کنیم و در این مسیر به کمک دولت و مجلس نیاز داریم.

همچنین در این نشست مدیران عامل اپراتورهای دارای پروانه شبکه ارتباطات ثابت (FCP) ، وضعیت موجود و موانع و چالش‌های پیش رو برای توسعه در این حوزه را تشریح کردند.

انحصار مخابرات بر امکانات زیرساختی، ثابت ماندن تعرفه خدمات ICT علیرغم افزایش هزینه‌های فضا، برق، نیروی انسانی و … ، بالا بودن تعرفه‌های ارائه خدمات در شهرداری‌ها، عدم توجیه سرمایه‌گذاری و بازدهی در این بخش برای صاحبان سرمایه، بالا بودن هزینه‌های مودم در دسترسی به تکنولوژی VDSLو … برخی از مهمترین چالش‌هایی بود که دارندگان پروانه به آن اشاره کردند.

تدوین برنامه ملی توسعه پهن باند، بازنگری در تعهدات پیش‌بینی شده اپراتورها در پروانه‌هایشان متناسب با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، رایزنی با شهرداری‌ها برای رفع موانع استفاده از منابع شهری، مشارکت مؤثر در تدوین طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با در نظر گرفتن اقتصاد بخش ICT ، متناسب کردن تعرفه حوزه ارتباطات ثابت و سیار، بازنگری در برخی مصوبات کمیسیون در استفاده از فرکانس و حق‌السهم اپراتورها، انجام مطالعات آسیب‌شناسی وضع موجود، آزادسازی تعرفه‌ها و بازنگری در ساختار تعرفه در زنجیره ارتباط بین اپراتورهای FCP و شرکت مخابرات ایران و … از جمله راهکارهای بود که دارندگان پروانه FCP در این نشست مطرح کردند.
کد مطلب: 66926
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام