۰
plusresetminus
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳

اختلالات اینترنت موبایل گریبانگیر مشترکان

ناکامی نسل۳ در ایران
ایتنا- آنچه این روزها بیشتر به چشم می‌آید عدم پایداری شبکه‌های نسل‌های مختلف اپراتورها می‌باشد.
اختلالات اینترنت موبایل گریبانگیر مشترکان


حدود ۸ماه از کارت زردی که سازمان تنظیم مقررات برای بی‌کیفیت بودن شبکه‌های موبایل به اپراتورها داد می‌گذرد اما هنوز اختلالات باقی است و وعده‌هایی که برای بهبود این شرایط داده شده هیچ یک محقق نشدند.


به گزارش ایتنا از مهر، ۱۰ ماه از اولین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه مجوز نسل سوم و چهارم موبایل به اپراتورهای تلفن همراه می‌گذرد اما شواهد نشان می‌دهد که این فناوری همچنان ناپایدار است و در بسیاری از مناطق کشور، اختلالات توسعه‌ای برای این سرویس، گریبان مکالمات را نیز گرفته است.

علاوه بر قطع و وصلی‌های گاه و بیگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خطی و قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام‌های خطا در شماره‌گیری و به طور کل اختلالات در آنتن‌دهی، آنچه این روزها نمود بیشتری در اختلالات دارد عدم پایداری شبکه‌های موبایل اپراتورها است که باعث شده مشترکان در یک زمان در یک منطقه دارای پوشش 3G باشند و درزمان دیگر در همان منطقه حتی پوشش 2G هم نداشته باشند؛ این عدم پایداری باعث شده است که اتصال به اینترنت موبایل برخی مواقع با GPRS و در برخی مواقع با 3G و 4G و یا هیچکدام اتفاق بیافتد اما در هر صورت مشترک بابت این اتصال ناپایدار مجبور به پرداخت هزینه اینترنت خواهد بود.

مشکلاتی که مشترکان با آن درگیرند

مهمترین ویژگی و خصیصه نسل‌های سوم و چهارم موبایل را شاید بتوان دسترسی به اینترنت پرسرعت در حال حرکت عنوان کرد و به این خاطر است که با اعلام ورود این فناوری به کشور، بسیاری از کاربران موبایل گوشی‌های خود را به اسمارت‌فون تغییر دادند اما با وجود اخطارهایی که رگولاتوری به عنوان نهاد نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاییز سال گذشته به اپراتورهای موبایل داد و در مقطعی نیز اعلام کرد که علاوه بر کارت زرد، کارت قرمز نیز در صورت نیاز به این خدمات دهندگان ارائه خواهد شد، همچنان اوضاع نسل سوم و چهارم موبایل و به طور کل شبکه دسترسی به این فناوری خوب نیست و مشترکان با اختلال مواجه هستند.

با این وجود در این زمینه رگولاتوری نیز اظهارنظری نکرده و از کارت زرد و قرمز و اخطار نیز خبری نیست.

مشترکان دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که در اتصال به اینترنت و قطعی حین مکالمه اتفاق نظر دارند می‌گویند: سیم کارت‌هایشان در مقاطعی از زمان از دسترس خارج می‌شود و مجددا آنتن بر روی گوشی‌هایشان دیده می‌شود؛ از طرفی آنتن دهی نسل سوم بر روی گوشی و دسترسی به اینترنت ناپایدار است و این باعث می‌شود هزینه‌های ناخواسته بابت اتصال به اینترنت پرداخت کنند؛ جالب اینجاست که در مکان‌هایی که تا پیش از این، صفحه موبایل مشترک کلمه نسل سوم را نشان می‌داد و مشترک می‌توانست از اینترنت موبایل استفاده کند هم‌اکنون به GPRS تغییر یافته و اینترنت موبایل به کندی حرکت می‌کند.

پوشش موبایل درحال حرکت، در جاده‌ها و اماکن عمومی مانند مترو نیز کماکان مانند سابق است و این درحالی است که پوشش جاده‌ای و اماکن عمومی شهری از جمله تعهدات اپراتورهای موبایل در ارائه سرویس نسل دوم تلفن همراه بود اما با وجود ارائه خدمات نسل سوم، همچنان این مشکل وجود دارد.

مشترکان معتقدند که برخلاف آنچه که در سایت رسمی اپراتورهای موبایل در مورد شهرها و مناطق تحت پوشش دیده می‌شود پوشش این خدمات، در اغلب موارد ناقص است و طی چند ماه گذشته پیشرفتی در سرویس دهی به مشترکان احساس نمی‌شود و به نظر می‌رسد توسعه این شبکه‌ها متوقف شده است.

اختلالات در کدهای دستوری برای فعال‌سازی خدمات، کندی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خارجی و عدم اتصال به اینترنت از دیگر مواردی است که به نظر می‌رسد به مشکلات فنی شبکه اپراتورها مربوط می‌شود.

ناکامی نسل 3؛ برنامه‌ریزی برای نسل 5

ارائه نسل سوم تلفن همراه توسط اپراتورهای اول، دوم و سوم در حالی با مشکلات گوناگون همراه است و ناکام مانده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را برای بومی‌سازی نسل‌های بالاتر موبایل یعنی نسل 5 تلفن همراه جزم کرده است.

در هفته‌ای که گذشت این وزارتخانه با مسئولیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همایش راهکارهای نسل پنجم موبایل را برگزار کرد و مطالعات برای ورود به نسل پنجم موبایل را برای 5 سال آینده کلید زد؛ مسئولان وزارت ارتباطات وعده دادند که این فناوری را به صورت بومی در کشور پیاده سازی کنند؛ این موضوع با توجه به اقدام وزارت ارتباطات برای ارائه مجوز سریع و بدون برنامه‌ریزی نسل سوم و چهارم موبایل که برای جا نماندن از تکنولوژی صورت گرفت، برنامه‌ریزی شده تا این بار بدون عجله و فرهنگ‌سازی، تکنولوژی به کشور وارد نشود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایران را اولین کشور در منطقه عنوان کرد که وارد فاز مطالعاتی نسل پنجم موبایل شده، چیزی که در گذشته برای نسل دوم موبایل نیز در منطقه اتفاق افتاد؛ اما عقب‌ماندگی در حوزه موبایل نسل سوم به دلیل انحصار چندین ساله‌ای که به اپراتور رایتل داده شد، مسئولان را وادار کرد بدون مقدمه، مرداد ۹۳ اجازه ارائه خدمات نسل سوم و چهارم را به دلیل جاماندن از این فناوری، به اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه بدهند.

توضیحات یکی از اپراتورها در مورد اختلالات
سعید عسگری -مدیر روابط عمومی اپراتور همراه اول وجود اختلالات اینچنینی را تائید نکرد و گفت: شبکه همراه اول در هرجایی که پوشش 3G داشته باشد این پوشش پایدار بوده و از نظر فنی امکان ندارد که پوشش شبکه در ساعتی کامل و در ساعت دیگر وجود نداشته باشد؛ مگر اینکه به صورت موردی در سایتی با اختلال رو به رو شویم که موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.

وی در مورد گزارش‌های مردمی از بروز افزایش اختلالات و نارضایتی از کیفیت موبایل تاکید کرد: گزارش‌های مردمی به سامانه 9990 تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و تغییری در تعداد تماس به این سامانه و نوع شکایت مشترکان گزارش نشده است که حاکی از مشکلات و اختلالات باشد.

عسگری با بیان اینکه تست شبکه هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت خیابانی صورت می‌گیرد از توسعه نسل سوم شبکه ارتباطات سیار در حدود ۱۵۶ شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان مناطق تحت پوشش نسل سوم که در نقشه همراه اول مشخص شده به معنای پوشش منطقه‌ای و نه خیابانی و براساس رنگ‌بندی اعلام شده است.

مجلس اختلالات را پیگیری می‌کند
رمضانعلی سبحانی فر - نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اختلالات تلفن همراه از نارضایتی مردم در این زمینه خبر داد و گفت: مدتی است که کیفیت تلفن همراه مشکلات واضحی دارند و ما شاهد قطعی و اختلال در مکالمات تلفن همراه اپراتورهای مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مجلس این موضوع را دنبال کردیم ادامه داد: براساس اعلام وضعیت صورت گرفته، مشخص شده که اپراتورهای موبایل در یک دوره گذر به نسل‌های جدید ارتباطی هستند و نیز اجرای طرح رومینگ ملی را در برنامه دارند که این دو موضوع باعث ایجاد اختلال در سرویس‌دهی این اپراتورها شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت ارتباطات نباید قول بهمن ماه را برای حل این مشکلات به مردم می‌داد؛ چراکه این اپراتورها در مهرماه مجوز اصلی خود را دریافت و در بهمن ماه تقریبا نسبت به سرویس‌دهی نسل سوم اقدام کردند، به همین دلیل نباید با وعده رفع مشکلات در بهمن ماه، مشترکان را امیدوار می‌کردیم.

وی با بیان اینکه پس از تغییرات و توسعه زمان زیادی نیاز خواهد بود تا سرویس اپراتورهای موبایل در هر استانی به پایداری نهایی برسد خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم به نمایندگان در رابطه با مشکلات اختلال و آنتن‌دهی اعتراض کردند.

سبحانی‌فر با تاکید براینکه موضوع اختلالات و قطعی‌ها را بررسی و پیگیری می‌کنیم، افزود: از رگولاتوری نیز خواسته‌ایم در این زمینه توضیحات خود را ارائه کند که البته گفته می‌شود اغلب این مشکلات فنی به دلیل تغییر تکنولوژی است.

عذرخواهی معاون وزیر برای اختلالات موبایل
همه اینها در حالی است که چندی پیش علی‌اصغر عمیدیان -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای نسل پنجم موبایل باید از زیرساخت‌های اپراتورها در نسل سوم و چهارم موبایل استفاده کنیم درباره دلایل اختلالات موبایل گفته است: کمتر از یک سال است که مجوز نسل سوم را به اپراتورها داده‌ایم و از آنجایی که هر نسل تلفن همراه برای شکوفایی ۱۰ سال زمان نیاز دارد نمی‌توان توقع زیادی از اپراتورهای موبایل در این مقطع کوتاه داشته باشیم.

وی گفت: اختلالات شبکه‌های موبایل را می‌پذیریم؛ اگرچه اپراتورها با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در حال توسعه در این بخش هستند اما رگولاتوری نیز با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور این اپراتورها، تاکید دارد که کیفیت باید به حد مطلوب برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه قبول داریم مشکل وجود دارد ادامه داد: اپراتورهای موبایل در اول راه و با تمام توان درحال تلاش هستند و از طرفی انتظارات از آنها زیاد است، با این وجود ما از مردم به خاطر این مشکلات عذرخواهی می‌کنیم.

البته تلاش برای دریافت اظهارنظر در مورد برخورد رگولاتوری با اختلالات با توجه به اخطارهایی که سال گذشته به اپراتورها داده شده و آخرین گزارش عملکردی در این‌باره، بی‌نتیجه ماند و علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات درحاشیه همایش راهکارهای نسل پنجم موبایل، برغم آنکه برای پاسخ به رسانه تصویری محدودیت زمانی نداشت اما سؤالات به رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها را به دلیل نداشتن وقت، بی‌پاسخ گذاشت؛ در همین حال از سوی روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز، شرایط گفتگو با معاونت نظارت رگولاتوری، با وجود سعی بسیار، فراهم نشد.
کد مطلب: 36678
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام