۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱

حمایت مرکز ملی فضای مجازی از طرح مجلس برای ساماندهی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - معاون مرکز فضای مجازی: متاسفانه مراحل اصلاح و تکمیل این طرح به خوبی از رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده و صرفا طرح اولیه منتشر شده است در حالی که این طرح طی جلسات متعدد با اصلاحات و تغییرات بسیاری همراه بوده است.
حمایت مرکز ملی فضای مجازی از طرح مجلس برای ساماندهی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی
یک مقام مرکز ملی فضای مجازی، از طرح اخیر نمایندگان مجلس در خصوص ساماندهی اینترنت و کاربران ایرانی حمایت کرد.

آخرین خبر: طرح نمایندگان، در دستور کار این هفته مجلس است.

گفتنی است تعدادی از نمایندگان پازلمان، طرحی را تهیه و به صحن مجلس ارائه کردند که مطابق تحلیل کارشناسان و رسانه‌ها، موجب ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود.
این طرح که در سال گذشته ارائه شده بود، پس از مخالفت‌های فراوان، مدتی در سکوت بود و اخیر نسخه جدید آن به تازگی به رسانه‌ها راه یافته است.

    در این زمینه بخوانید:
    - هدف اصلی طرح جدید مجلس، واگذاری گیت‌وی به نیروهای مسلح است
    - متن کامل نسخه جدید طرح مجلس برای مدیریت فضای مجازی
    - یک نماینده: مجلس به دنبال فیلترینگ نیست


معاون حقوقی و پارلمانی مرکزملی فضای مجازی بر توسعه سکوهای داخلی و ساماندهی سکوهای خارجی در قانون حمایت از حقوق کاربران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
به گزارش ایتنا از مرکز ملی فضای مجازی، امیرخوراکیان با اشاره به جلساتی که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، ذی‌نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی کشور داشته است، گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای سیاست‌های کلان شورای عالی فضای مجازی کشور به دنبال تصویب قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی است و هدف اصلی از این طرح قانون‌گذاری برای تنظیم‌گری است و نه ایجاد محدودیت و مسدودسازی خدمات. این نگاه به وضوح در مسیر اصلاح و تکامل این طرح قابل مشاهده است.

وی با اشاره به "همکاری خوب" نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با شورای عالی فضای مجازی در جهت ارایه طرحی جامع و کامل برای تامین انواع نیازهای خدماتی در کشور با بهترین کیفیت در فضای مجازی تاکید کرد: متاسفانه مراحل اصلاح و تکمیل این طرح به خوبی از رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده و صرفا طرح اولیه منتشر شده است در حالی که این طرح طی جلسات متعدد با اصلاحات و تغییرات بسیاری همراه بوده است.
معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: جلسات و بررسی‌های کارشناسی در این رابطه همچنان ادامه دارد و تمام نقدها و نظرات کارشناسی به دقت مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
خوراکیان با بیان این که بسیاری از کشورها به دنبال قانون‌گذاری و تنظیم‌گری فضای مجازی هستند، افزود: اکثر کشورها با توجه به گستره وسیع فضای مجازی در شئون زندگی مردم و آثار آن در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال ایجاد قوانین در این فضا هستند و ما نیز برای رهایی از بلاتکلیفی و رفع این خلاء با مجلس شورای اسلامی به دنبال ایجاد قوانین و مقررات برای توسعه سرویس‌های داخلی و تسهیل فعالیت کاربران در این فضا هستیم.
وی تصریح کرد: براساس مسائل و موارد مطرح‌شده در جلسات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به هیچ عنوان محدودیت و مسدودسازی خدمات در این طرح مطرح نبوده و به دنبال مقرره‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای تصمیم‌گیری لازم در این فضا بوده‌ایم. در همین راستا مجلس شورای اسلامی به تمامی اسناد بالادستی و سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی اشراف کامل داشته و تاکید دارد تا قوانین مورد نظر در مسیر این سیاست‌ها تدوین و تصویب شود.

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال، خدمات داخلی و حمایت از سرویس‌ها، شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای داخلی از مهم‌ترین مباحث این طرح بوده و به‌طور جدی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است تا این طرح در نهایت منجر به تشویق و حمایت از پلتفرم‌ها و سرویس‌های داخلی برای ارایه باکیفیت‌ترین خدمات روز جهانی به مردم شده و همچنین خدمات و سرویس‌های ارایه‌شده روی پلتفرم‌های خارجی ساماندهی شود.
خوراکیان افزود: از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها دعوت می‌شود تا با تکیه بر مباحث فنی و کارشناسی به دلیل تخصصی و دانش‌پایه بودن این فضا پس از اطلاع از آخرین نسخه مصوبات با اصلاحات نهایی و نه پیش‌نویس‌های ابتدایی، نقدها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و مرکز ملی فضای مجازی صمیمانه از دیدگاه‌های نخبگان، کارشناسان، فعالان فضای مجازی و رسانه‌های تخصصی در این حوزه استقبال کرده و همواره معتقد است مجموع نظرات و پیشنهادهای این عزیزان در کنار نقطه نظرات مسئولان می‌تواند منجر به تبیین طرحی جامع و کامل شود.
 
کد مطلب: 65494
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«دو کس مردند و حسرت خوردند ، یکی آنکه دانست و نکرد و دیگر آنکه داشت و نخورد»
اگر انگیزه و هدف از این همه بگیر و ببند و ماده و تبصره ، عدم ارتباطات مردمی و نگرانی از آن باشد ، به نوعی عملی ناشیانه و از روی بی تجربگی و غیر تخصصی برخورد کردن با نیازهای روزگار امروز است ، چرا که ارتباطات مردمی مانند جوی آب است و جریان آب در مقابل هر مانعی با انعطاف پذیری طبیعی و فطری راه خود را از جایی دیگر خواهد یافت و اگر مسیر کاملا مسدود شود باز هم‌ نتیجه همان خواهد شد با انباشت آب پشت سد در نهایت جریان آرام آب با انباشت به نیروی خورد کننده و ویرانگر سیلاب مبدل می شود.
و اما اگر در بطن و ماهیت هدف و نیت حمایت از کاربران و مردم در فضای مجازی باشد ، بدون شک مردم آنقدر قدرت درک و شعور دارند که از قوانین حامی حق زندگی سالم ، آرام و امن حمایت کنند.
در نهایت امید آنکه تصمیمات علمی و تخصصی باشد و دلسوزانه ، نه اینکه مانند امور اقتصادی که به دلایل بی تدبیری تنها در یک دهه شاهد افزایش بیست برابری قیمت یک عدد نان شدیم. انشااله که هر طرح و تصمیمی درست و سازگار با نیاز های روز مردم باشد و ختم به خیر شود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام