۰
plusresetminus
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۵

اینترنت ملی بی‌معناست

ایتنا - اینترنت شبکه‌ای جهانی است و بومی و داخلی یا خارجی و داخلی یا ملی و غیرملی آن بی‌مفهوم و من درآوردی است.
اینترنت ملی بی‌معناست

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات: این روزها و پس از قطع 14 روزه شبکه جهانی اینترنت در کشور، بازار داغ شایعه و شبهه در حواشی مفهوم شبکه ملی اطلاعات بیش از هر زمان به گوش می‌رسد.

خلط مبحث و واژگونی معنای این شبکه در برخی رسانه‌ها به گونه‌ای است که این گمان را تقویت می‌کند که در پس پرده این قلب واقعیت، قصد و نیتی معیوب یا پروپاگاندایی غرض‌ورزانه وجود دارد. آنان که اندک آگاهی‌ای از اهداف و چشم‌انداز این شبکه دارند، نیک می‌دانند که اولاً تأکید بر تکمیل و راه‌اندازی غایی چنین شبکه‌ای به هیچ عنوان به معنای قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت نیست و بالعکس یکی از اهداف این شبکه، ارتباط پایدار و امن با شبکه جهانی اینترنت است. دوم اینکه معادل دانستن چنین شبکه‌ای با اینترنت ملی یا اینترنت پاک یا اینترانت داخلی، ظلم به پدیدآورندگان این دستاورد بزرگ است، چرا که مفهومی با عنوان اینترنت ملی از اساس مفهومی نادرست است. اینترنت شبکه‌ای جهانی است و بومی و داخلی یا خارجی و داخلی یا ملی و غیرملی آن بی‌مفهوم و من درآوردی است.
به بیان ساده؛ 
شبکه ملی اطلاعات  شبکه‌ای است پرظرفیت، پهن باند، سریع‌تر و ارزان‌تر برای ارتباطات و رد و بدل شدن اطلاعات در داخل کشور و ارتباط با شبکه جهانی اینترنت که خدمات ارتباطی آن با شبکه جهانی اینترنت از طریق گذرگاه‌های ایمن انجام می‌پذیرد. 
- شبکه‌ای است با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتال 
- شبکه‌ای است با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی در سراسر کشور و برای همه کاربران با کیفیت جهانی 
- شبکه‌ای است با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور 
- شبکه‌ای برای استقرار و بهره‌برداری موتورهای جست‌وجوی بومی و اپلیکیشن‌های خدماتی و محتوایی و در نهایت شبکه‌ای است که در مواقع اضطراری یا بحران براحتی تمامی ارتباطات داخلی را بدون نیاز از شبکه جهانی تأمین خواهد کرد و ضامن ادامه  پایداری همیشگی شبکه و خدمات و محتوای آن در مواقع اضطراری خواهد بود. 
و اینها تنها بخشی از خدمات و ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات است که ما را از توسعه پایدار و پرسرعت و با کیفیت ارتباطات در تمامی نقاط کشور مطمئن می‌سازد. 

تکمیل این شبکه، پیام روشنی است به کسانی که توسعه دانش و فناوری‌های بومی در ایران را برنمی‌تابند و مترصد آنند که در بزنگاه‌ها با قطع برخی از خدمات شبکه جهانی اینترنت، حاکمیت و ملت ایران را دچار محدودیت سازند، کما اینکه تاکنون نیز بارها با توسل به چنین محدودیت‌هایی کسب‌وکارهای جوانان ایرانی یا سامانه‌های دریافت و پرداخت و برخی خدمات دیگر را محدود ساخته‌اند. 

شبکه ملی اطلاعات در ساختار منسجم خود دارای سه لایه زیرساخت، لایه خدمات و لایه محتواست. با تلاش شبانه‌روزی متخصصان کشورمان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در طول بیش از یک دهه لایه زیرساخت این شبکه گام‌های نهایی را برمی‌دارد. لایه خدمات  نیز با اهتمام کارآفرینان و ارائه‌دهندگان خدمات هر روز بهتر و بیشتر گسترش می‌یابد و مردم از مواهب آن برخوردار می‌شوند و جوانان صاحب ایده و استارتاپ‌ها خدمات خود را بر بستر این لایه ارائه می‌دهند. اما لایه محتوا هنوز آن‌گونه که شایسته است، تکمیل و تقویت نشده است. تکمیل و تقویت لایه محتوا با توجه به استعدادهای فراوان داخلی همکاری هم‌افزای تمام دستگاه‌های متکثر صاحب مسئولیت در تولید و نظارت بر محتوا را می‌طلبد. هر کدام از این دستگاه‌ها باید سهم خویش در تکمیل لایه محتوا را بپذیرند و در کنار هم برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تلاش کنند. 

سخن آخر آنکه توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برای نظام اسلامی و ملت ایران الزامی و افتخاری ملی است که ما را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان سربلند خواهد کرد. اما باید دانست عقلاً و قانوناً توسعه و تکمیل چنین طرحی در ید قدرت یک وزارتخانه یا دستگاه نیست و بر همه دستگاه‌های مسئول است که وظیفه قانونی و سهم خویش در تکمیل لایه‌های سه‌گانه این طرح ملی را بجا آورند. در این صورت تکمیل و راه‌اندازی کامل این شبکه تا پایان این دولت دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: روزنامه ایران
 
کد مطلب: 59150
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام