۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۳

برخورد بی‌عیب‌ونقص فضاپیمای OSIRIS-REx با سیارک بنو

ایتنا - نخستین تلاش ناسا برای نمونه‌برداری از یک سیارک، قدری سطح آن را به هم ریخت. دانشمندان می‌گویند این بهترین خرابکاری‌ای است که تاکنون دیده‌اند.
برخورد بی‌عیب‌ونقص فضاپیمای OSIRIS-REx با سیارک بنو
فضاپیمای ناسا با نام OSIRIS-Rex در نخستین تلاش این نهاد فضایی برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح یک سیارک، بعدازظهر روز سه‌شنبه (۳۰ مهر) لمسی بسیار جزئی از بنو داشت. هرچند تأیید اینکه آیا اوسیریس-آراکس توانسته است تکه‌هایی از بنو جمع‌آوری کند یا نه، زمان‌بر است؛ اما تاکنون به نظر می‌رسد همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، دانته لائورتا (پژوهشگر اصلی این فضاپیما از دانشگاه آریزونای آمریکا) می‌گوید: «واقعاً می‌شود گفت که ما به‌نوعی سطح این سیارک را به‌هم ریختیم؛ اما یک خرابکاری خوب! این همان خرابکاری‌ای است که انتظارش را داشتیم».

گفتنی است فضاپیمای اوسیریس-آراکس یک ناحیهٔ سنگی از سیارک بنو (با طول کلی ۵۰۰ متر) را لمس کرد. در لحظه تماس که تنها ۶ ثانیه به‌طول انجامید، این فضاپیما با پاشش گاز نیتروژن، تکه‌های کوچکی از بنو را به دستگاه جمع‌آوری خود هدایت کرد. بنابر داده‌ها، اوسیریس-آراکس با سرعت آرام ۳۰۰ متر بر ساعت بنو را لمس کرد، کمی در سطح آن فرو رفت و سپس با سرعت ۱٫۴ کیلومتر بر ساعت از آن دور شد.

 

وقتی نخستین تصاویر در ساعات پایانی روز چهارشنبه به زمین رسید، دانشمندان بسیار خوشحال شدند. سندی فروند، مدیر عملیات مأموریت اوسیریس-آراکس که مربوط به لاکهید مارتین یعنی سازندهٔ این فضاپیماست، می‌گوید: «عملکرد این فضاپیما خارق‌العاده بود». عکس‌هایی که اوسیریس-آراکس گرفته، نشانگر لمس موفقیت‌آمیز این فضاپیما بود.  دانشمندان این تصاویر را در یک کلیپ ویدیویی بسیار کوتاه که لحظه نمونه‌گیری را ضبط کرده، در کنار هم قرار دادند و در یک گفتگوی آنلاین، این موفقیت را جشن گرفتند.

لائورتا می‌گوید: «اوسیریس-آراکس نقطهٔ اوج فعالیت بشر به‌عنوان یک گونهٔ زیستی است. ما این مأموریت را برای اهداف صلح‌آمیز و از روی کنجکاوی و همینطور اشتیاق برای کسب دانش بیشتر تدارک دیدیم».

وی در ادامه گفت: «اعضای گروه این مأموریت از پس‌زمینه‌ها و دیدگاه‌های متنوعی برخاسته‌اند، اما این مسئله هیچ اهمیتی ندارد؛ زیرا ما برای یک دیدگاه مشترک و یک هدف مشترک با هم کار می‌کنیم و به چیزهای شگفت‌انگیزی دست خواهیم یافت».
کد مطلب: 62796
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام