۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۰
شواهد نشان می‌دهند

تیک‌تاک تا نوامبر گذشته کاربران اندرویدی را ردیابی می‌کرده است

ایتنا - گوگل ظاهرا درباره این لوپ‌هول (راه گریز) اطلاع داشته است ولی درباره اینکه آیا آن را رفع کرده است یا نه اظهارنظری نکرده است.
تیک‌تاک تا نوامبر گذشته کاربران اندرویدی را ردیابی می‌کرده است
با توجه به تهدید دولت آمریکا علیه تیک‌تاک به ممنوع شدن دسترسی و درخواست تغییر مالکیت آن، در نگاه اول خیلی راحت ممکن است این پلتفرم شبکه اجتماعی به عنوان یک قربانی بیگناه به نظر برسد. با این حال، این شرکت هم بی‌تقصیر نبوده است، و اشکالات آن، به نوبه خود، می‌تواند نظر افکار عمومی را درباره خدمات و شرکت چینی که مجری آن است مکدر کند. بر پایه یک گزارش جدید، این اپ احتمالا تا اواخر سال گذشته با استفاده از روشی که صراحتا توسط خط مشی‌های گوگل ممنوع شده در حال ردیابی کاربران بوده است.
 
به گزارش ایتنا به نقل از اسلش‌گیر، ردیابی کاربران با هر هدفی، از جمله و به خصوص برای تبلیغات و آگهی‌ها، با مخالفتهای زیادی مواجه بوده است. ردیابی کاربران بدون اطلاع آنها یا برخورداری از امکان خروج از آن با مخالفت‌های حتی بیشتری همراه بوده و، در برخی از موارد، توسط خط مشی‌های پلتفرم‌ها ممنوع شده یا حتی در برخی از کشورها غیرقانونی اعلام شده است. با این وجود، تیک‌تاک ظاهرا در حال ردیابی کاربران اندرویدی با استفاده از تنظیماتی بوده که آنها در واقع به هیچ عنوان نمی‌توانند آنها را تغییر داده یا ریست کنند، و همچنین از وجود آنها اطلاع نداشته و امکان توقفشان را نداشته‌اند.
 
روش پنهانی تیک‌تاک دربرگیرنده خواندن آدرس MAC یا «کنترل دسترسی رسانه‌ای» یک دستگاه می‌شود، که یک آیدی 12 رقمی منحصر به فرد است که همه دستگاه‌های متصل به شبکه (از جمله گوشی‌ها) دارند. این آیدی دائمی است و هر تعداد دفعاتی که کاربر گوشیش را ریست کند بدون تغییر می‌ماند. به این دلیل است که اپل و بعدها گوگل راه اپها برای دسترسی به این اطلاعات را مسدود کرده‌اند.
 

نهایتا برای کاربران اندرویدی، ظاهرا یک راه شناخته شده برای دور زدن آن ممنوعیت بر روی پلتفرم گوگل وجود داشت، چیزی که احتمالا تیک‌تاک برای بازی دادن سیستم و ادامه ردیابی کاربران حتی پس از آنکه امکان ردیابی تبلیغاتی را غیرفعال کرده باشند استفاده کرده باشد. بر اساس تستی که خود نشریه وال استریت ژورنال انجام داده است، این ردیابی بالاخره در نوامبر 2019 پایان یافته است.
 
گوگل و بایت‌دنس [شرکت مالک تیک‌تاک] درباره این گزارش اظهارنظری نکرد‌اند؛ اگرچه بایت‌دنس مدعیست که ورژن فعلی تیک‌تاک آدرسهای MAC را جمع‌آوری نمی‌کند، ولی خود این اعلامیه تردیدها را درباره ورژن‌های قبلی این اپ پابرجا باقی می‌گذارد.

گوگل ظاهرا درباره این لوپ‌هول (راه گریز) اطلاع داشته است ولی درباره اینکه آیا آن را رفع کرده است یا نه اظهارنظری نکرده است. اگر صحت این ادعا اثبات شود، این ماجرا به دولت آمریکا سلاح بیشتری برای جنگ با تیک‌تاک خواهد داد، به خصوص که تا پایان فرصت اعلام شده تا ممنوعیت این سرویس و یا تغییر تملک آن زمان زیادی باقی نمانده است.
 
 
کد مطلب: 61989
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
«روش پنهانی تیک‌تاک دربرگیرنده خواندن آدرس MAC یا «کنترل دسترسی رسانه‌ای» یک دستگاه می‌شود، که یک آیدی 12 رقمی منحصر به فرد است که همه دستگاه‌های متصل به شبکه (از جمله گوشی‌ها) دارند»
ظاهرا حرف و حدیث ها در این مورد چندان بی دلیل هم نبوده و به عبارتی هر نرم افزاری بدون اطلاع کاریر قادر به انجام اینکار است ، قانونی یا غیرقانونی ، و شاید مطلع بودن عموم از این موضوع موجب بی اعتمادی به بسیاری از نرم افزارهای شبکه اجتماعی باشد!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام