۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۶

توقف قرعه‌کشی‌های بخت آزمایی موبایل در برنامه‌های صدا و سیما

ایتنا -  انتقاد از قرعه‌کشی‌های مسابقه‌های شبیه به بخت‌آزمایی و لاتاری چندی است با رشد روزافزون‌های برنامه‌های این چنینی در صدا و سیما بالا گرفته است. 
توقف قرعه‌کشی‌های بخت آزمایی موبایل در برنامه‌های صدا و سیما


با توقف قرعه‌کشی‌ ‌های شانسی بین اعضای سرویس‌های ارزش‌افزوده در همراه اول و ایرانسل در عمل قرعه‌کشی‌های بخت‌ آزمایی موبایلی متوقف شد و از این پس جوایز سرویس‌ها نه صرفا براساس عضویت بلکه طبق فعالیت کاربران اعطا خواهد شد.

به گزارش ایتنا از فارس، مسابقه‌ و قرعه کشی‌ از گذشته پای ثابت سرویس‌های ارزش‌افزوده موبایلی بوده‌اند و همواره نیز به دلیل ماهیتی نزدیک به بخت آزمایی مورد انتقاد واقع شده‌اند؛ از چند سال پیش برنامه‌های تلویزیونی نیز با استفاده از این امکان در تلویزیون تولید و پخش می‌شوند که با گسترش محسوس این برنامه‌ها، این روش درآمدزایی به شکل اغراق‌آمیزی، در جامعه نمایان و با انتقاد همراه شده است.

کمی پیش محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه های خود برای سال 98، ادامه روند برخورد با کلاهبرداری‌ها را جز اولویت‌های این وزارتخانه اعلام کرد.
وی در رشته توئیتی با هشتگ حق‌الناس⁩ نوشت: «سرعت و‌ کیفیت بالا و ارزان حق شماست. به‌جای شما رای ندهند و نظرشما تغییر نکند حق شماست. حفاظت از حریم‌شخصی و امنیت شما، نبود پیامک‌ مزاحم و برخورد با کلاهبرداری‌ها حق شماست. گزارش به مردم⁩ بدهیم و بر ما نظارت کنید حق شماست. این روند در سال بعد ادامه خواهد یافت.»

به تازگی و در نخستین روز کاری از سال جدید، ابوذر مهرمنش مدیرکل ارزش افزوده همراه اول از ممنوعیت قرعه‌کشی جوایز سرویس‌های ارزش افزوده در این اپراتور خبر داد.

وی در توئیتی توضیح داد: «برای شفاف‌سازی بیشتر و رفع شبهه از خدمات ارزش افزوده دستورالعمل عدم استفاده از قرعه‌کشی برای جوایز این سرویس‌ها امروز به شرکت‌ها ابلاغ شد. امیدوارم در سال جدید روند بهبود کیفیت محتوا و خدمات دیجیتال را با سرعت بیشتری شاهد باشیم.»
طبق این دستورالعمل که در 17 فروردین سال 98 ابلاغ شده، از این پس هر نوع جایزه در سرویس‌های ارزش افزوده در قالب قرعه‌کشی ممنوع بوده و جوایز صرفا براساس فعالیت کاربران در سرویس‌ اعطا می‌شود.
در این دستورالعمل آمده: «در صورت مشاهده هر نوع تبلیغات دیجیتال، تلویزیونی، محیطی و ... مبنی بر قرعه‌کشی مطابق ضوابط با شرکت‌ ارایه‌دهنده سرویس برخورد خواهد شد و علاوه بر قطع سرویس، غیرفعال سازی و بستانکاری مشترکین جذب شده، جریمه اعمال می‌شود.»

البته در این دستورالعمل راه کار کوتاه‌مدتی برای قرعه‌کشی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده در حال اجرا دیده و اعلام شده: «با توجه به تعهد برخی سرویس‌ها به مشترکان برای انجام قرعه‌کشی و اعطای جایزه به مشترک برنده ک قبلا در تقویم قرعه‌کشی این اداره کل تایید و ثبت شده است، آن سرویس‌ها می‌توانند قرعه‌کشی خود را در سررسید مقرر انجام دهند و جایزه مشخص شده را به مشترک برنده اعطا کنند.»

پس از این خبر، ایرانسل نیز متوقف بودن سرویس‌های جدید ارزش افزوده بر پایه قرعه‌کشی را یادآور ی کرد.
در حساب کاربری این اپراتور در توئیتر اعلام شد: «به منظور ارتقای تجربه مشترکان، از ابتدای دی ماه ٩٧، اجرای سرویس‌های جدید ارزش افزوده خود بر پایه قرعه‌کشی و عضویت مشترکان در آن‌ها را متوقف کرده و از هرگونه اقدامی که در راستای حفظ حقوق مشترکان باشد استقبال می‌کند.» 

پیش از آغاز سال نو نیز به دنبال بالا گرفتن انتقادها از تبلیغ کدهای دستوری ستاره مربعی در برنامه‌های تلویزیونی، شرکت مجری این کدها که قرارداد مدت‌دار با سازمان صداوسیما دارد،  تبلیغ خدمات ارزش‌افزوده را از حیطه فعالیت‌های خود خارج کرد و فعالیت ستاره مربع‌ها تا حدود زیادی متوقف شده بود.

با توقف قرعه‌کشی‌ بین اعضای سرویس‌های ارزش‌افزوده در همراه اول و ایرانسل نیز در عمل  قرعه‌کشی‌های بخت‌ آزمایی موبایلی متوقف شده و بخش عمده‌ای از لاتاری‌های رایج پایان می‌یابد.
کد مطلب: 56171
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام