۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳

قربانیان جرایم سایبری جهان روبه افزایش است

ایتنا- شاید بهتر است بگوییم هکرها نیز همگام با پیشرفت تکنولوژی، به‌روز می‌شوند!
قربانیان جرایم سایبری جهان روبه افزایش است


طبق مطالعات شرکت پژوهشی گارتنر، در سال ۲۰۱۴ میلادی در سراسر جهان حدود ۱/۷۱میلیارد دلار صرف امنیت اطلاعات و داده‌ها شد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۹/۷درصد رشد نشان می‌دهد.

محققان این مؤسسه پژوهشی معتقدند با توجه به افزایش تهدیدها در فضای مجازی و روند رو به رشد هک شدن و جرایم سایبری، انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۵ با ۲/۸درصد رشد به ۹/۷۶ میلیارد دلار برسد.

مطالعات مرکز CSIS همچنین نشان می‌دهد جرایم اینترنتی هر سال معادل ۴/. تا ۴/۱درصد تولید ناخالص داخلی کشورها به اقتصاد آنها آسیب وارد می‌کند که این میزان در برخی کشورها بیشتر است.

به عنوان مثال این رقم در ترکیه به حدود ۷/. درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که تحلیل‌گران معتقدند پایگاه بیشتر این حمله‌های سایبری روسیه، ایالات متحده امریکا و سوئیس است.

میزان جرایم سایبری هرسال رشدی ۱۰۷درصدی در هندوستان دارد و هرماه نیز حداقل ۱۲هزار مورد از این مشکلات به ثبت می‌رسد.
یکی از متداول‌ترین جرایم سایبری هم در هندوستان، فیشینگ است که به حساب‌های کاربری در بانکداری‌های آنلاین حمله می‌کند یا کارت‌های بانکی از طریق دستگاه‌های ATM هدف حمله هکرها قرار می‌گیرند.


هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود و افراد بیشتری در سطح جهان به انواع وسایل فناورانه ازجمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و... دسترسی پیدا می‌کنند اما به موازات توسعه فناوری، مشکلاتی هم برای کاربران در گوشه و کنار جهان ایجاد می‌شود.

جرایم سایبری یکی از جدی‌ترین دردسرهای کاربران است که درقالب آن ممکن است اطلاعات شخصی یا عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی آنها به سرقت برود، ایمیل‌های آنها هک شود یا دامنه آن به حوزه امور مالی برسد و حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری آنها مورد دستبرد قرار گیرد.

اما این بدان معنا نیست که فعالان عرصه فناوری دست روی دست گذاشته و تسلیم هکرها و مجرمان سایبری شده‌اند بلکه این گروه نیز در مقابل با صرف هزینه‌های کلان برای امنیت بیشتر فضای مجازی در تلاش هستند.

هزینه ۱/۷۱میلیارد دلاری برای مقابله با هکرها
طبق مطالعات شرکت پژوهشی گارتنر، در سال ۲۰۱۴ میلادی در سراسر جهان حدود ۱/۷۱میلیارد دلار صرف امنیت اطلاعات و داده‌ها شد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۹/۷درصد رشد نشان می‌دهد.

محققان این مؤسسه پژوهشی معتقدند با توجه به افزایش تهدیدها در فضای مجازی و روند رو به رشد هک شدن و جرایم سایبری، انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۵ با ۲/۸درصد رشد به ۹/۷۶ میلیارد دلار برسد.

همچنین این فعالان حوزه فناوری پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیش از ۳۰درصد کنترل‌های امنیتی مربوط به سیستم‌های ابری باشد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند این تحلیگران انتظار دارند از سال ۲۰۱۷ بیشتر تهدیدهای سایبری متوجه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها باشد و این رقم به ۹۰درصد برسد.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۵درصد اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه، امنیت چندانی نداشته باشند که این موضوع می‌تواند بر افزایش مشکلات ناشی از جرایم سایبری تأثیری فراوان داشته باشد.

ضرر ۴۴۵میلیارد دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان
مطالعات مرکز استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) نیز نشان می‌دهد جرایم سایبری سالانه به طور متوسط حدود ۴۴۵میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد می‌کند و همچنین هک شدن و سرقت مالکیت معنوی در جهان، بیش از ۱۶۰میلیارد دلار به مردم جهان آسیب وارد می‌کند.

البته برخی از تحلیل‌گران این رقم را کمتر می‌دانند و میزان خسارت جرایم سایبری را ۳۷۵میلیارد دلار عنوان می‌کنند ولی در مقابل، عده‌ای دیگر آن را بالاتر دانسته و تا سقف ۵۷۵میلیارد دلار تخمین می‌زنند که حتی کمترین رقم اعلام شده، از میزان درآمد سالانه بسیاری از کشورها بیشتر است و همین موضوع، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

این جرایم بیشتر در ایالات متحده امریکا، چین، ژاپن و آلمان دیده می‌شود که میزان خسارت در این نواحی، در مجموع به ۲۰۰میلیارد دلار می‌رسد. همچنین طبق مطالعات این مرکز، میزان خسارت‌های ناشی از سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری کاربران به ۱۵۰میلیارد دلار می‌رسد.

محققان مرکز CSIS همچنین گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۴۰میلیون نفر یعنی حدود ۱۵درصد از جمعیت ایالات متحده امریکا در نتیجه سرقت اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی، از هکرها زخم خورده‌اند که این رقم در آلمان به۱۶میلیون نفر و در چین به بیش از ۲۰میلیون نفر می‌رسد.

مطالعات این مرکز همچنین نشان می‌دهد جرایم اینترنتی هر سال معادل ۴/. تا ۴/۱درصد تولید ناخالص داخلی کشورها به اقتصاد آنها آسیب وارد می‌کند که این میزان در برخی کشورها بیشتر است.

به عنوان مثال این رقم در ترکیه به حدود ۷/. درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که تحلیل‌گران معتقدند پایگاه بیشتر این حمله‌های سایبری روسیه، ایالات متحده امریکا و سوئیس است.

امریکا صدرنشین جرایم سایبری
این مرکز همچنین در گزارشی کشورهایی که در سال ۲۰۱۴ بیشترین میزان جرایم اینترنتی را داشتند مشخص کرد. طبق این گزارش ایالات متحده امریکا در صدر جدول قرار دارد و پس از آن چین، آلمان و بریتانیا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش این مرکز، برزیل و اسپانیا نیز در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفتند و رتبه‌های هفتم تا دهم این فهرست به ایتالیا، فرانسه، ترکیه و لهستان اختصاص یافت. پس از این کشورها نیز هندوستان، روسیه، کانادا، کره جنوبی و تایوان جای گرفتند. مکزیک، آرژانتین و استرالیا نیز در رده‌های بعدی جدول بیشترین جرایم سایبری جهان قرار گرفتند.

رشد جرایم سایبری در هندوستان
ازآنجا که ضریب نفوذ اینترنت و فعالیت‌های مرتبط با آن همچون خرید آنلاین و فعالیت‌های بانکی آنلاین به سرعت در حال بالارفتن و افزایش است، تعداد جرایم اینترنتی و سایبری در کشورهای مختلف نیز روند صعودی به خود گرفته است اما این وضع در برخی کشورها از جمله هندوستان بغرنج‌تر است.

با اینکه به اعتقاد بسیاری، اینترنت در هندوستان هنوز در ابتدای راه قرار دارد و هندی‌های زیادی، دسترسی اینترنت را برای نخستین بار تجربه می‌کنند ولی بسیاری از آنها علاقه‌مند به خریدهای آنلاین و انجام امور بانکی از طریق اینترنت هستند.

درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن هوشمند در این کشور پرجمعیت حدود ۶۸درصد است ولی به دلیل راحتی استفاده از اینترنت در امور روزمره و دسترسی به اطلاعات با بهایی کمتر، بسیاری از مردم به سمت استفاده از آن سوق داده شده‌اند.

اما این سکه روی دیگری هم دارد که بخش تاریک این انقلاب فناوری را رقم می‌زند. طبق مطالعات و گزارش مؤسسه ASSOCHAM-Mahindra SSG، میزان جرایم سایبری هرسال رشدی ۱۰۷درصدی در هندوستان دارد و هرماه نیز حداقل ۱۲هزار مورد از این مشکلات به ثبت می‌رسد.

یکی از متداول‌ترین جرایم سایبری هم در هندوستان، فیشینگ است که به حساب‌های کاربری در بانکداری‌های آنلاین حمله می‌کند یا کارت‌های بانکی از طریق دستگاه‌های ATM هدف حمله هکرها قرار می‌گیرند.

(فیشینگ به معنای تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی همچون نام کاربری، گذرواژه یا اطلاعات کارت‌های اعتباری است و معمولاً از طریق ارسال ایمیل‌های تقلبی صورت می‌گیرد که کاربر را به یک وب‌سایت قلابی که شباهت بسیاری با وب سایت‌های قانونی دارند هدایت می‌کند.

سپس کاربر با وارد کردن اطلاعات حساب کاربری یا کارت اعتباری در فرم ارائه شده اقدام به ورود یا پرداخت از طریق وب سایت مذکور می‌کند و همین جاست که اطلاعات محرمانه کاربر به سرقت می‌رود.)

طبق این گزارش، تعداد جرایم سایبری از ۱۴۹هزار و ۲۵۴ مورد سال ۲۰۱۴ به ۳۰۰ هزار مورد تا پایان سال ۲۰۱۵ خواهد رسید که البته منشأ برخی از این جرایم و حملات سایبری از داخل کشور نیست و به خارج از مرزهای هندوستان باز می‌گردد.

DS Rawat دبیر کل اتاق بازرگانی هندوستان(ASSOCHAM) نیز دراین باره می‌گوید: آنچه باعث نگرانی است این است که منشأ بسیاری از این حملات سایبری و جرایم اینترنتی از کشورهای خارجی بویژه چین، پاکستان، بنگلادش و الجزایر است. پایگاه برخی دیگر از این حملات نیز کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا، اروپا، برزیل، ترکیه و امارات متحده عربی است.

طبق این گزارش در هندوستان در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۱به ترتیب ۱۳هزار و ۳۰۱، ۲۲ هزار و ۶۰ ، ۷۱هزار و ۷۸۰ و ۶۲هزار و ۱۸۹ مورد کلاهبرداری آنلاین دیده می‌شود این درحالی است که این جرایم با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و تنها در ماه مه سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۶۲هزار و ۱۸۶مورد جرم و حمله سایبری به ثبت رسیده است.

افزایش کلاهبرداری از کارت‌های اینترنتی
به طور کلی جرایم سایبری رو به افزایش است و شاید یکی از دلایل اصلی آن هم افزایش روزافزون تعداد کاربران در این کشور باشد. در هندوستان کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری در رأس جرایم اینترنتی قرار دارد طوری که این میزان در سال ۲۰۱۴ نسبت به ۳سال قبل از آن ۶ برابر شده است.

بخشی دیگر از جرایم سایبری در هندوستان نیز به کاربران تلفن‌های هوشمند بازمی‌گردد چرا که به موازات افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در هندوستان، قربانیان چنین جرایمی نیز روبه افزایش هستند.

راه‌های مختلفی برای سرقت اطلاعات از تلفن‌های همراه وجود دارد که متداول‌ترین آنها دانلود اپلیکیشن هاست. و همچنین درسال ۲۰۱۲ که در کل جهان حدود۵۶۰میلیون نفر قربانی جرایم سایبری بودند، هندوستان سهمی ۴۶میلیونی داشت ولی حالا این رقم بسیار بیشتر شده است.

به هرحال میزان جرایم اینترنتی و حملات سایبری روز به روز در حال افزایش است و این وظیفه کاربران است که با هشیاری بیشتر مانع هکرها و مجرمان در فضای مجازی شوند.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 34240
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام