۱
plusresetminus
جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۷

با سامانه «شاهکار» آشنا شوید!

ایتنا - سامانه شاهکار واسطی بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است و اپراتورها پیش از ارائه سرویس به مشترکین، از طریق این سامانه، هویت مشترکین را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند.
با سامانه «شاهکار» آشنا شوید!

اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس‌های مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکین از جمله سرویس‌های "شاهکار" است و در آینده امکان احراز هویت در نظام بانکی و پرداخت نیز از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.


سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است. اپراتورها پیش از ارائه سرویس به مشترکین خود، از طریق این سامانه، هویت مشترکین را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند و در صورت تأیید درستی اطلاعات در سامانه، اپراتور اجازه ارائه سرویس به مشترکین را دارد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این سامانه در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تأمین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی و به تدریج سرویس‌های مختلف به آن اضافه شد. همچنین در ماه‌های گذشته، شاهکار به نرم‌افزار دولت همراه متصل شد که این نرم‌افزار از سایت دولت همراه به آدرس MOB.GOV.IR و اپ مارکت‌های ایرانی قابل دانلود و نصب است.

شاهکار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی از قابلیت‌های سامانه شاهکار است که با مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهایی که حریم خصوصی در آن‌ها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد را نخواهد داشت.

اطلاع به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها، یکی دیگر از سرویس‌های سامانه شاهکار است و درصورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سرشماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس‌های مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL، TD-LTE، وایرلیس و …)، تلفن ثابت، اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکین نیز از سرویس‌های جانبی شاهکار است.

احراز هویت با شاهکار در نظام بانکی
اخیراً حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره وضعیت بهره‌برداری از سامانه شاهکار در نظام بانکی و پرداخت گفته بود که در چند ماه اخیر نشست‌هایی از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد تا شبکه بانکی و پرداخت بتواند از زیرساخت سامانه شاهکار به منظور احراز هویت مشتریان با ویژگی‌های خاص و قیمت معقول استفاده کند؛ در همین راستا باید توافقی میان بانک مرکزی و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات منعقد می‌شد که در نهایت با پیگیری‌های انجام شده، توافقات انجام شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرده بود که با توجه به توافق انجام شده به زودی استفاده از سامانه شاهکار در نظام بانکی و پرداخت عملیاتی می‌شود؛ با این توافق، نظام بانکی و پرداخت کشور می‌تواند از داده‌های سامانه شاهکار برای مسئله احراز هویت استفاده کند و عملیات مطابقت کد ملی با شماره تلفن انجام شود که می‌تواند احراز هویت را با سرعتی بالا و با دقت به منظور جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران انجام دهد.
کد مطلب: 56713
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام