۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
بازار موبایل در قبضه سیم‌کارتهای اعتباری

بررسی دسترسی به صورتحساب مشترکان اعتباری‌

ایتنا- شاید به دلیل خرید و فروش آسان‌تر و درنتیجه تعویض سریع‌تر سیم‌کارت‌های اعتباری، مشتری بیشتری در بازار دارند.
بررسی دسترسی به صورتحساب مشترکان اعتباری‌


فعالان بازار سیم‌کارت می‌گویند در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد سیم‌کارتهایی که به فروش می‌رسد اعتباری بوده و سهم سیم‌کارتهای دائمی از بازار فروش بسیار اندک است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، ضریب نفوذ تلفن همراه طی سالهای اخیر بیش از صددرصد بوده است و در این میان حدود نیمی از سیم‌کارت‌های بازار در حالت غیرفعال یا خاموش به سر می برند. این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد و با وجود هزینه‌های متعددی که برای نامبرینگ وجود دارد و این فضا را به یک نوع ثروت ملی تبدیل می‌کند، نیمی از سیم کارتهای فروخته شده بازار غیرفعال باشد؟

اما طی روزهای گذشته وزیر ارتباطات نیز برای اولین بار در برابر تعداد سیم‌کارت‌های اعتباری واکنش نشان داده و تعداد آنها را بسیار بالا دانست.

محمود واعظی با تاکید بر بالا بودن تعداد سیم کارتهای اعتباری در ایران یادآور شد: این در حالی است که ‌معمولا در کشورهای مختلف سیم کارتهای اعتباری هنگام سفر به شهر یا کشور دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

وزیر ارتباطات همچنین به این موضوع اشاره کرد که براساس پروانه اپراتورها این امکان وجود دارد که تعرفه خدمات سیم‌کارت‌های اعتباری تا ۵۰ درصد بیش از سیم‌کارت‌های دائمی باشد. اتفاقی که حال هم رخ می دهد و درباره هزینه‌های مربوط به مکالمه و اینترنت تاثیرات خاص خود را بر جای می گذارد.

اما اگرچه ارائه سیم‌کارت‌های اعتباری به نوعی برای اپراتورها مقرون به صرفه‌تر به شمار می‌رود چرا که آنها علاوه بر این که بازاری گسترده‌تر برای مخاطبانشان پیدا می‌کنند می‌توانند خدمات خود را با تعرفه‌ای بالاتر از سیم‌کارتهای دائمی ارائه کنند و از سوی دیگر هزینه های کاربران را پیشاپیش دریافت کرده و دیگر با مشکلی به نام بدهی‌های مشترکان مواجه نخواهند شد.

با این حال در یک سو با رواج سیم کارتهای اعتباری اگرچه اپراتورها منافع متعددی خواهند داشت اما از سوی دیگر این سیم کارتها گاهی نیز مشکلاتی برای مردم ایجاد می کنند. البته طبیعتا با آمدن سیم‌کارتهای اعتباری امکانی فراهم شده تا تمام مردم با هر توان مالی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه را داشته باشند اما نباید این را هم فراموش کرد که با آمدن این سیم‌کارتها عده ای فرصت‌طلب به راحتی به ایجاد مزاحمت برای دیگران پرداخته و پس ازاین کار امکانی دارند تا به راحتی سیم کارت خود را غیر فعال کنند.

افشار فروتن - رییس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی - در این خصوص معتقد است: در کشور بیش از ۸۰ درصد سیم کارتهایی که روزانه به فروش می‌رسد، سیم کارتهای اعتباری هستند و سیم کارتهای دائمی مشتریانی به مراتب کمتر به خود اختصاص می دهند.

وی در این باره به ایسنا گفت: زمانی که سیم کارتهای اعتباری وارد بازار شده بودند ما هشدارهای متعددی دادیم و نسبت به نحوه واگذاری سیم کارتهای اعتباری اعتراض کرده و پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردیم.

رییس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی ادامه داد: اگر به خاطر داشته باشید زمانی که سیم کارتهای اعتباری وارد بازار شدند به یکباره میزان مزاحمتهای تلفنی افزایش قابل توجهی پیدا کرد در حالی که چندی پیش از آمدن سیم کارتهای اعتباری با روی کار آمدن سیستم‌های نمایشگر شماره مزاحمتها بسیار کمتر شده و حتی تا نزدیک صفر رسیده بود.

فروتن همچنین اظهار کرد: طیف مخاطبان سیم کارتهای دائمی به نوعی مشخص است اما سیم کارتهای اعتباری مخاطبان متعددی دارند و عده ای هم هستند که ممکن است تنها برای برخی کاربردهای خاص نسبت به خرید این نوع سیم کارتها اقدام کنند.

وی همچنین به شرایط بازار و نوسانات بازار اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته همواره نوسانات بازار در قیمت سیم کارتهای دائمی تاثیر گذاشته است اما قیمت سیم کارتهای اعتباری در اکثر مواقع سال یکسان بوده و با شرایط مختلف تغییر چندانی در آن‌ها رخ نداده است.

رییس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی همچنین به بحث شیوه پرداخت هزینه مکالمات در سیم کارتهای اعتباری و دائمی اشاره کرد و گفت: شاید به دلیل مدیریت هزینه‌ها عده‌ای نسبت به سیم کارتهای اعتباری اقبال بیشتری نشان دهند و به همین دلیل اکنون که حتی کدهای جدید سیم کارتهای دائمی همراه اول با تعرفه‌ای پایین و کمتر از ۲۰۰ هزار تومان از طریق سایت این شرکت به فروش می‌رسند، مردم اقبال چندانی نسبت به خرید این نوع سیم کارت‌ها نشان نمی‌دهند و دیده می‌شود که گرایش برای خرید سیم کارت‌های دائمی هم بیشتر به سیم کارت‌های قدیمی مربوط می‌شود.

اما در این میان از میان مشترکان اپراتور اول که مدعی است ۶۴ درصد بازار سیم‌کارت کشور را در اختیار دارد، ۱۷ میلیون نفر مشترک سیم کارت‌های اعتباری هستند و در اپراتور دوم نیز بخش عمده ای مشترکان صاحبان سیم کارت‌های اعتباری هستند به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود تعداد مشترکان سیم کارت‌های دائمی ایرانسل به کمتر از یک درصد مشترکان این شرکت می رسد.

از سوی دگر طی این سالها همواره تعرفه‌ خدمات سیم کارتهای اعتباری افزایش پیدا کرده و هزینه خرید سیم کارتهای آن با کاهش مواجه بوده است. بر همین اساس قیمت سیم کارت‌های اعتباری در بازار از حدود ۳۰ هزار تومان به رقمی حدود ۵۰۰۰ تومان رسیده است که همین موضوع نشان از استقبال خوب مشترکان از این سیم کارتها دارد.

اما نکته جالبی که درباره سیم کارتهای اعتباری وجود دارد آن که کاربران این سیم کارتها حتی این امکان را ندارند که بخواهند صورت حساب خود را دریافت کرده و از شرایط مکالمه یا ارسال پیامک و یا استفاده از اینترنت خود مطلع شوند؛ البته اپراتور دوم به مدت ۱۵ روز امکان مشاهده ریز مکالمات را برای کاربران خود فراهم کرده و مشترکان ایرانسل می توانند ظرف این مدت ریز مکالمات ۱۵ روز گذشته خود را مشاهده کنند اما با این حال بخش مهمی از مشترکان تلفن همراه کشور با وجود اینکه کمک بسزایی به چرخه مالی اپراتورها می‌کنند از برخورداری از خدمات متعددی بی‌بهره مانده‌اند که البته وزیر ارتباطات وعده داده حداقل درباره دسترسی به پرینت حساب مشترکان بررسی های لازم صورت گیرد.
کد مطلب: 33572
نام شما
آدرس ايميل شما


کریم
feedback
Iran, Islamic Republic of
انصافاً همراه اول داره کوتاهی میکنه!
خدمات بی نظیر ایرانسل در مقابل قدمت چندین ساله همراه اول ، شگفت آوره!

چرا همراه اول به خودش نمیاد؟!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام