۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

جایزه‌ای جدید به افتخار «مریم میرزاخانی»

ایتنا - مریم میرزاخانی پیش از مرگ خود، برندهٔ معتبرترین جایزهٔ ریاضی شد. اکنون جامعهٔ علمی به افتخار او، جایزه‌ای جدید به نام وی معرفی کرده است.
جایزه‌ای جدید به افتخار «مریم میرزاخانی»
به گزارش ایتنا و به نقل از Live Science، به‌تازگی جایزهٔ جدیدی به افتخار مریم میرزاخانی (نابغهٔ ریاضی ایرانی که به دلیل سرطان سینه در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت)، درنظر گرفته شده است. این جایزهٔ ۵۰ هزار دلاری به ریاضیدانهای مستعد، خانم و جوانی تعلق می‌گیرد که بیش از دو سال از دریافت مدرک دکتری‌شان سپری نشده باشد.
 
ریچارد تیلور (رئیس کمیتهٔ گزینش جایزهٔ پیشرفت در ریاضیات که بانی اعطای این جایزه است)، می‌گوید: «به‌رسمیت شناختن و قدرشناسی از بسیاری از زنان خوش‌آتیه در ریاضیات، بزرگداشتی درخور است که می‌توان نسبت به دکتر میرزاخانی زیبا و خوش‌فکر روا داشت».
 
خانم میرزاخانی در زمان مرگ، تنها چهل سال داشت و فقط سه سال پیش از آن، معتبرترین جایزهٔ ریاضیات، یعنی مدال فیلدز را دریافت کرده بود. این جایزه به ریاضیدانانی برجسته که کمتر از چهل سال سن داشته باشند، اعطا می‌شود و او تنها زنی بود که تاکنون این جایزه را برده است.

آقای الکس اسکین (همکار نزدیک خانم میرزاخانی) از دانشگاه شیکاگو در سال جاری میلادی به‌سبب کار مشترکی که با خانم میرزاخانی انجام داده بود، برندهٔ جایزهٔ ۳ میلیون دلاری پیشرفت در ریاضیات شد. این دو ریاضیدان روی قضیه‌ای کار کرده بودند که به تشریح برخی از ویژگی‌های مفهومی هندسی به نام فضای مدولی می‌پردازد.

 

بنابر آنچه که دانشگاه استانفورد (همان جایی که این ریاضیدان نامی در کسوت استاد به تدریس مشغول بود) اعلام داشته است، یکی دیگر از علل شهرت خانم میرزاخانی، کوشش وی در درک هندسهٔ کُره‌ها، چنبره‌ها و دیگر اشکال خمیده و سه‌بعدی بوده است.
 
در مطلبی که دانشگاه استانفورد پس از مرگ خانم میرزاخانی منتشر کرد، آمده است که وی در تهران به‌دنیا آمد و در دبیرستان نخستین دختری بود که توانسته بود در یک گروه المپیاد ریاضی بین‌المللی از سوی ایران به رقابت بپردازد. او در رقابت‌های سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ برندهٔ جایزهٔ طلای المپیاد ریاضی شد و پس از تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف، برای انجام تحصیلات تکمیلی خود به دانشگاه هاروارد رفت و در رسالهٔ دکتری خود، توانست راه‌حلی برای دو مسألهٔ دیرینهٔ ریاضی ارائه دهد.
کد مطلب: 58834
نام شما
آدرس ايميل شما


ن خ
feedback
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه این دختر جسور و دانا رو🌹🌹🌹🌹🌹
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام