۱
plusresetminus
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹

اپلیکیشن ToTok از اپ استورها حذف شد

و می‌گوید که این تصمیم صرفا به دلایل فنی بوده است
ایتنا - گفته می‌شود که این اپ یک ابزار جاسوسی مورد استفاده دولت امارات است.
اپلیکیشن ToTok از اپ استورها حذف شد
گهگاه اتفاق می‌افتد که برخی اپ‌ها ناگهان، به دلایل مختلف، از اپ استورها ناپدید می‌شوند. گاهی توسعه‌دهنده یا منتشرکننده تصمیم به غیرفعال کردن اپش می‌گیرد، و در سایر موارد هم به این خاطر است که گوگل یا اپل آنها را به خاطر نقض برخی قوانینشان مجازات کرده‌اند. به نظر می‌رسد که دلیل دوم احتمالا برای اپ پیامرسان توتوک، که زمانی محبوب بود ولی در حال حاضر بدنام است، صدق کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، گفته می‌شود که این اپ یک ابزار جاسوسی مورد استفاده دولت امارات است. نکته‌ای که کنجکاوی را بر می‌انگیزد این است که توسعه‌دهندگان این اپ صرفا حرف از یک مشکل فنی به میان آورده‌اند ولی از پاسخ دادن به اتهاماتی که در پی حذف این اپ مطرح شده شانه خالی می‌کنند.
 
اخیرا تعداد قابل توجهی از اپ‌ها به در پشتی (backdoor) بودن متهم شده‌اند یا اتهامشان ثابت شده است، که برای برخی از دولتها امکان دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران را فراهم می‌آورند. این موضوع در رابطه با FaceApp روسیه و، اخیرا، تیک‌توک چین هم مطرح شده است. اپ چت توتوک که عمدتا به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) سرویسدهی می‌کند جدیدترین موردی است که به این لیست اضافه می‌شود و احتمالا نخستین موردی است که خاستگاه آن این منطقه بوده ولی کاربردی گسترده در آسیا، اروپا، و آمریکای شمالی پیدا کرده است.
 
App Store اپل و Play Store گوگل به سرعت به این ماجرا واکنش نشان داده و این اپ را تا اتمام تحقیقات معلق نموده‌اند. کاربران همچنان امکان دسترسی به این سرویس را دارند اگر از قبل این اپ را نصب نموده باشند ولی دیگر جستجوی ToTok در این فروشگاهها به یافتن این اپ ختم نمی‌شود.
اپل و گوگل از هرگونه اظهارنظری در اینباره خودداری کرده‌اند ولی توسعه‌دهندگان این اپ تا حدودی سکوتشان را شکسته‌اند.

 

آنها به چیزی درباره این مساله اشاره نکرده‌اند ولی در عوض با ذکر اظهارنظرهای مثبت کاربران راضیش واکنشی تبلیغاتی انجام داده است. آنها همچنین تکنولوژیهای استفاده شده برای امنسازی پیامها اشاره نموده‌اند، تکنولوژیهایی که در صورتی که نهادی به هر طریق دسترسی بک‌در داشته باشد بی‌اثر می‌شوند. توتوک احتمالا به دلایل فنی از لیست خارج شده است، و به این ترتیب دلیل حذف آن نقض قوانین نبوده است.
 
جالب اینکه اپ استورهای دیگر در واکنش به این موضوع کندتر عمل کرده‌اند، به طوری که توتوک می‌گوید که این اپ همچنان از اپ استورهای سامسونگ، هواوی و شیائومی قابل دسترسی است. آنها همچنین راهی مستقیمتر برای دانلود و سایدلود یک APK  فراهم می‌آورند که، طبیعتا، بیشتر تمهیدات امنیتی بکارگیری شده در گوشی‌های اندرویدی را دور می‌زند.
 
 
کد مطلب: 59313
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام