۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۲

آزمون موفقیت‌آمیز تلسکوپ فضایی جیمز وب

ایتنا - تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، توانست آزمون سپر خورشیدی را با موفقیت پشت سر بگذارد.
آزمون موفقیت‌آمیز تلسکوپ فضایی جیمز وب
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مهندسان ناسا به‌طور کامل توانستند پنج لایهٔ سپر خورشیدی را در این تلسکوپ فضایی مورد استفاده قرار دهند. این سپر، از تلسکوپ جیمز وب در برابر تابش قدرتمند خورشید محافظت خواهد کرد و همچنین سبب تنظیم دمای اپتیکی و حسگرهای آن خواهد شد. در یکی از بخش‌های این آزمون، سپر خورشیدی در موقعیتی قرار داده شد که بناست در فاصله یک میلیون مایلی از زمین، قرار داشته باشد.
 
جیمز کوپر (مدیر سپر خورشیدی تلسکوپ وب) می‌گوید: «این نخستین باری بود که سپر خورشیدی مورد استفاده و آزمون قرار می‌گرفت و نتیجه بسیار عالی بود؛ هرچند که رسیدن به این نتیجه، چالش‌های زیادی برای ما به‌همراه داشت.»
 
انتظار می‌رود تلسکوپ جیمز وب در ماه مارس سال ۲۰۲۱ افتتاح و راه‌اندازی شود. سپر خورشیدی که به‌اندازه زمین تنیس وسعت دارد، از پنج لایه تشکیل شده و هریک از آنها با آلومینیوم پوشش داده شده تا گرمای خورشید را به فضا بازتاب دهد.
 

موفقیت این آزمون، نشان از آن است که سپر خورشیدی در مدار نیز به‌خوبی عمل خواهد کرد. تکنسین‌های ناسا به‌منظور شبیه‌سازی فقدان گرانشی که فضاپیما آن را تجربه خواهد کرد، از پولی و وزنه‌های جبران گرانش استفاده کردند.
 
آقای کوپر اظهار می‌دارد: «این آزمون نشان داد که سامانه سپر خورشیدی توانست در برابر عوامل محیطی جان سالم به‌در برد و درباره رابط‌ها و تعاملات میان تلسکوپ و قطعات سپر خورشیدی نیز درس‌های بزرگی به ما آموخت. من از مهندسان و تکنسین‌ها به‌خاطر ساعت‌ها کوشش‌ و تمرکزشان برای رسیدن به این هدف، نهایت سپاسگزاری را دارم».
 
سپر خورشیدی در زمان استفاده، رصدخانه فضایی را به یک بخش گرم که همیشه رو به خورشید است و یک بخش سرد که همواره رو به ژرف‌فضاست تقسیم می‌کند. اعضای گروه ناسا پس از به‌کارگیری موفقیت‌آمیز این سامانه، آن را تا کردند تا به موقعیت اولیه خودش باز گردد.
 
گفته می‌شود در مرحله بعد، فضاپیما آزمون‌های برقی و مکانیکی را از سر خواهد گذراند تا محیط ارتعاشی که در طی پرتاب تجربه خواهد کرد، برای آن شبیه‌سازی شود.
کد مطلب: 58736
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام