۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۲

فعالیت شراره خورشیدی ممکن است در غرق شدن تایتانیک نقش‌آفرین بوده باشد

ایتنا - یک نشانه اینکه این توفان خورشیدی به قدری شدید بوده که تجهیزات ناوبری را در روز غرق تایتانیک مختل نموده باشد این است که یک شفق شمالی در شب منتهی به آن رویت شده بود.
فعالیت شراره خورشیدی ممکن است در غرق شدن تایتانیک نقش‌آفرین بوده باشد

مقاله‌ای به تازگی درباره غرق شدن تراژیک و به‌یادماندنی تایتانیک منتشر شده است. این مقاله تحقیقاتی این گمانه‌زنی را مطرح کرده است که فعالیت شراره خورشیدی ممکن است در غرق شدن این کشتی غول‌پیکر نقش‌آفرین بوده باشد. تایتانیک در 14 آوریل 1912 غرق شد، و این مطالعه جدید دریافته است که یک توفان مغناطیسی متوسط تا شدید در همان شبی که کشتی غرق شد نیمکره شمالی زمین را در نوردیده بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مقاله اینگونه فرض نموده است که این پدیده احتمالا قرائت‌های ناوبری تایتانیک را مغشوش کرده و بدین طریق بر مسیر برنامه‌ریزی‌شده آن و اطلاعاتی که خدمه آن پس از ارسال سیگنال‌های کمک (SOS) درباره مکان آن به اشتراک گذاشتند تاثیرگذار بوده است. فعالیت شراره خورشیدی و توفان‌های مغناطیسی امروزه هم می‌توانند بر تجهیزات الکترونیکی تاثیر بگذارند، ولی امروز ما تکنولوژی که به ما اطلاع دهد چه زمانی فعالیت خورشید می‌تواند بر حیات در کره زمین تاثیر منفی بگذارد را در اختیار داریم.
 
در ظرف تنها چند دقیقه، لکه‌های خورشیدی ممکن است میلیون‌ها درجه سانتیگراد حرارت تولید کنند و انرژی در حدود یک میلیارد مگاتن TNT آزاد کنند. این انفجارها موجب ریپلهای مغناطیسی در کل منظومه شمسی می‌شود. انسانها به خاطر میدان مغناطیسی زمین از این توفان‌ها مصونند، ولی توفان‌ها می‌توانند بر سیستم‌های ناوبری و مسیریابی هواگردها و کشتی‌ها تاثیر منفی بگذارند. این توفان‌ها حتی ممکن است توانایی حیوانات برای مسیریابی را مختل کنند.

 

یک نشانه اینکه این توفان خورشیدی به قدری شدید بوده که تجهیزات ناوبری را در روز غرق تایتانیک مختل نموده باشد این است که یک شفق شمالی در شب منتهی به آن رویت شده بود. این مقاله همچنین این گمانه‌زنی را مطرح نموده است که اختلالی که در وسائل ناوبری، همچون قطب‌نما، ایجاد شده بود بر مختصات گزارش شده در سیگنال‌های درخواست کمک به گونه‌ای تاثیر گذاشت که مکانی که در SOS خود به آن اشاره کرده بود 13 مایل دریایی با موقعیت واقعی آن فاصله داشت.
 
کارپاتیا، کشتی که بسیاری از بازماندگان تایتانیک را نجات داد، احتمالا به مدت پنج و نیم ساعت پیش و پس از دریافت درخواست کمک تایتانیک گرفتار همین توفان ژئومغناطیسی شده بود. یک آیتم دیگر که به عنوان شاهدی از وقوع یک توفان خورشیدی مورد اشاره گرفته است این که کشتیهای درون یک شعاع مشخص درخواست‌های رادیویی مغشوشی را دریافت کردند و یا اصلا هیچ پیامی دریافت نکردند.
 
کد مطلب: 62410
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام