۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۸
عکس روز ناسا

جفت کهکشان دوشاخک

ایتنا - این تصویر فوق‌العاده واضح که از روی زمین گرفته شده، شامل داده‌های نوارباریکی است که درخشش قرمزرنگ گاز هیدروژن اتمی در مناطق تشکیل ستاره را مشخص می‌کند.
جفت کهکشان دوشاخک
در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری از زمین و در قسمت جنوبی صورت فلکی کلاغ، دو کهکشان بزرگ در حال برخورد هستند. ستارگان موجود در این دو کهکشان که به دو دسته NGC 4038 و NGC 4039 دسته‌بندی شده‌اند، بسیار به ندرت پیش می‌آید که در طی جریان فاجعه‌بار که صدها میلیون سال به طول می‌انجامد، با هم برخورد کنند.
 
اما ابرهای بزرگ گاز و گرد و غبار موجود در این کهکشان‌ها، اغلب با هم برخورد می‌کنند که سبب تشکیل ستاره در نزدیکی مرکز آنها می‌شود. این منظره خیره‌کننده با گستردگی بیش از ۵۰۰ هزار سال نوری، خوشه‌های ستاره‌ای جدیدی و موادی را آشکار می‌سازد که توسط نیروهای جزر و مد گرانشی، از محل تصادم و حادثه دور شده‌اند.
 
این تصویر فوق‌العاده واضح که از روی زمین گرفته شده، شامل داده‌های نوارباریکی است که درخشش قرمزرنگ گاز هیدروژن اتمی در مناطق تشکیل ستاره را مشخص می‌کند. ظاهر بصری کلی این سازه‌های قوس‌دار و گسترده، باعث شده تا این جفت کهکشان نام محبوب و جالبی داشته باشند: جفت کهکشان دوشاخک.
 
کد مطلب: 66112
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام