پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۱

سیگنال رادیویی مکرر اسرارآمیزی در مرکز کهکشان راه شیری کشف شد

ایتنا - پژوهشگران اطمینان دارند که این سیگنال رادیویی یک انفجار رادیویی سریع، یک تَپ‌اختر، یا یک ستاره کم‌جرم نیست.
سیگنال رادیویی مکرر اسرارآمیزی در مرکز کهکشان راه شیری کشف شد
ستاره‌شناسان چیزی در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که موجب سردرگمیشان شده است. این تیم یک سیگنال رادیویی مکرر را در نزدیک مرکز کهکشان ما کشف کرده است که به گفته آنها شبیه هیچ یک از سیگنالهای رادیویی مشاهده شده قبلی نیست.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این پژوهشگران مطمئنند که این سیگنال رادیویی یک انفجار رادیویی سریع، یک تَپ‌اختر، یا یک ستاره کم‌جرم نیست. با اینکه آنها می‌دانند این سیگنالها چه نیستند، ولی نمی‌دانند که چه هستند. این سیگنال رادیویی اسرارآمیز از این نظر عجیب و غرب است که گاهی به مدت چندین هفته در طیف رادیویی بسیار روشن است و سپس در طی مدت یک روز کاملا محو می‌شود.

ستاره‌شناسان می‌گویند که رفتار آن با هیچ نمایه شناخته شده‌ای درباره انواع اجرام آسمانی تطابق ندارد. آنها بر این باورند که منبع این سیگنال رادیویی اسرارآمیز می‌تواند طبقه‌بندی جدیدی از اشیائی که از طریق تصویربرداری رادیویی کشف شده‌اند را به خود اختصاص دهد.

شیئی که این سیگنال رادیوی را خلق می‌کند ASKAP J173608.2−321635 نامیده شده و توسط ستاره‌شناسان رادیویی با استفاده از آرایه‌یاب کیلومترمربع استرالیا (ASKAP) کشف شده است. این سیگنال نامأنوس در یک تحقیق پیمایشی ASKAP کشف شد که از آوریل 2019 تا اوت 2020 به اجرا در آمد.

در آن تحقیق، این سیگنال 13 بار ظاهر شد و هرگز بیش از چند هفته به ازاء هر وقوع دوام نیاورد. یکی از نکات عجیب درباره این سیگنال رادیویی این است که هیچ الگوی قابل پیش‌بینی ندارد، و به نظر می‌رسد که به طور رندوم ظاهر و محو می‌شود. یک نکته عجب دیگر این است که این سیگنال در دیتای هیچ یک از رادیوتلسکوپهای دیگر پیش از این تحقیق ظاهر نشده است.

با توجه به تحقیقات بعدی با تلسکوپ‌های معروف دیگر مشخص شد که ASKAP J173608.2−321635، به جز در طول موجهای نزدیک مادون قرمز، در هیچ بخش دیگری از طیف الکترومغناطیسی تابش ندارد.

ستاره‌شناسان بر این باورند که نزدیکترین احتمال این است که این نوعی شیء باشد که با عنوان یک گذرای رادیویی مرکز کهکشانی شناخته می‌شود. تنها سه تا از این اشیاء تاکنون شناسایی شده‌اند، و اگر این سیگنال یک گذرای رادیویی مرکز کهکشانی باشد باعث تغییر نظریه‌ها درباره نوع توانایی این اشیاء خواهد شد.