۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۶

قابلیت‌های مهمی که سیستم عامل هواوی HarmonyOS به دنیای تبلت‌ها می‌آورد

ایتنا - هواوی با عرضه سیستم عامل HarmonyOS 2.0، برای نصب آن بر روی میلیون‌ها دستگاه مختلف برنامه‌ریزی کرده است. برآورد می‌شود به زودی هارمونی به سومین سیستم عامل بزرگ بازار گوشی‌ها و تبلت‌ها تبدیل شود. در این نوشتار به معرفی هشت ویژگی HarmonyOS می‌پردازیم که می‌تواند تعریف ما از تبلت‌ها را برای همیشه دگرگون کند.
قابلیت‌های مهمی که سیستم عامل هواوی HarmonyOS به دنیای تبلت‌ها می‌آورد

 1. یک سیستم هوشمند برای عصر اینترنت اشیا
HarmonyOS یک سیستم عامل هوشمند جدید و مستقل است که توسط هواوی برای عصر اینترنت اشیا طراحی و توسعه پیدا کرده است. این سیستم عامل زبان یکپارچه‌ای را برای هوشمندی، ارتباط و تعامل وسایل مختلف با یکدیگر ارائه کرده است. همچنین HarmonyOS برای انواع تجهیزات فارغ از اندازه آنها مناسب است. این سیستم عامل بر روی وسایلی با 128 کیلوبایت حافظه تا 4 گیگابایت و بیشتر از آن قابل اجراست.
در وجود HarmonyOS دستگاه‌ها می‌توانند یک اَبَر پایانه را تشکیل دهند. همچنین با HarmonyOS وسایل مختلف می‌توانند به منابع سخت افزاری یکدیگر دسترسی داشته باشند و منابع خود را برای ایجاد یک اَبَر سیستم به اشتراک بگذارند.

2. تجربه‌ای دل‌چسب از یکپارچگی دستگاه‌ها
HarmonyOS بر روی ادغام و یکپارچگی دستگاه‌های گوناگون متمرکز است که ارتباط آسان و کاربردی میان کامپیوتر شخصی، تبلت و گوشی هوشمند نمونه‌هایی از آن هستند. با سیستم عامل هارمونی دیگر مهم نیست که اطلاعات کاربر بر روی کدام دستگاه قرار داشته باشد؛ چرا که به راحتی می‌توان بر روی هر دستگاه دیگری به آن اطلاعات دسترسی داشت.
به بیان دیگر، با بهره‌گیری از HarmonyOS دیگر هیچ دستگاه هوشمندی به صورت جزیره‌ای کار نمی‌کند و همه آنها بخشی از اینترنت اشیا خواهند بود.
 


3. اکوسیستم سوم دنیای تبلت‌ها با سرعت رشد چشمگیر
در حال حاضر تبلت‌ها در بین 18 میلیون دستگاه مجهز به سیستم عامل هارمونی، رتبه دوم را پس از گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند. در حال حاضر تبلت‌هایی همچون میت‌پد پرو، میت‌پد 5G، میت‌پد 10.8 و... بروزرسانی HarmonyOS را دریافت کرده‌اند. طبق اعلام هواوی، در فصل سوم سال میلادی جاری تبلت‌هایی نظیر تبلت M6 و Enjoy 2 نیز این آپدیت را دریافت خواهند کرد.
به گفته هواوی، هارمونی باعث می‌شود تبلت‌های این کمپانی و به ویژه سری MatePad، عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشند. برنامه‌ریزی‌های هواوی در نهایت باعث خواهد شد  HarmonyOS پس از آیپد و اندروید، یک پلتفرم جدید و متفاوت را در بازار تبلت‌ها شکل بدهد. به این ترتیب HarmonyOS سومین سیستم عامل بزرگ بازار تبلت‌ها خواهد بود.


4. حالت دسکتاپ جدید بر روی تبلت‌ها
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی هواوی، HarmonyOS حالت جدیدی را برای Desktop Mode به دنیای تبلت‌ها می‌آورد. در این حالت، مجموعه‌ای از کارت‌های هوشمند در میان صفحه و اپلیکیشن‌ها در نوار پایینی نمایش داده می‌شوند. استفاده از این حالت جدید بسیار آسان به نظر می‌رسد و می‌تواند تجربه کار بر روی تبلت‌ها را بهبود بخشد.
 


5. یکپارچگی صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف
سیستم عامل جدید هواوی، افزون بر گوشی‌های هوشمند، امکان متصل کردن کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها را به یکدیگر میسر می‌کند. کاربران با استفاده از این قابلیت ارتباطی می‌توانند به راحتی با یک ماوس و کیبورد، دو وسیله مختلف را کنترل کنند یا با فرایند کشیدن و رها کردن، فایل‌ها را میان آن‌ها منتقل کنند. در واقع با استفاده از HarmonyOS، تبلت می‌تواند به عنوان صفحه‌نمایش دوم کامپیوتر عمل کند.

6. بهینه سازی‌های مخصوص تبلت؛ از سرعت بالاتر تا باتری بهینه‌تر
HarmonyOS در لایه پنهان خود با بهینه‌سازی‌های متعددی همراه است که از مدیریت حافظه گرفته تا گرافیک بهتر و دوام بیشتر باتری را شامل می‌شود. به گفته هواوی، سیستم عامل هارمونی باعث افزایش 42 درصدی کارایی در کنار بهبود دوام باتری می‌شود. برای نمونه، باتری Mate 40 در گیمینگ تحت سیستم عامل هارمونی نسبت به رابط کاربری EMUI 11 حدود 0.4 ساعت بیشتر دوام می‌آورد.
 


7. امنیت بالاتر
HarmonyOS در زمینه امنیت نیز حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد و رفع مشکلات امنیتی سیستم عامل‌های پیش از خود را در اولویت قرار داده است. حاصل این کار کسب تأییدیه +CC EAL5 توسط میکرو کرنل امنیتی TEE OS در این سیستم عامل است که بالاترین سطح امنیت در دنیای هسته سیستم عامل‌ها محسوب می‌شود. این سیستم عامل قابلیت‌های کاملی برای محافظت از حریم شخصی نیز دارد. همچنین قابلیت محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها موجب ایجاد بالاترین امنیت ممکن می‌شود.

8. صفحه نمایش‌های باکیفیت با نرخ نوسازی بالا
مصرف باتری کمتر در HarmonyOS باعث می‌شود بتوان تبلت‌هایی با نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی داشت که دوام باتری آنها همچنان در سطح بالایی قرار دارد. در حقیقت مصرف بهینه‌تر باتری در هارمونی باعث می‌شود بتوان تبلت‌هایی با نمایشگرهای پرسرعت 120 هرتزی داشت که نسبت به نمونه‌های 60 هرتزی باتری بیشتری مصرف نخواهند کرد.
نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها باعث عملکرد روان‌تر می‌شود و کاربر از عملکرد سریع و نرم رابط کاربری لذت خواهد برد. انتظار می‌رود تبلت‌هایی با صفحه نمایش پرسرعت یکی از اهداف HarmonyOS باشد.
 

در پایان باید گفت هشت قابلیت یاد شده را می‌توان در تبلت جدید Huawei MatePad 11 که به تازگی معرفی شده است، پیدا کرد. اگرچه MatePad Pro 12.6 اولین تبلت هوآوی با سیستم عامل HarmonyOS بوده است، اما MatePad 11 قابلیت‌های بیشتری با خود خواهد داشت.
با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های و قابلیت‌های ذکر شده باید گفت HarmonyOS تحول بزرگی در دنیای تبلت‌ها خواهد بود و می‌تواند تعریف ما از عملکرد و کاربرد تبلت‌ها را به کلی دگرگون کند.
 
کد مطلب: 65415
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام