۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۴

نقش گوشی‌های داخلی در اوضاع بازار کشور

ایتنا - شاید تولید گوشی مسکنی مقطعی باشد که بتواند نیاز برخی کاربران را رفع کند، اما بنا به گفته وزیر ارتباطات گوشی داخلی جوابگوی نیاز تمام کشور نیست و باید فکری برای نیاز بازار شود.
نقش گوشی‌های داخلی در اوضاع بازار کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ذکر اسامی شرکت‌های تولیدکننده گوشی، اظهار کرد که تنظیم بازار گوشی مساله‌ای است که با عنوان تولید داخل نمی‌توان به آن پرداخت و با نیاز سالانه ۱۲ میلیون و تولید ۴۰۰ هزار گوشی داخلی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) باید تدبیر کرده و بازار را کنترل کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا،‌ طی سال‌های گذشته، گوشی‌هایی که به اشکال مختلف در داخل تولید شده بودند، در بازار موجود بود اما موضوع تولید گوشی ایرانی چندی پیش باز هم مطرح شد و از نیمه‌های سال ۱۳۹۸ بود که موضوع تولید گوشی‌های جدید ایرانی، باز هم به یکی از مباحث حوزه فناوری اطلاعات راه پیدا کرد؛ آن هم تولید یک گوشی که ایرادهای مدل‌های قبلی را برطرف کرده باشد و بتواند با نسخه‌های خارجی رقابت کند.

البته برخی معتقدند تولید گوشی همراه در شرایط فعلی در توان تولیدکنندگان داخلی نیست و ایران فعلا توانایی و دانش فنی را برای فروش گوشی ندارد و بهتر است ابتدا لوازم جانبی تلفن همراه را تولید ‌کرده و در مراحل بعدی به تولید گوشی رسید. اما طرح حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم موبایل تولید داخل دی ماه سال گذشته در معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات کلید خورد و مقرر شد محصولات سه شرکت فعال در این زمینه در دهه فجر رونمایی شود اما سال گذشته خبری از معرفی محصولات جدید ایرانی منتشر نشد.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با بیان اینکه هدف‌گذاری برای سال ۱۳۹۹، تولید ۴۰۰ هزار گوشی است، افزود: شرکت GLX پیش از این هم در زمینه گوشی فعال بود. شرکت مادیران هم برای ایجاد خط تولید و نمونه‌های اولیه گزارش داده است. گروهی هم در مجموعه صاایران شروع کردند به تولید گوشی. اینها سه مجموعه‌ای هستند که فعالانه در این زمینه کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید داخلی نمی‌تواند جایگزین همه ظرفیت مورد نیاز باشد، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال بتوان ۴۰۰ هزار گوشی داخلی را به فروش رساند، زیرا این موضوع به سلیقه و جیب مردم هم برمی‌گردد. با وجود این، تنظیم بازار گوشی مساله‌ای است که با عنوان تولید داخل نمی‌توان به آن پرداخت. تولید داخل ۴۰۰ هزار دستگاه است ولی ما سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون گوشی می‌خواهیم و طبیعتا وزارت صمت باید تدبیر کرده و بازار را کنترل کند.

آذری جهرمی در پاسخ به این‌که آیا تولید گوشی داخل لازم است و اصلا مشترک ایرانی از آن استقبال می‌کند؟ گفت: چرا که نه؛ همین حالا هم از این گوشی‌ها با توجه به کیفیتشان استقبال شده است. خود من هم از این گوشی استفاده می‌کنم و هم کیفیت خوبی دارد و هم قیمت آن مناسب است. البته شاید همه نپسندند و ما هم بنا نیست برای مردم تصمیم‌گیری کنیم، اما تولید داخل به‌عنوان یک گزینه در فضای رقابتی فعالیت می‌کند.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده گوشی در جهان دچار بحران کرونا شده‌ تولید و صادرات گوشی را با مشکل مواجه کرده‌اند. از طرفی واردکنندگان در ایران هم از شرایط واردات گله دارند. بالا رفتن نرخ ارز هم مزید بر علت شده و مجموع این دلایل به علاوه سودجویی سوءاستفاده‌گران از شرایط، قیمت گوشی‌ را افزایش داده است. درنهایت شاید تولید گوشی مسکنی مقطعی باشد که بتواند نیاز برخی کاربران را رفع کند، اما همانطور که وزیر ارتباطات هم اشاره کرده، گوشی داخلی جوابگوی نیاز تمام کشور نیست و باید فکری برای نیاز بازار شود.
کد مطلب: 60984
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
رقابت خوب هست اما انحصار نه!
جی ال ایکس و صاایران باید با تلاش و احترام به مشتری پیشرفت کنن! ما هم محصول خوب باشه حمایت می کنیم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام