۲
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۶

بیش از ۹ میلیون مشترک اینترنت ثابت در کشور

ایتنا - در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود.
بیش از ۹ میلیون مشترک اینترنت ثابت در کشور

مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت تا پایان سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار عدد بوده که از فناوری‌های اینترنت پرسرعت، شامل ADSL، VDSL ،  FTTX و TD-LTE که سرعت‌های متفاوتی دارند، استفاده می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان آورد.

در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت است که اینترنت‌های‌ ADSL ،VDSL  و FTTX را شامل می‌شود؛ این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از این محدوده‌ی مشخص، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد.

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال جاری، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۹۷ نفر را شامل‌ می‌شود که تعداد مشترکان به تفکیک در جدول زیر آمده است.
 
تعداد کاربران اینترنت ثابت


اینترنت ADSL  مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که با استفاده از خطوط تلفن ثابت و بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی (اتفاقی که در دایال‌آپ رخ می‌داد)، اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد. اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید ندارد. اینترنت‌ADSL ، ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت پهن‌باند در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد؛ با وجود این، محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست.

اما اینترنت VDSL  مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و روی بسترهای کابل‌های شبکه است. بنابراین برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد. فناوری VDSL از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌ می‌دهد و سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد.

یکی دیگر از انواع اینترنت پرسرعت، سرویس‌های ثابت بی‌سیم است که انواع  ADSL ،TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم را شامل می‌شود؛ این دسته از سرویس‌ها همان اینترنت پرسرعت ثابت هستند، با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند و هم‌چنین امکان اتصال چند دستگاه، به‌صورت همزمان را فراهم می‌کنند.

اینترنت TD-LTE حداکثر سرعت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه را دارد و حداکثر سرعت عملیاتی آن هم، ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است.
کد مطلب: 61907
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
«مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت تا پایان سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار عدد بوده...»
همه آمارها نشان از تمایل و رشد عمومی دسترسی به اینترنت دارد ، استفاده از اینترنت علاوه بر ضرورت و بروز بودن جامعه نشان دهنده آنست که مردم نیز آمادگی و تمایل خود را برای رشد و ارتباط جهانی ابراز می کنند. و خوشبختانه انگاری مدیران ارشد هم متوجه این موضوع هستند و در تلاشند پاسخگوی خوبی برای این تقاضا باشند. انشااله.
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سرعت فضایی ۱مگابیت بر ثانیه، بالاترین سرعت در جهان
انشاءالله
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام