۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۷

استفاده پنتاگون از ماهواره‌های متعدد برای ردیابی موشکها

ایتنا - سامانه جدید پنتاگون با داشتن هزار و دویست ماهواره، چندین لایه از صور فلکی ماهواره‌ای ایجاد خواهد کرد و در صورت استفاده کشورهای دیگر از سلاح‌های فراصوتی، این ماهواره‌ها می‌توانند به نیروهای ارتش ایالات متحده هشدار دهند.
استفاده پنتاگون از ماهواره‌های متعدد برای ردیابی موشکها
به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، پنتاگون خواهان توسعه و به‌کارگیری صور فلکی متشکل از ماهواره‌هایی است که موجب تقویت سامانه‌های پدافند موشکی خواهند شد. این صور فلکی که در مدار نزدیک به زمین قرار می‌گیرند، کاربردهای نظامی دیگری نیز خواهند داشت.
 
گفته می‌شود آژانس توسعه فضایی پنتاگون (SDA) که در ماه مارس و به‌منظور نظارت بر پروژه‌های مرتبط با فضا که ارتش ایالات متحده آنها را ردیابی می‌کند ایجاد شده، پیشنهاد تشکیل یک «معماری فضایی برای پدافند ملی» را نیز ارائه داده است. این سامانه با داشتن هزار و دویست ماهواره، چندین لایه از صور فلکی ماهواره‌ای ایجاد خواهد کرد. در صورتی که کشوری همچون چین یا روسیه با استفاده از سلاح‌های فراصوتی (تا پنج برابر سرعت صوت) دست به حمله بزنند، این ماهواره‌ها می‌توانند به نیروهای ارتش ایالات متحده هشدار دهند. گفتنی است پنتاگون در بودجهٔ پیش‌نویس خود، خواهان اختصاص ۱۱ میلیارد دلار بودجه برای پیش بردن بخشی از این پروژه شده است.
 
صور فلکی کنونی که برای چنین پایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها از چند ماهوارهٔ انگشت‌شمار تشکیل می‌شوند که در ارتفاع‌های بالا واقع‌اند. نهاد SDA معتقد است که شبکه بزرگ‌تری در مدارات نزدیک به زمین می‌تواند در تشخیص تهدیدات موشکی قابل‌اطمینان‌تر باشد و در برقراری ارتباط با سامانه‌های پدافندی در هوا، روی زمین یا در دریا، سریع‌تر عمل کند. این آژانس در پی آن است که تا سال ۲۰۲۲، تعدا ۲۰ ماهواره را بدین‌شکل در حالت عملیاتی قرار دهد و تا سال ۲۰۲۵، تعداد آنها را به ۲۵۰ برساند. البته هنوز هم پرسش‌هایی راجع به نحوه پرتاب این ماهواره‌ها و نصب لایه‌های این صور فلکی در مدار تا سال ۲۰۲۵ نیز مطرح هستند.

از سوی دیگر، این پیشنهاد زمانی ارائه شده است که بسیاری از دیگر گروه‌ها همچون اسپیس‌اکس و وان‌وب نیز درنظر دارند برای خودشان سامانه‌های صورت فلکی ماهواره‌ای راه‌اندازی کنند. اما به‌نظر می‌رسد که SDA نخستین کاربرد عمده از صورت فلکی ماهواره‌ای برای مقاصد نظامی را ارائه کرده باشد. این پروژه نیز همچون دیگر پروژه‌های صورت فلکی، احتمالاً این هراس را در پی خواهد داشت که ارسال هزاران شیء به فضا، تنها سبب افزایش ریسک تصادم آنها با یکدیگر و صدمه دیدن ماهواره‌ها خواهد شد.
کد مطلب: 58482
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام