۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۳

برنده جایزه نوبل فیزیک؛ ترتیب‌دهنده مأموریت رصد زمین

ایتنا - کلاوس هاسلمان (برنده جایزه نوبل فیزیک امسال) به شکل‌گیری مأموریتی پیرامون رصد زمین کمک کرد که راه را برای مطالعه مدرن محیط زیست سیاره‌‌مان هموار خواهد کرد.
برنده جایزه نوبل فیزیک؛ ترتیب‌دهنده مأموریت رصد زمین
کلاوس هاسلمان که یک اقیانوس‌شناس آلمانی و مدل‌ساز آب‌وهواست، به دلیل نقش مؤثری که در مدل‌سازی فیزیکی آب‌وهوای زمین داشت، جایزه نوبل فیزیک امسال را از آن خود کرد. فعالیت‌های او به دانشمندان این امکان را می‌دهد به تعیین میزان تغییرپذیری طبیعی آب‌وهوا و پیش‌بینی بهتر تغییرات آب‌وهوایی بپردازند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفتنی است نیمی از جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ به آقای هاسلمان و نیم دیگر به دو دانشمندان دیگر به نام‌های سیکورو مانابه و جورجیو پاریسی رسید. این افراد به دلیل تحقیقات در مورد بی‌نظمی و نوسانات در سیستم‌های فیزیکی برنده این جایزه شدند.
 

آقای هاسلمان که اکنون ۸۹ ساله است و هنوز در موسسه هواشناسی ماکس پلانک در آلمان فعالیت می‌کند، در دهه ۱۹۷۰ عضو یک گروه تخصصی نیز بود که به آژانس فضایی اروپا (ESA) کمک کرد تا برنامه رصد زمین خود را ایجاد کند و نخستین مأموریت اختصاصی خود برای مطالعه زمین از آسمان را تدارک ببیند.
 
جوزف اشباخر (مدیر کل آژانس فضایی اروپا)، گفته است: «صمیمانه‌ترین تبریک‌های ما پیشکش پروفسور دکتر هاسلمان به خاطر دریافت جایزه نوبل که شایستگی دریافت آن را داشت».
 
شایان ذکر است که پروفسور هاسلمان به عنوان یکی از اعضای کمیته مشورتی رصد زمین در سطح عالی آژانس فضایی، در توسعه ماهواره سنجش از دور اروپایی (ERS-1) و جانشین آن یعنی ERS-2 نیز مشارکت داشت.
 
نهاد فضایی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که برای این مأموریت، دکتر هاسلمان با استفاده از تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی (SAR)، روشی برای اندازه‌گیری امواج اقیانوسی ایجاد کرد. گفتنی است ابزارهای SAR سیگنال را به زمین می‌فرستند و سپس میزان بازتاب آن را اندازه می‌گیرند.
 

امروزه این ابزارها به طور فزاینده‌ای توسط ماهواره‌های نظارت بر محیط استفاده می‌شوند و تکنیک توسعه‌یافته توسط استاد هاسلمان، هنوز هم در ماهواره‌های رصد زمین مانند مأموریت رادار اروپایی کوپرنیک سنتینل-۱ (Copernicus Sentinel-1) استفاده می‌شود.
کد مطلب: 66925
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام