۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹

کلاهبرداری در پوشش رجیستری

ایتنا - هنگام دریافت پیامک‌هایی که دارای لینک است، حتما دقت کنید و تا جایی که امکان دارد روی لینکی که در پیامک آمده کلیک نکنید و خودتان آدرس سایت مورد نظر را جست‌وجو کرده و وارد شوید.
کلاهبرداری در پوشش رجیستری

اگر پیامکی با این مضمون که «تلفن همراه شما رجیستر نشده و به زودی شبکه آن قطع می‌شود» دریافت کردید، روی لینک موجود در پیامک کلیک نکنید و برای اقدامات مربوط‌به رجیستری، تنها به آدرس‌های معتبر مراجعه کنید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور از همان زمان که به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد، با چالش‌هایی همراه بود. در اولین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشی‌ها بود، این کد قابل جعل بود و به همین دلیل در جدیدترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به صورت همزمان، از شکست دوباره این طرح جلوگیری شود.

بر این اساس با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان‌تجاری، مدل، شرکت گارانتی‌کننده و نظایر آن انجام می‌شود.

مشتریان می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامک‌کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا امکان‌پذیر است که این درگاه‌ها شامل سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وب‌سایت اینترنتی همتا به نشانی  hamta.ntsw.ir می‌شود.
 

در این میان همواره سودجویان از روش‌هایی برای سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران و خریداران گوشی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها، ارسال پیامک به اسم همتا و با این عنوان است که تلفن همراه شما رجیستر نشده و به زودی شبکه آن قطع می‌شود و جهت جلوگیری، لازم است کد IMEI تلفن خود را ثبت کنید. در این پیامک حتی آدرسی هم آمده که از شما می‌خواهد روی آن لینک کلیک کرده و کد دستگاه خود را آنجا ثبت کنید.

 

اما باید توجه داشته باشید که در وهله اول، آدرس سایت همتا hamta.ntsw.ir است و هر آدرس دیگری که به هر نحو برای شما ارسال شده، مربوط به سامانه رجیستری و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیست. دیگر اینکه حتی با کلیک کردن روی لینکی که در این پیامک آمده، با صفحه تارنماهای فیلترشده مواجه می‌شوید که دلیل دیگری است برای اینکه نشان ‌دهد این لینک، مربوط به دستگاه‌های دولتی و طرح رجیستری نیست.

 

اما با توجه به اینکه این روزها برخی افراد به دلیل استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، از فیلترشکن استفاده می‌کنند که کارشناسان هم بارها نسبت به استفاده از فیلترشکن‌ها و خطرات آن‌ها هشدار داده‌اند، این احتمال وجود دارد که با کلیک کردن روی این لینک و وارد کردن اطلاعاتی مانند کد گوشی، که بتواند از اطلاعات شما سوءاستفاده کند.

بنابراین همانطور که بارها هشدار داده شده، هنگام دریافت پیامک‌هایی که دارای لینک است، حتما دقت کنید و تا جایی که امکان دارد روی لینکی که در پیامک آمده کلیک نکنید و خودتان آدرس سایت مورد نظر را جست‌وجو کرده و وارد شوید، تا گرفتار کلاهبرداری‌هایی از این دست که می‌توان آن را نمونه‌ای از حملات فیشینگ دانست، نشوید.

کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود. اگر بخواهیم در برابر تهدیدات سایبری ایمن باشیم، باید موارد امنیتی را رعایت کنیم، هر ایمیلی را باز نکرده و روی هر لینکی کلیک نکنیم، آدرس سایت‌ها را دقیق چک کنیم که همان آدرس مورد نظر باشد.
کد مطلب: 60990
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام