۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۱
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار:

فقط 400 شرکت از 8 هزار شرکت دانش‌بنیان در فناوری اطلاعات هستند

حجم واقعی بازار فناوری اطلاعات ایران احصا نشده است
ایتنا - تاکنون ۸ هزار شرکت دانش بنیان در ایران ثبت شده‌اند که اگرچه فعالیت بسیاری از آن‌ها مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است اما 400 تا از آنها در آمار بازار ICT به حساب می‌آیند.
فقط 400 شرکت از 8 هزار شرکت دانش‌بنیان در فناوری اطلاعات هستند


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار گفت: اگرچه از ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان فقط ۴۰۰ شرکت در دسته‌بندی ICT هستند، اما بسیاری از آن‌ها فعالیت فناوری اطلاعات ولی در آمار بازار ICT به حساب نمی‌آیند.


به گزارش ایتنا از فارس، محمدرضا طلایی از تصمیم برای تفکیک بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از حوزه دانش بنیان خبر داد و اظهار داشت: به دلیل این‌که آمارهای بخش ICT در بخش دانش بنیان نهفته می‌شود آمار و حجم بازار ICT در کشور به درستی احصا نشده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران افزود: تاکنون ۸ هزار شرکت دانش بنیان در ایران ثبت شده‌اند که اگرچه فعالیت بسیاری از آن‌ها مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است، اما در آمار بازار ICT به حساب نمی‌آیند.

وی توضیح داد: در دسته‌بندی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از مجموع ۸ هزار شرکت دانش بنیان، تنها ۴۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش بنیان قرار دارند که از این تعداد نیز ۳۰۰ شرکت تازه تاسیس هستند.

طلایی گفت: این روند باعث تضعیف صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور شده و در نتیجه حوزه ICT کوچک‌تر و ارزش‌ها و درآمدهای آن بسیار کمتر از آنچه هست دیده شده است که جدا شدن بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند راهی برای احصا و نمایش اندازه واقعی این بخش باشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران تصریح کرد: برای مثال ترکیه هدف‌گذاری ۱ میلیارد دلاری صادرات IT به ایران را اعلام کرده ‌است. برای تحقق این آمار، در هر محصولی که از ترکیه به ایران صادر می‌شود، سهم بخش ICT احصا و در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در صادرات یک تخت بیمارستانی اگرچه ظاهر محصول دانش‌بنیان است اما در واقع از فناوری اطلاعات در آن استفاده شده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از حضور شرکت‌های ICT ایرانی در نمایشگاه اینفوکام خاورمیانه و آفریقا (Infocomm MENA) در قالب پاویون رسمی ایران خبر داد و گفت: هدف از این حضور، معرفی توانمندی‌ ایران در تولید محصولات دیجیتال صوتی و تصویری و مذاکره برای سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری و ملاقات‌های تجاری است.

به گفته وی، این نمایشگاه ۱۶ تا ۱۸ آذر با حضور ۱۵۰ کمپانی از ۲۰ کشور در دبی برگزار می‌شود و شرکت‌های ایرانی تا ۲۰ آبان ماه برای ثبت‌نام فرصت دارند.

طلایی رشد سالانه بازار فناوری اطلاعات را نیم درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش فناوری‌های حوزه اینترنت اشیاء و رایانش ابری، ارزش سالانه بازار محصولات دیجیتال صوتی و تصویری خاورمیانه ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که با نرخ ۱۴ درصد سالانه پرسرعت‌ترین نرخ رشد را در میان سایر مناطق دنیا دارد.
کد مطلب: 45904
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام