۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰

کشف سیاره شگفت‌انگیزی که آب در آن می‌جوشد!

ایتنا - این سیاره که دو برابر زمین شعاع دارد و در فاصله ۷۰ سال نوری از ما قرار گرفته، نشانه‌های بخار آب، متان و دی‌اکسیدکربن را در جو خود نشان می‌دهد.
کشف سیاره شگفت‌انگیزی که آب در آن می‌جوشد!

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی پیشرفته جیمز وب، شواهدی را از یک سیاره دوردست کشف کرده‌اند که حاکی از وجود یک اقیانوس عظیم آب در سطح آن است و دمای آب آن به ۱۰۰ درجه می‌رسد.

 این یافته هیجان‌انگیز، افق‌های تازه‌ای را در زمینه شناخت سیاره‌های فراخورشیدی گشوده است.

این سیاره که دو برابر زمین شعاع دارد و در فاصله ۷۰ سال نوری از ما قرار گرفته، نشانه‌های بخار آب، متان و دی‌اکسیدکربن را در جو خود نشان می‌دهد.

محققان دانشگاه کمبریج معتقدند این ترکیب شیمیایی با الگوی «جهان‌های آبی» مطابقت دارد؛ جهان‌هایی که در آن‌ها اقیانوس‌های عظیم تمام سطح سیاره را فرا گرفته‌اند.

پروفسور نیکو مادوسودان، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: اقیانوس این سیاره می‌تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر گرم باشد. در فشار اتمسفر بالا، چنین اقیانوسی همچنان می‌تواند به حالت مایع باقی بماند.

البته این تفسیر توسط محققان کانادایی که مشاهدات بیشتری از این سیاره انجام داده‌اند، مورد چالش قرار گرفته است. آنها معتقدند این سیاره برای داشتن آب مایع بیش از حد گرم است و دمای آن حدود ۴۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است. به نظر آنها، این جرم آسمانی دارای یک سطح سنگی است که بالای آن یک جو متراکم از هیدروژن و بخار آب قرار دارد.

صرف‌نظر از این اختلاف‌نظر، مشاهدات جیمز وب درک بی‌نظیری از ماهیت سیاره‌های فراخورشیدی ارائه می‌دهد. این تلسکوپ پیشرفته با تجزیه و تحلیل نور ستاره‌ای که از جو سیارات عبور می‌کند، امکان شناسایی ترکیبات شیمیایی موجود در جو را فراهم می‌آورد.
کد مطلب: 77893
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام