۱
۱
plusresetminus
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۴

«سیاره شماره ۹» یا نوعی «سیاهچاله»؟

ایتنا - ستاره‌شناسان بر این باورند که سیاره دیگری در منظومه شمسی وجود دارد؛ اما تا به‌حال هیچ کسی نتوانسته است آن را ببیند؛ شاید دلیلش این باشد که این سیاره، یک سیاره معمولی نیست.
«سیاره شماره ۹» یا نوعی «سیاهچاله»؟
ستاره‌شناسان سرگرم انجام کار بزرگی هستند و به گزارش ایتنا به نقل از Space، چیزی که در پی یافتن آنند، بین ۵ تا ۱۵ برابر زمین جرم دارد و مدار آن فراتر از نپتون است. این شیء، سیاره شماره ۹ نام دارد و تازه‌ترین شیئی است که قرار است در منظومه شمسی کشف شود و البته انتظار نمی‌رود این کار چندان طول بکشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از technologyreview، دلیل این هیجان، شواهد فزاینده مبنی بر این است که چنین سیاره‌ای باید وجود داشته باشد. از دیدگاه ستاره‌شناسان، دیگر اجسام تَرانپتونی (سیارک‌ها، دنباله‌دارها و نظایر آنها) بصورت الگوهایی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که به‌سادگی قابل توضیح نیستند، مگر آنکه یک سیاره بزرگ به نحوی نقش چوپان را برای آنها برعهده داشته باشد.
 
این شواهد نشان می‌دهند که جرم این سیاره باید بسیار زیاد باشد، نیز اینکه باید در فاصله بسیار دوری از خورشید قرار داشته باشد؛ شاید ۲۵۰ برابر فاصله زمین تا خورشید که اتفاقاً به همین دلیل است که شناسایی آن تا این حد دشوار بوده است.
 
ولی امروز ستاره‌شناسان می‌گویند اینکه کسی تاکنون سیاره شماره ۹ را ندیده، شاید دلیل دیگری هم داشته باشد؛ به این علت که شاید اصلاً سیاره‌ای در کار نباشد؛ بلکه احتمالاً منظومه شمسی ما به دور نوعی سیاهچاله در گردش است؛ یعنی توده‌ای بسیار متراکم از جرم به‌اندازه یک توپ تنیس. اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد، لازم است با روش‌های بسیار متفاوتی در پی یافتن آن باشیم.
 

به گزارش ایتنا، این احتمال توجه ستاره‌شناسان ژاکوب شولتز از دانشگاه دورهام بریتانیا و جیمز آنوین از دانشگاه شیکاگو را به خود جلب کرده است. آنها می‌گویند اگر آنچه که در پی یافتن آنند، واقعاً نوعی سیاهچاله باشد، در اینصورت این احتمال نیز وجود دارد که ناهنجاری‌های مداری مربوط به اشیاء ترانپتونی نیز مربوط به آن باشند.
 
پژوهش‌های بسیار جالبی در دست انجام هستند و دیدگاه‌های نوینی پیرامون سیاره شماره ۹ و روش یافتن آن بدست می‌دهند. این مطلب نیز جالب توجه است که یکی از همسایگان ما، بیش از آنکه فکرش را می‌کردیم، مایه شگفتی است: نوعی سیاهچاله!
کد مطلب: 58774
نام شما
آدرس ايميل شما


test_1
feedback
Romania
باسلام، افزایش بیش از حد صفرها جهت ریست و راه اندازی مجدد سیستم و عدم پاکسازی و تبدیل آنها به 1 یا _ منجربه بزرگ شدن سیاه چاله و گردش به دورآن شده است.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام