۱
۰
plusresetminus
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۸
دکتر عارف:

سهم ICT از تولید ناخالص ملی باید سه برابر شود

ایتنا - پهنای باند کشور وضعیت مطلوبی ندارد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ بزرگ‌ترین معضلی که در بخش فناوری اطلاعات با آن مواجه هستیم، سرمایه‌گذاری است چراکه کمتر از دو درصد از سهم تولید ناخالص ملی به ICT اختصاص می‌یابد.


به گزارش ایتنا از ایسنا محمدرضا عارف، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش کیفیت AQA اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشت که کشورهای منطقه حداقل شش درصد از سهم تولید ناخالص ملی خود را به ICT اختصاص دهند اما این عدد در کشور ما سهمی کمتر از دو درصد را به خود اختصاص داده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: با توجه به صحبت‌های رییس‌جمهور‌ در روز ارتباطات، باید به نظر وی توجه کرد تا مشکلات برطرف شود.

عارف اظهار کرد:‌ ما نیروی توانمند زیادی داریم و در صورت سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری درست می‌توانیم در این زمینه به موفقیت برسیم.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش کیفیت AQA با اشاره به سند چشم‌انداز گفت: در سند چشم‌انداز که براساس پتانسیل‌های کشور نوشته شده فناوری‌هایی در اولویت قرار دارند که یکی از آن‌ها ICT است. از طرفی اشتغال‌پذیری بالای این حوزه پیشرفت روزافزون آن را می‌طلبد. بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز قرار بود در منطقه جنوب غربی آسیا اول شده و نسبت به سایرین در رتبه بالاتری قرار بگیریم.

وی با اشاره به محوریت بخش خصوصی گفت: در جمع‌بندی‌ها قرار شد تا محوریت بخش خصوصی باشد. اگر در این حوزه فقط دولتی‌ها فعالیت داشته باشند قطعا نمی‌توانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. با سیاستی که رهبری روی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ کرد در همه زمینه‌ها شرکت‌های خصوصی می‌توانستند ورود پیدا کنند. سرمایه‌گذاری‌ بخش دولتی امکان پاسخ به همه جنبه‌ها را نمی‌دهد.

عارف با اشاره به این‌که ICT ارزش افزوده بالایی را به وجود می‌آورد، اظهار کرد: در کشور ما بهترین دانشجویان علاقه دارند در حوزه ICT کار کنند. ما بر این باوریم شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در کشور و منطقه محیاست و می‌توانیم دراین عرصه پیشتاز باشیم. در این بین وظیفه دولت فراهم کردن سازوکارهای لازم است که امیدواریم دولت در کنار بخش خصوصی ICT را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

وی به رتبه پایین ICT در مقایسه با سایر کشورها اشاره کرد و گفت:‌ سهم ICT از تولید ناخالص ملی زیر دو درصد بوده و این درحالی است که سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه کشورهای اطراف بالای شش درصد است. در حقیقت باید سرمایه‌گذاری ما در این حوزه حداقل سه برابر افزایش پیدا کند.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان به وضعیت پهنای باند در کشور عنوان و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر کشور از لحاظ پهنای باند اصلا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید در این حوزه نیز اقدام‌های لازم صورت گیرد.
 
کد مطلب: 30654
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
همشون میگن مشکل داره ولی 10 سال هست هیچ چیزی اتفاق نمی افته جز اینکه دوباره وعده بدن و بگن بیشتر میشه
الان دیگه به نقطه بحرانی رسیدیم و مجبور شدیم روی اینترنت حساب باز کنیم برای کاهش هزینه ها وگرنه تا ابد اینترنت پیشرفت نمی کرد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام