۱۵
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۳۱
توضیحات جدید در باره فیلترینگ جی‌میل

عضو کمیته فیلترینگ: هیچوقت جیمیل و سرویس‌های گوگل را فیلتر نمی‌کنیم

ایتنا - اتفاق اخیر ارتباطی با راه‌اندازی اینترنت ملی ندارد و اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود یا نشود موتورجست‌وجوی گوگل از جمله سایت‌هایی است که ما درصدد مسدود کردن آن و خدماتش نیستیم.


عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ دلیل مسدودشدن سرویس پست الکترونیک گوگل را مشکل فنی در تفکیک دو سرویس جی.میل و یوتیوب عنوان کرد و گفت: جی میل ناخواسته مسدود شده است.

به گزارش ایتنا از مهر، پست الکترونیک گوگل در ایران از روز دوشنبه هفته جاری از دسترس کاربران ایرانی خارج شد که برخی مسئولان این قطعی را به دلیل محکوم کردن سوءاستفاده از فضای مجازی برای توهین به مقدسات و نیز به دنبال تقاضای مردم عنوان کردند.

محمدرضا آقامیری - عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور در گفت‌وگو با مهر، به تشریح دلایل عدم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های گوگل از جمله جیمیل پرداخت و تاکید کرد که ارتباط چندانی میان محدودیت دسترسی به جیمیل با اتفاقات اخیر در زمینه محکومیت فیلم موهن وجود ندارد.

وی نسبت دادن قطعی جی میل در ایران را به محکوم کردن حوادث اخیر در فضای مجازی فرافکنی عنوان کرد و گفت: قطع جی میل در ایران تنها به دلیل برخی مشکلات فنی رخ داده است و ما هیچ وقت نخواسته و نمی‌خواهیم که جیمیل و سرویس‌های گوگل را فیلتر کنیم.
تفکیک جی میل از یوتیوب ممکن نیست
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور گفت: اخیرا موتور جست‌وجوی گوگل برای دور زدن سیستم فیلترینگ ایران از پروتکل جدید https استفاده کرده است که یوتیوب و جی میل از طریق این پروتکل قابل رویت هستند براین اساس سیستم فیلترینگ ما برای فیلتر شبکه یوتیوب به صورت تفکیک شده نمی‌تواند عمل کند.

وی با بیان اینکه تا پیش از این یوتیوب بر یک پروتکل مجزا از جی میل پیاده سازی شده بود و به همین دلیل امکان فیلتر آن به صورت مجزا از دیگر سرویس‌های گوگل وجود داشت، خاطرنشان کرد: هم اکنون این سرویس از طریق گوگل قابل رویت است و برای آنکه بتوانیم آن را مسدود کنیم با مشکل فنی مواجه شده‌ایم؛ براین اساس ما مجبور شدیم برای جلوگیری از نشر ابتذال و نشر موارد مستهجن که فرزندان ما را در خطر می‌اندازد این دو سرویس را که بر یک پروتکل پیاده سازی شده‌اند، با هم مسدود کنیم.

وزارت ارتباطات درصدد یافتن راهی برای رفع مشکل
آقامیری با تاکید براینکه سرویس یوتیوب از ابتدا در ایران مسدود بوده است، به مهر گفت: کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ از وزارت ارتباطات خواسته است که راهکاری برای فیلتر کردن جداگانه یوتیوب ارائه دهد.

وی با بیان اینکه ما فقط خواسته‌ایم که یوتیوب باز نباشد و اسمی از گوگل و جیمیل نبردیم، افزود: متاسفانه دانش فنی تفکیک این دو سرویس هنوز محقق نشده است؛ یعنی ما می‌خواستیم یوتیوب را مسدود کنیم جی‌میل هم قطع شد و این ناخواسته بوده و از طرفی چاره‌ای هم برای این موضوع وجود ندارد چرا که نمی‌خواهیم به هیچ وجه یوتیوب باز باشد.
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال یافتن روشی برای حل این مشکل است تا بتواند در این پروتکل، یوتیوب را مسدود و سرویس جی میل را باز کند که این دانش فنی بزودی می‌آید.

نمی‌توان زمان قطعی برای رفع مسدودیت جی میل داد
آقامیری در پاسخ به اینکه این مشکل چه زمانی رفع خواهد شد، تصریح کرد: زمان قطعی نمی‌توان داد که مثلا این مشکل تا سه روز آینده حل شود اما جیمیل باز می‌شود و مشکلی نخواهد داشت.

قطع جی میل به اینترنت ملی هم ارتباطی ندارد
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ کشور درباره وجود برخی شائبه‌ها از ارتباط راه‌اندازی اینترنت ملی در هفته اخیر و مسدودیت دسترسی به جیمیل در کشور به مهر گفت: اینها هیچ ارتباطی به هم ندارند و ما حتی اگر شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم و یا نکنیم، موتورجست‌وجوی گوگل از جمله سایت‌هایی است که ما درصدد مسدود کردن آن و خدماتش نیستیم.
وی گفت: اگرچه گوگل واقعا برخوردی که در سایر کشورها با دولت و حاکمیت دارد را با ایران نداشته و خصمانه با ما برخورد می‌کند اما برنامه‌ای برای فیلترینگ این سایت در ایران وجود ندارد.

آقامیری با بیان اینکه گوگل سالانه چند میلیون دلار به حاکمیت برخی کشورها پول می‌دهد اما بر کشور ما می‌تازد، اضافه کرد: اگرچه قبول داریم که هیچ موتور جست‌وجویی به جامعیت گوگل وجود ندارد و کاربران ایرانی خیلی به این سایت عادت کرده‌اند اما باید توجه داشت که بسیاری از تحقیرهایی که در مورد حاکمیت و منافع ملی ما صورت می‌گیرد، توسط گوگل انجام می‌شود؛ اما به هر ترتیب قرار نیست گوگل در ایران مسدود شود.
 
کد مطلب: 23758
نام شما
آدرس ايميل شما


بهرام
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب این حرف درست نیستش اگر سیستم فیلترینگ نمیتونه سایت یوتیوب و جیمیل رو از هم تفکیک کنه بس چرا وقتی به یوتیوب مراجعه میشه با صفحه فیلترینک مواجه میشین و به سایتها دیگر هدایت میشین ولی در مراجه به جیمیل چنین اتفاقی رخ نمیده!!!؟
feedback
مشکل از جای دیگر ی هست مردم باید تلاش کنند این مشکل فیلترینگ را ریشه ایی حل کنند
مردم ازادی اینترنتی را باید بخواهند و خودشان دشمنان ازادی را به کنار بزنند
feedback
چطور تفکیک یوتیوب از جی میل ممکن نیست؟ مگه دامنه ها رو نمیتونین جدا جدا فیلتر کنین؟
اگه نمیدونستم چه ویدیوهای ناجوری که به هیچ وجه مناسب نیست افراد کم سن و سال که چه عرض کنم حتی افراد بزرگسال ببینن تو یوتیوب هست الان این درخواستو مطرح میکردم که خب هر دو رو رفع فیلتر کنین.
به هر حال منتظریم هر چه سریعتر یه راهی پیدا کنین جیمیل رو رفع فیلتر کنین که طاقت ملت داره طاق میشه
وحید
feedback
برادر من چرا همش بدی ها رو می بینیم؟
اگر همین گوگلی که می فرمائین نبود کسی انگیزه ای نداشت که در اینترنت محتوا ایجاد کنه چون مطمئنا برای اینکه صفحه اش توسط مخاطبان پیدا بشه زمان خیلی زیادی نیاز بود اونوقت با یک اینترنت بدون محتوا چه می کردیم؟؟ متاسفانه برخی گمان می کنند گوگل یک شرکت کوچیک به اندازه همون صفحه اولیه که می بینند! در حالی که داشتن و مدیریت بیش از یک میلیون سرور در دنیا واقعا شوخی نیست، یا سرویس هایی که گوگل به زبان فارسی میده واقعا هیچ شرکت مشابه ای تو این زمینه سراغ ندارم، جستجوی پیشرفته فارسی، ترجمه هم زمان به چندین زبان دنیا و... نمی خوام کورکورانه دفاع کنم، ولی واقعیت اینه نفع گوگل برای ما در مقابل ضررش (که اونم به عقیده من نزدیک به صفره) قابل مقایسه نیست، اگر یکم تعاملمون بیشتر می شد یا به متخصصین فرصت می دادیم، می تونستیم دوجانبه به نفع کشور ازش سود ببریم، نمونه عرض می کنم، فیلتر کردن بخش تبلیغات گوگل که نفعش بیشتر برای ما و شرکتهای داخلی است در عصر ارتباطات با هیچ منطقی جور در نمی آید، اگر ما جای گوگل بودیم چه کار می کردیم؟؟
حسین
feedback
Iran, Islamic Republic of
یعنی چینی ها هنوز بهتون راهکار فیلترینگ جداگانه رو نفروختن؟؟؟ مردم از کار زندگی بیفتن که شما نمیخواهید یوتوب باز باشه که ...
حسین
feedback
Iran, Islamic Republic of
جالبه! هیچ اسمی از این آقای مثلا مسئول هم ذکر نشده! اصلا ما با چه کسانی طرف هستیم؟؟؟؟ چرا هیچ وقت اسمی ازشون نیست؟ چرا معرفی نمیشن؟

مردم رو احمق فرض کردن؟؟؟ یعنی چی که هر دو با هم فیلتر شده؟؟ به قول این دوستمون مگه نمی تونستید دامنه رو فیلتر کنید؟ اصلا مگه شما نمی تونید url ها رو فیلتر کنید؟ همین یوتیوپ رو هم میشه رفع فیلتر کرد و فقط url فیلم های بدش رو فیلتر کرد. الان با این کاری که کردید شخصا مجبورم با فیلتر شکن وارد بشم و در نتیجه همه فیلم های یوتیوپ رو هم میتونم ببینم!! :)

...
فرشاد
feedback
البته ایجاد تعمدی این مشکل برای کاربران اینترنت رو میتوان در راستای فرافکنی و از بین بردن تمرکز حواس مردم بر روی افزایش سرسام آور قیمت دلار و بی کفایتی مفرط در کنترل قیمتها دانست. قیمت دلار امروز 2680 تومان شده و خبر فیلتر شدن جی میل حواسها رو داره پرت میکنه. هرچند فیلتر شدن جیمیل کم اهمیت تر از فضانوردی قیمت دلار نیست و حتی شاید اهمیت بیشتری داشته باشه چون هر دو محصول مشترک عدم توجه به خواست مردم هستش.
01
feedback
Iran, Islamic Republic of
مگه میشه سایتها رو از هم نشه تفکیک کرد ؟ بس یعنی همینطوری فله ای سایتها رو فیلتر میکنن تو ایران !
feedback
آقا چه کاریه فیبم سیاسی مستهجن هر چی که باب دلتون نبود رو فیلتر کنید چیکار به بقیه فیلما دارید؟ حوصله ندارید بگردید ما باید چوبشو بخوریم؟
12
feedback
Germany
جون من https رو نبندید.
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
من از دیال آپ استفاده میکنم هنوز که هنوزه با این همه تفاسیر و حرف و حدیث نه گوگل برای من باز میشه نه جی میل فقط در حال باز شدنه و در حدود چند ثانیه بعد صفحه بالا نمیاد .اگر فیلتر نیست پس چی هست که اینطوری شده نکنه مشکل از کامپیوترمه که بیشتر صفحات و وبسایتها رو باز میکنه و گوگل و جیمیل و نمیتونه؟ به گمانم حرکت خودجوش کامپیوترمه .
من
feedback
آقا اصلا با این کارها بدتر میشه ها هی فیلتر کنید
ایرانی ها رو اینقدر نگید نکنید نرین نکنید بدتر میرن انجام میدن
اگر فیلتر نبود چیزی کمتر کاربری اینقدر به اجبار میرفت با فیلتر شکن استفاده کنه
اگر فیس بوک و سایت های دیگه فیلتر نبود الان جوانان ما حوس این رو نداشتن که اینقدر معتاد اینگونه سایت ها بشن.

فیلتر رو بردارید مشکلی پیش نمیاد بهتر هم میشه مردم فرهنگ دارن نرن فیلم رو ببینن البته اگر مسلمان باشن.
هیشکی دوست نداره بره ببینه اما بره ببینه حرامه گناهش پای خودش.
feedback
بهرام به نکته ی ظریفی اشاره کرد
جواد
feedback
ای بابا اخه یکم به فکر ما وبمسترها باشین. با این فی ل ت رین گ یک عالمه از بازدید کننده هامون کم شده. آخه تاوان این چند روز ضرر رو کی می خواد بده؟!!!
مهدی
feedback
United States
شرکت گوگل از بابت استفاده ایرانی ها از سرویسهایش سودی عایدش نمی شود چون ایرانی ها نه روی لینکهای تبلیغای کلیک می کنند و نه نسبت به خرید سرویهای حجمی و غیره اقدام می کنندو فیلتر سرویسهای این شرکت خود تحریمی محسوب می شود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام