۱
۱
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹

12 درصد از کل پتنت‌های دنیا در زمینه 6G متعلق به هواوی است

ایتنا - در حالی که شبکه 5G هنوز به طور کامل در بسیاری از کشورهای جهان راه‎اندازی نشده، شرکت‌های پیشروی فناوری روی نسل بعدی تکنولوژی مخابراتی یعنی 6G کار می‌کنند. یکی از این شرکت‌های پیشرو هواوی است که تاکنون سهم مهمی در ارائه پتنت‌های جدید برای 6G ایفا کرده است.
12 درصد از کل پتنت‌های دنیا در زمینه 6G متعلق به هواوی است

فناوری مخابراتی 5G با ورود خود به بازارهای تجاری، موجی از رقابت را بین شرکت‎های مخابراتی برای ارائه خدمات و کسب سهم بیشتر از این بازار ایجاد کرد. اما همانطور که می‎دانید چرخ‎های فناوری هیچ‎گاه از حرکت باز نخواهند ایستاد و از همین حالا باید منتظر شنیدن اخباری پیرامون فناوری نسل ششم باشیم؛ فناوری که تصور فعلی ما از دنیای ارتباطات را تغییر می‎دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ژاپنی Nikkei Asia، شرکت‎های چینی  با سرعت بیشتری از سایر شرکت‎های ثبت شده در دیگر کشورها برای ورود به عصر جدید ارتباطات تلاش می‌کنند. این گزارش نشان می‎دهد که این شرکت‎ها موفق به کسب سهم 40.3 درصدی از کل پتنت‌های مربوط به حوزه 6G در سراسر دنیا شده‎اند. در رتبه بعدی شرکت‎ها بر اساس اصالت ثبتی آنها، ایالات متحده آمریکا با سهمی 35.2 درصدی قرار گرفته و پس از آن نیز ژاپن، کشورهای اتحادیه اروپا و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‎اند.
 
خبرگزاری ژاپنی برای دستیابی به آمار فوق، اطلاعات حدود 20 هزار درخواست ثبت پتنت در 9 زمینه اصلی مورد مطالعه فناوری‌های 6G مانند مخابرات، فناوری‌های کوانتومی، ایستگاه‌های پایه زمینی و هوش مصنوعی را بررسی نموده است. در بخشی از این گزارش آمده که کشورهای دارای پتنت‌های بیشتر، احتمالاً از تکنولوژی‌های سطح بالاتری برخوردار بوده و در ادامه مسیر دنیای فناوری ارتباطات به سمت تجاری شدن شبکه 6G، تاثیر بیشتری خواهند گذاشت.
 


کارشناسان قبل از این پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل اعمال فشار از سوی ایالات متحده آمریکا بر یکی از مهم‌ترین فعالان صنعت مخابرات جهان یعنی هواوی، کار تحقیق و توسعه در مورد شبکه 6G کشور چین با کندی روبرو شود. با این حال به نظر می‌رسد هواوی توانسته در همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی، روند رو به رشد خود در این زمینه را ادامه دهد.
 
شرکت هواوی تا سال 2020 به تنهایی کنترل و ساخت بیشتر از 30 درصد از ایستگاه‌های پایه زمینی جهان را در اختیار داشته و با اتکا به همین دانش فنی و عملیاتی بالا در علوم مخابراتی، 12 درصد از پتنت‌های 6G جهان را تولید نموده است. بیشتر این پتنت‌ها در برگیرنده روش‌هایی برای افزایش کارایی زیرساخت‌های سیار با استفاده از پوشش ماهواره‌ای گسترده در کنار ایستگاه‌های زمینی هستند.

انتظار می‌رود که شبکه‌ 6G  در برابر 5G قادر به ارائه سرعت ارتباطی تا 10 برابر بیشتر باشد. به واسطه این سرعت بسیار بالا، امکان دستیابی انسان به خودروهای خودران سطح 4 و 5، سرگرمی‌ها و فناوری‌های بر پایه واقعیت مجازی با کیفیت بسیار بالاو رساندن اینترنت به دورافتاده‌ترین نقاط جهان با صرف انرژی و هزینه کمتر را فراهم می‌کند.
 

از طرف دیگر، کشور ایالات متحده نیز به دانش نرم‌افزاری بالایی در زمینه 6G دست یافته و شرکت‌هایی مانند کوالکام و اینتل، پتنت‌های زیادی برای ارائه مودم‌ها 6G گوشی‌های هوشمند به ثبت رسانده‌اند. ژاپن نیز بیشتر تحقیقات خود در این زمینه را بر روی مخابرات نوری و ساخت تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های 6G شهری متمرکز کرده است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات که وظیفه قانون‌گذاری و تدوین استانداردهای تبادل داده را بر عهده دارد، قرار است گفتگو حول استانداردهای 6G را در سال 2024 و با حضور شرکت‌های بزرگ و کشورهای تاثیرگذار برگزار کند. به نظر می‌رسد چین و هواوی با توجه به تعداد پتنت‌های موجود، نقش مهمی در تبیین قوانین این حوزه داشته باشند.
 
کد مطلب: 66167
برچسب ها: هواوی 6G
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
کاش چین شیش جیشو زودتر راه اندازد تا شاید ما هم از 3‌G واقعی بهرمند شویم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام