سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۲۶

دودکش‌هایی در کهکشان راه شیری

ایتنا - «دودکش‌های» پرتو ایکس، کهکشان راه شیری را به حباب‌های اسرارآمیز پرتو گاما وصل می‌کند.
دودکش‌هایی در کهکشان راه شیری
ساختارهایی که به‌تازگی کشف شده‌اند می‌توانند به ما کمک کنند منبع ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را توضیح دهیم؛ یعنی حباب‌های غول‌پیکر که از خودشان پرتو گاما (یا نور پرانرژی) صاتع می‌کنند که این پرتوها، در قسمت‌های بالا و پایین صفحه کهکشان یافت می‌شوند.

به گزارش ایتنا به نقل از sciencenews، گزارش دانشمندان که ماه گذشته در نشریه نیچر به چاپ رسید، نشان می‌دهد این دودکش‌های پرتو ایکس که صدها سال نوری امتداد دارند، حباب‌های پرتو گاما را به مرکز کهکشان وصل کنند. تریسی اسلاتیر (اخترفیزیکدان دانشگاه MIT) می‌گوید: «این پدیده واقعاً جالب است و می‌تواند چیزهای زیادی درباره منشاء حباب‌های پرتو گاما به ما بگوید».

گفتنی است مشاهدات جدید آژانس فضایی اروپا با ماهواره نیوتن-XMM بود که سبب کشف این دودکش‌ها شد. دانیل وانگ (ستاره‌شناس از دانشگاه آرمهست) می‌گوید: «پژوهشگران برای نشان دادن این ویژگی‌های بسیار متمایز، زحمت زیادی کشیده‌اند. البته پیش از این، ماهواره پرتو ایکس سوزاکو واقع در ژاپن نیز سرنخ‌هایی از این ساختارها به دست آورده بودند.»

مارک موریس (ستاره‌شناس دانشگاه UCLA) می‌گوید این دودکش‌ها که پهنای هریک از آنها نزدیک به ۳۰۰ سال نوری است، می‌توانند انرژی را از مرکز کهکشان به حباب‌های پرتو گاما هدایت کنند.» دو حباب بزرگ پرتو گاما (سمت چپ تصویر) با دودکش‌ها به قلب کهکشان متصل می‌شوند که درازای هریک از آنها، صدها سال نوری است (این ویژگی در تصویر وسط مشخص شده و سمت راست تصویر نیز پرتو ایکس را نشان می‌دهد).

گفته می‌شود هر حباب پرتو گاما، خودش به اندازه یک کهکشان کوچک است و منبع این نور پرانرژی، از زمان کشف آنها در سال ۲۰۱۰، برای دانشمندان همواره یک معما بوده است. با اینکه کشف این دودکش‌ها نمی‌تواند به‌طور قطع، چنین منبعی را مشخص کند، اما دانشمندان معتقدند میان مرکز کهکشان ما و این حباب‌ها، پیوند روشنی وجود دارد. آنها همچنان در تلاش هستند این معما را حل کنند.