۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۹

تاثیر مخرب امواج موبایل بر سلول‌ها

ایتنا - ​​​​​​​نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد امواج تلفن همراه، سرعت رشد سلول‌های زنده را کند می‌کند و سبب ایجاد آسیب‌های موقت به مادۀ ژنتیکی سلول می‌شود.
تاثیر مخرب امواج موبایل بر سلول‌ها

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد امواج تلفن همراه، سرعت رشد سلول‌های زنده را کند می‌کند و سبب ایجاد آسیب‌های موقت به مادۀ ژنتیکی سلول می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، افزایش سریع نگرانی‌های جهانی در مورد اثرات مواجهه با بسامد رادیوییِ (RFR) تولیدشده توسط تجهیزات رایج از جمله تلفن‌های همراه بر سلامت باعث شده است تا محققان به بررسی اثرات بیولوژیکی این امواج بیشتر توجه کنند.

تاکنون تمام مطالعات در این‌باره بر روی اثرات مستقیم امواج رادیویی بوده در حالی‌که اثرات غیرمستقیم یا به‌عبارتی اثرات غیرهدفمند امواج رادیویی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

تحقیقات محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد که امواج تلفن همراه، سرعت رشد سلول‌های زنده را کند می‌کند و سبب ایجاد آسیب‌های موقت به مادۀ ژنتیکی سلول می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که این امواج با افزایش رادیکال‌های آزاد، سلول‌های زنده را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد. این پژوهش همچنین این موضوع را به اثبات می‌رساند که تغییرات سلولی حتی در سلول‌های جانبی که در معرض امواج مستقیم قرار نداشتند، اما به نوعی با سلول‌های تحت تأثیر امواج مستقیم مرتبط بودند نیز اتفاق می‌افتد.

مقاومت در برابر اشعۀ ایکس در سلول‌هایی که به مدت ۱۲ ساعت در معرض امواج قرار داشتند یکی دیگر از نتایج این تحقیق است. این مقاومت در برابر پرتو ایکس می‌تواند در درمان سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد کند، اما در عین حال این امکان وجود دارد که از آن به‌عنوان واکسنی در برابر عوارض ناشی از پرتودرمانی استفاده کرد. به این ترتیب که هنگام پرتودرمانی، سلول‌های سالم نیز همراه با سلول‌های سرطانی در معرض پرتو قرار می‌گیرند، اما اگر این سلول‌ها قبل از مواجهه با پرتوها با دوز درمانی، در معرض امواج رادیویی قرار بگیرند سلول‌های نرمال آسیب کمتری می‌بینند و عوارض پرتودرمانی کمتر می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این تحقیق مربوط به رساله دکتری نجمه جویان، دانشجوی رشته بیوفیزیک است که با راهنمایی دکتر بهرام گلیائی، استاد گروه بیوفیزیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و دکتر سید محمدجواد مرتضوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش فوق در نشریه معتبر ScienceDirect چاپ شده است.
کد مطلب: 64323
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام