۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۸
علیرغم دستور وزیر ارتباطات؛

سرعت اینترنت هنوز کند است

ایتنا - با گذشت یک هفته از دستور فوری وزیر ارتباطات برای بررسی دلایل کندی کیفیت اینترنت، اما شواهد نشان می‌دهد که این مشکل همچنان پابرجاست.
سرعت اینترنت هنوز کند است


بیش از یک ماه است که کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد دارند و این نارضایتی بارها از سوی کاربران و کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته است. حتی عده‌ای از کاربران و رسانه‌ها این افت کیفیت را به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت عنوان کرده اند.

به همین دلیل هفته گذشته ۱۲ مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره به دریافت گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این موضوع را داد.

به گزارش ایتنا از مهر، بر این اساس رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد تا با همکاری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط فعلی و راهکارهای رفع اختلال‌ها را بررسی کرد؛ جلساتی که در دولت قبل هم بارها برگزار شد اما در نهایت منتج به راهکار اساسی برای حل مشکل نشد.

پاسخگویی غیرشفاف رگولاتوری به کندی اینترنت
با وجودی که طبق دستور وزیر ارتباطات، رگولاتوری ملزم شد تا گزارش اقدامات اجرایی را اطلاع رسانی کند و برای رفع سریع مشکل، راهکار ارائه دهد اما تاکنون اطلاع رسانی جامع و شفافی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطابق با دستور وزیر ارتباطات صورت نگرفته است و همچنان کیفیت اینترنت برای کاربران رضایت بخش نیست و کندی دسترسی، مشکلات عدیده ای را برای کاربران تجاری و کسب و کارها و نیز کاربران خانگی که مجبور به استفاده از اینترنت برای آموزش مجازی هستند، ایجاد کرده است.

در این باره حتی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در گفتگویی مشکل کندی اینترنت در سطح کشور را به نوعی تکذیب و تاکید کرد: «اپراتورها در تکنولوژی‌های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان مشخص است، اما بررسی‌هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات‌شان عمل کرده‌اند و اگر غیر این باشد پیگیری می‌کنیم.»

دو روز قبل نیز حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اعلام کرد که «پیرو شکایت‌های مطرح شده درباره کندی اینترنت، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه‌های لازم، اقدام کنند.»

به گفته وی «با آغاز سال تحصیلی جدید از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس‌های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.»

این اظهارات در حالی است که طی دو سال گذشته نیز با شروع سال تحصیلی و استفاده دانشجویان از کلاس‌های آنلاین، مشکلات مشابه ایجاد و کیفیت اینترنت افت کرد. در آن زمان نیز دستورات مقطعی برای حل مشکل داده شد اما به نظر می‌رسد که موضوع افت کیفی اینترنت مشکلی است که باید ریشه‌ای حل شود و باید برای آن راهکار اساسی در نظر گرفت.

آیا مشکل مربوط به افزایش پهنای باند است
انتظار برای حل نقاط دارای ضعف در شبکه ارتباطی کشور و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای اینترنت در حالی است که برخی خبرها از وجود مشکل در کمبود افزایش پهنای باند اینترنت کشور حکایت دارد. به نحوی که مدیران برخی اپراتورهای اینترنتی اذعان دارند که مشکل از زیرساخت‌های خدماتی آنها نبوده بلکه پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می‌کنند کاهش یافته و با افت کیفیت مواجه است.

این در حالی است که با افزایش مصرف اینترنت در کشور، نیاز است که ماهانه به میزان پهنای باند کشور افزوده شود اما این طور که گفته می‌شود شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین‌الملل با مشکلاتی روبرو است و به همین دلیل ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به حد اشباع رسیده و این مشکل در زمان پیک مصرف، نمود بیشتری دارد.

شرکت ارتباطات زیرساخت که طی سال‌های اخیر در پاسخگویی به رسانه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده است این بار نیز به این اخبار و گزارش‌ها واکنشی نشان نداده و پیگیری خبرنگار مهر از مسئولان این شرکت نیز تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

از سوی دیگر رگولاتوری نیز تاکنون آماری از بابت میزان شکایات مردمی از کیفیت اینترنت، وضعیت مناطقی که بیشترین مشکل دسترسی به اینترنت دارند، متوسط حجم پهنای باند مصرفی و سرعت دسترسی کاربران و نیز میزان پهنای باندی که هم اکنون کشور در اختیار دارد، اعلام نکرده است و تلاش خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیران این سازمان راه به جایی نبرده است.

با این حال به نظر می‌رسد با وجودی که جلسات متعددی در دولت قبل نیز برای حل مشکل اینترنت برگزار شد اما دستورات مقطعی، مشکل کیفیت اینترنت را حل نکرد، بهتر است مدیران وزارت ارتباطات در راستای شفاف سازی بیشتر اقدامات و پاسخ به مطالبه مردم، زمان بندی مشخصی برای حل مشکل ارائه دهند.
کد مطلب: 66412
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
با کمی دقت متوجه می شویم ، تقریبا اغلب امور ، از روابط اداری تا روابط اجتماعی ، به نوعی با کیفیت و سرعت اینترنت گره خورده ، اما و اما متاسفانه انگاری برخی مدیران یا متوجه نیستند و یا موضوع برایشان‌ آنچنان جدی نیست و یا شاید دانشی در این حوزه ندارند ، آموزش دانش آموزان و دانشجویان به علت کندی سرعت و قطعی های لحظه ای به شدت همه را عصبی کرده ، پرداخت قبوض و امور بانکی هم از این قاعده مستثنی نیست ، یا پیامک‌ رمز دیر میرسد و یا وسط نقل و انتقال ارتباط قطع می شود و حداقل باید بیست و چهار ساعت منتظر تعیین تکلیف وجه انتقالی ماند ، و موارد مشابه بیشمار در این زمینه وجود دارد و همه می بینند و درگیرش هستند ، و جالب اینکه مدیری به تنهایی همه را انکار و یا توجیه می کند ، اما آیا توجیه و انکار مشکل را حل می کند یا حاد؟ و یا شاید این روشی جدید و‌ با ظاهر آراسته برای آب به آسیاب دشمن ریختن است؟ هر چند که وزیر می داند و دستور می دهد و به نوعی کم لطفی نصیبش می شود ، به هر حال امید آنکه این امور به طور جد و منطقی حل شود ، چه بسا بی توجهی و کوتاهی عامل نابسامانی بسیار شدید در همه امور خواهد شد. امید آنکه مشکلات حل و ختم به خیر شود.انشااله
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام