۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۲

غیرفعال شدن تمامی سیم‌کارت‌های ارسال کننده پیامک‌های تبلیغاتی

ایتنا - کاربران درصورت مواجهه با پیامک‌هایی که به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می‌کنند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند تا روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.
غیرفعال شدن تمامی سیم‌کارت‌های ارسال کننده پیامک‌های تبلیغاتی

به گفته مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، درصورتی که تخلف سیم‌کارتی که پیامک تبلیغاتی مزاحم ارسال می‌کند، آشکار شود، نه‌تنها امکان ارسال پیامکی آن سیم‌کارت غیرفعال می‌شود، بلکه ارسال پیامک تمامی سیم‌کارت‌هایی که به اسم آن فرد باشد نیز غیرفعال خواهد شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.

مسدود کردن خطوط شخصی پس از این‌که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌های پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، راه‌اندازی کند.

کاربران درصورت مواجهه با پیامک‌هایی که به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می‌کنند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند تا روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.

از سوی دیگر، مسدود کردن سرشماره‌های شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیم‌کارت‌هایی که تنها به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کردند و استفاده‌های دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های مزاحم با شماره‌های شخصی بود. بر این اساس، طبق آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد خطوط شخصی قطع‌شده به‌دلیل مزاحمت پیامکی به ۲۱۸ هزار و ۹۳ سیم‌کارت رسیده است.

اپراتورها کشف تخلف پیامکی را در اولویت قرار دادند
در این راستا، پیمان قره‌داغی - مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار تعداد خطوط شخصی قطع‌شده، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای تخلف‌های پیامک‌های تبلیغاتی از سامانه FMS استفاده می‌کرد و ضمن ارتقای درگاه‌های این سامانه، اپراتورها را ملزم کردیم که آن‌ها هم سامانه‌هایشان را ارتقا داده و کشف تخلف مربوط‌به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را در اولویت کاری‌شان قرار دهند.

وی با بیان این‌که در جلسات متعدد با اپراتورها و بازدید از سامانه‌های آن‌ها، توصیه داشتیم کسانی که به مردم پیامک مزاحم تبلیغاتی ارسال می‌کنند را شناسایی کنند، افزود: علاوه بر این، مردم هم در بحث شکایت به ما کمک کردند و در این مدت مشارکت آنها هم بیش‌تر شده است. به کاربران توصیه شده اگر کد ستاره۸۰۰ مربع را گرفتند و باز هم پیامک تبلیغاتی دریافت کردند، شماره را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند و ما این شماره‌ها را بررسی می‌کنیم که اگر تخلف آشکار شد، امکان ارسال پیامک توسط آن سیم‌کارت غیرفعال شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری ادامه داد: گاهی مردم کد ستاره ۸۰۰ مربع را برای غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی نمی‌گیرند، اما شماره‌ای که برایشان پیامک ارسال کرده را به سامانه ۱۹۵ ارسال و شکایت می‌کنند. توصیه ما این است که اگر واقعا می‌خواهند پیامک‌ تبلیغاتی دریافت نکنند، ابتدا دریافت پیامک را با این کد غیرفعال کنند و پس‌ از آن اگر باز هم پیامکی دریافت کردند، آن را به ۱۹۵ بفرستند تا درصورت بررسی توسط رگولاتوری، ارسال پیامک از آن شماره غیرفعال شود.

قره‌داغی با اشاره به اضافه شدن یک بند به قرارداد دریافت سیم‌کارت، اظهار کرد: نکته دیگری که در دستور کار ما قرار دارد و به‌زودی پیاده می‌شود، این است که با گنجاندن بندی در قرارداد مشترکان، آن‌ها این اجازه را به اپراتور خواهند داد که اگر با سیم‌کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیم‌کارت‌های آن‌ها متوقف شود.

غیرفعال شدن امکان پیامک سیم کارت مزاحم
وی با بیان این‌که باوجود محدودیت جدید تملک سیم‌کارت تا ۱۰ عدد، برخی ممکن است از قبل حتی تا ۵۰ سیم‌کارت هم داشته باشند، توضیح داد: در این شرایط اگر سامانه‌های ما شناسایی کنند یا مردم از شماره‌ای در سامانه ۱۹۵ شکایت کنند و این موضوع در بررسی‌های رگولاتوری ثابت شود، در آینده نزدیک نه‌تنها امکان ارسال پیامکی‌ آن سیم کارت غیرفعال می‌شود، بلکه ارسال پیامک تمامی سیم‌کارت‌هایی که به اسم آن فرد باشد نیز غیرفعال خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان این‌که اپراتورها را ملزم کردیم ظرف حداکثر یک ماه آینده این بند را در قراردادشان بگذارند و حتی بعضی اپراتورها همین حالا هم این کار را کرده‌اند، گفت: بنابراین لازم است مردم دقت کنند اگر احیانا سیم‌کارتشان در اختیار افرادی است که نمی‌شناسند یا به‌ هر طریقی به آن‌ها تحویل دادند، مراقب باشند که متضرر نشوند و به مردم توصیه می‌کنیم سیم‌کارت خود را در اختیار افراد متفرقه نگذارند.

سیم‌کارت‌های قطع‌شده چطور وصل می‌شود؟
قره‌داغی با بیان این‌که نکته دیگر، فرآیند وصل ارسال پیامک است، افزود: درباره وصل ارسال پیامک سیم‌کارت‌های مسدودشده، درخواست‌های زیادی در سامانه ۱۹۵ یا به‌صورت حضوری شده است. برای این کار دو حالت وجود دارد؛ یا سامانه‌های سازمان این تخلف را شناسایی کرده و یا سامانه‌های اپراتور. اگر در تماس مشترکان با مرکز تماس اپراتور،‌ مشخص شود سامانه‌های اپراتور تخلف را شناسایی کرده است، افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر منتخب، فرم تعهدنامه پر کنند که این تخلف دیگر تکرار نمی‌شود و سپس امکان ارسال پیامک برایشان فعال می‌شود.

وی افزود: اگر سیستم‌های رگولاتوری امکان ارسال پیامک را غیرفعال کرده باشد، فرد می‌تواند در سامانه ۱۹۵ درخواست دهد و رگولاتوری این موضوع را بررسی کرده و اگر این تخلف برای اولین بار رخ داده باشد، امکان ارسال پیامک دوباره فراهم می‌شود. اما اگر این اتفاق بیش از یک بار رخ داده باشد، هیچ تضمینی برای فعال شدن مجدد، وجود ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در پاسخ به این‌که آیا درصورت تکرار تخلف، از سیم‌کارت سلب امتیاز می‌شود، گفت: اینجا بحث سلب امتیاز مطرح نیست، بلکه مشکل ایجادشده به‌دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی بوده است، بنابراین امکان ارسال پیامک به‌طور کلی غیرفعال می‌شود. بنابراین به مردم توصیه می‌شود حتی اگر تخلفی برای اولین بار و به دلیل ناآگاهی آن‌ها رخ داد، احتیاط کنند که این کار برای بار دوم تکرار نشود.
کد مطلب: 59504
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام